Hej!
Vi skal bygge hus og er endelig i mål med noget, vi virkelig kan lide, med hjælp fra en arkitekt. Konceptet bygger delvist på flere pergolakonstruktioner, som skaber udendørsrum, fungerer som solafskærmning og skelet for beplantning. Men - hvordan konstruerer vi dette bedst?
Del A: fritthængende pergolatag, vores største udfordring. Visionen er at undgå søjler og at taget udkrager. Denne huskrop er lavere, hvilket muliggør, at reglerne sidder i tagskødets højde. Hvordan løser vi dette? Husproducenten er skeptisk over for at lade tagspærene fortsætte ud ubeskyttet og vil ikke have trykket træ indeni huset, hvilket lyder som rimelige indvendinger. Kraftige bjælkesko bag panelet? Stål? Hvad har vi af idéer?
Del B: udenfor stuen bæres en pergolagang af søjler. Her skal vi med tiden lægge plast/glas oven på 45x45-lister som vejrsikring. Hvordan fæster man bedst ind mod facaden?
Del C: Fritstående pergola, lidt højere. Samme princip med glas/plast på lister, der hælder, vandet løber ned på del A. Konstruktionen føles ligetil, almindelig pergola.
Taknemmelig for hjælp! Djævlen sidder i detaljerne
Hvorfor tegner arkitekten ikke et fornuftigt forslag?
Min arkitekt tegnede en ramkonstruktion langs huset, en solid langs sydsiden, hvor jeg har et par sejldugstage og glastage samt en smallere mod nordsiden, begge forskudt langs huskroppen. Jeg har dog ikke fyldt dem op med klatreplanter, da jeg ikke synes, det passer lige til mit hus. Men dygtige arkitekter har øje for æstetik!
Arkitekten har tegnet et godt forslag synes jeg, men vi har ikke fået en detaljeret teknisk løsning. Hun sagde, at hun tidligere har tegnet velfungerende løsninger med pergolatag som konsoler uden søjler, men hustilvirkeren vi diskuterer med ville f.eks. ikke lade spærret fortsætte ud. I så fald må vi selv sætte en regel i tilslutning til denne. Så, jeg er ude efter den tekniske løsning.
Du har ikke nogle sektioner, som man kan få kigge på, hvor man kan se, hvordan pergolataget forholder sig til for eksempel tagstolen?
Absolut! Har forsøgt at tegne en samt forklaring. Har ingen konstruktionstegninger endnu men udgik fra en anden sektion og tilpassede efter denne her lavere huskrop, du ser hvordan taget og pergolataget bør havne. Mangler gode tegninger for pergolaen for denne del men arkitektens tanke var, at taget fortsætter i samme niveau fra den højere del så dette skal stemme.
Flade skærmtage bør efter min mening integreres med tagkonstruktionen/bjælkelaget for at blive pæne. Ellers er der kun konsoller eller søjler tilbage.
Kan forestille mig det men har ikke set gode eksempler, har du noget på lige arm? Hvordan løser man det fugtsikkert når det er et "åbent skærmtag" som pergolatag? Hustillverkaren er bange for at vi trækker fugt ind og vil ikke tage ansvar for tagspær, der fortsætter ud.
Alle entrétage til funkishuse er løst på den måde. For ikke at tale om alle altaner. Metaldækninger (inkl. dækning af enkelte bjælkers overside) er en god måde at fugtsikre. Pergolatagets bjælker bør være fastgjort i spær men separate elementer. Jeg kan forstå husproducentens bekymring.
Alle indgangstage til funkishuse er løst på den måde. For ikke at tale om alle altaner. Pladetækninger (inkl. tækning af enkelte bjælkers overside) er en god måde at fugtsikre på. Pergolatagets bjælker bør være forankret i tagstolene men som separate elementer. Jeg kan forstå hustilbyggerens bekymring.
Plade lyder interessant at undersøge. Ville du være bekymret selv med den løsning?
Begrænset pladedækning fungerer rigtig godt. Det har jeg selv brugt meget.
Rigtig godt, tak for input! Skal foreslå for husfirmaet at køre pladeindækning med måske 3 stk hovedbjælker som forankres i tagspærene og resten udenpåliggende med f.eks. bjælkesko.
Har nogen eksempler på, hvordan man fastgør en almindelig pergola til facaden på anden vis end med en liggende regel? Blev advaret mod det, da det samler fugt der. Overvejede om man f.eks. kan forstærke med en regel bag panelet og fastgøre bjælkerne direkte i den gennem facaden.
Alle entredøroverdækninger til funkishuse er løst på den måde. For ikke at tale om alle altaner. Bliktækkninger (inkl. tækning af enkelte bjælkers overside) er en god måde at fugtsikre på. Pergolatagets bjælker bør være forankret i spærene men separate elementer. Jeg kan forstå husproducentens bekymring.
Apropos separate elementer - her kommer en mere gennemarbejdet idé til de søjlefri pergolatage. Min tanke er at sætte enten en slidse eller dobbelt sømplader på spæret, der går ud gennem facaden og fastgøres i pergolareglen, helst i overkant for effektivt at modvirke vridningen. Pergolareglen sidder også på en hylde f.eks. 40 x 70 mm til den vertikale last. Fugtsikres med plade ovenpå, lidt diffust indtil videre hvordan. Kan det være noget?
Synlige spærbeslag bør man undgå. Desuden er de nok i korteste laget. En anden løsning, hvis konstruktion tåler at vises frem, er to smallere brædder som fastgøres ind i hver side på tagspæret (med ordentlig samlingslængde) og som forenes med klodser på to punkter.
Synlige sømplade bør man undgå. Desuden er de nok i korteste laget. En anden løsning, hvis konstruktion tåler at blive vist frem, er to smallere brædder, der fastgøres på hver side af spær (med ordentlig samlingslængde) og som forenes med klodser på to punkter.
Hvad tror du om en slids, der fræses ind midt i spæret ellers? Tænkte to plader pga stabilitet, men det lyder rimeligt at undgå synlige sømplader. Din løsning lyder jo super interessant, men jeg forstår nok slet ikke, ser næsten en slags japansk træ-puslespil-håndværk for mig Du har ingen reference eller billede?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.