26,610 læst ·
30 svar
27k læst
30 svar
Store pudsede portstolper i gammel stil.
Vi arbejder på et hegnsprojekt og overvejer, hvordan man konstruerer et par større portstolper, pudsede. Omtrent som dem her på Lambohovs gods måske lidt mindre. På ydersiden af hver stolpe er der en meterhøj stenmure, som man kunne udnytte, måske kunne man fastgøre i den for ekstra stabilitet?

Hvordan tror I, man skal gøre? Lecablokke? Støbe i form, hvordan? Taknemmelig for alle tanker.

Hvordan tror I, man skal gøre? Lecablokke? Støbe i form, hvordan? Taknemmelig for alle tanker.
Mjo, men tænkte mest på konstruktionsdelen. Man kan jo altid pudse overfladen bagefter?
Senest redigeret:
Støbe er jo det sikreste! Så kan du få en sikker forankring i grunden.
Eventuelt kunne du bruge færdige skorstensmoduler som Isokern, afhænger selvfølgelig af, hvilken sektionsstørrelse du skal have.
Eventuelt kunne du bruge færdige skorstensmoduler som Isokern, afhænger selvfølgelig af, hvilken sektionsstørrelse du skal have.
Jeg kan en del om huse, men støbe det er jeg ikke god til. Det går selvfølgelig, men det bliver et kæmpe arbejde at lave en form, antager jeg, en form som holder. iofs så kan måske liste op indvendigt i formen og få de der spor direkte så man slipper for at pudse, det burde man spare en hel del tid på. Går det? Hvor tyk skulle væggen behøve at være?
Skorstensmoduler lød hyggeligt, men jeg antager at man da kommer til at betale for en masse varmeisolering osv. unødvendigt.
Holder lecablokkene tror I? Helst skal man jo kunne hænge et par låger i dem naturligvis. Lime letbetonplader?

Skorstensmoduler lød hyggeligt, men jeg antager at man da kommer til at betale for en masse varmeisolering osv. unødvendigt.
Holder lecablokkene tror I? Helst skal man jo kunne hænge et par låger i dem naturligvis. Lime letbetonplader?
Senest redigeret:
Det er uden tvivl en god idé med skorstensmoduler. Jeg må undersøge det.
Hvad tror I, der kan støbe, ville man kunne få sporene i stolpen, hvis man fastgør en trekantliste på indersiden af formen? Er det svært eller er det bare at fylde med løst blandet cement? Hvad tror I på for tykkelse på væggene, er 10 cm nok? Antager, at der bliver et forrygende tryk i formen, kan man støbe i omgange?
Hvad tror I, der kan støbe, ville man kunne få sporene i stolpen, hvis man fastgør en trekantliste på indersiden af formen? Er det svært eller er det bare at fylde med løst blandet cement? Hvad tror I på for tykkelse på væggene, er 10 cm nok? Antager, at der bliver et forrygende tryk i formen, kan man støbe i omgange?
Nogen der har en idé om det er muligt at støbe i en form med lister indvendigt? Fylder mørtlen op omkring listen eller kan der opstå problemer?
@ SBH, Nhqp. Ok, så jeg kan altså overveje at mure alligevel...
@ SBH, Nhqp. Ok, så jeg kan altså overveje at mure alligevel...
Det går fint at støbe med lister i formen (helst malet eller lakeret, så bliver det lettere at formrive, og de svulmer ikke op så meget). For at det skal blive rigtig godt, bør du vibrere betonen, så den fylder formen ordentligt. 10 cm tykke vægge med en kerne af cellplast eller måske lecablokke bør blive rigtig stabilt. Læs lidt om formbygning, for der er brug for rigtig stabile forme, hvis du skal støbe høje stolper.
Tak for svaret! Hvordan vibrerer jeg noget, der er 10 cm bredt? Har du noget tip om, hvor jeg skal begynde indlæsningen om formbygning?
Du stikker en almindelig stavvibrator ned i formen bare. Findes til leje overalt eller så kan du købe her f.eks:
http://www.jula.se/betongvibrator-1600-w-271002
Angående formbyggeri har jeg ingen direkte links, findes god info på forummet hvis du søger lidt. Her er nogle billeder af forskellige forme til inspiration:
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0016-32ESB1.pdf
Bygger du en lignende form som den på side 11, men med reglar og formplywood i stedet, så bør det virke.
http://www.jula.se/betongvibrator-1600-w-271002
Angående formbyggeri har jeg ingen direkte links, findes god info på forummet hvis du søger lidt. Her er nogle billeder af forskellige forme til inspiration:
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0016-32ESB1.pdf
Bygger du en lignende form som den på side 11, men med reglar og formplywood i stedet, så bør det virke.