Hej!

Jeg er i gang med at renovere køkkenet selv, og som sædvanlig, når jeg endelig fik fjernet alle de gamle møbler, dukkede der de kedelige overraskelser op. Lejligheden er fra 50'erne og ikke af højeste kvalitet må man sige.
Bag et hjørnemøbel var der 2 ret brede og dybe huller, hvor en gammel mur viser sig.

Jeg har ikke mulighed for at ringe til et firma hverken tidsmæssigt eller på grund af mit lave budget.
Jeg undrer mig over, om det vil fungere med at lægge almindelig spartelmasse, eller om jeg i stedet skal lægge mørtel.
Jeg er ikke ekspert eller bedre sagt, jeg er amatør og har aldrig brugt mørtel, men det ser ikke så svært ud, da det er et ret lille område.
Jeg vedhæfter to billeder og håber virkelig, at nogen kan hjælpe mig med dette. Tak på forhånd!

Davide

• Vægbillede med gammelt og ujævnt murværk, som er synligt gennem beskadiget puds i et køkken fra 50'erne.
  • Væg med synligt gammelt murværk og afskallet puds i et køkken fra 50'erne. To områder med ujævne kanter viser muren gennem pudset.
L
Bare spartle i omgange 4-5 gange med almindeligt finspartel, ikke for tykt, for så tørrer det ikke, synker og revner.

• Synes
Davide Borghi
  • Laddar…
Hvad er det for en overflade? Tag gerne et oversigtsbillede. Hvad skal du have der senere? Skab? Kakel?

Uden at have et overblik ville jeg sige, at det er puds, der er sluppet fra betonen, som huset er bygget med.

• Synes
Davide Borghi
  • Laddar…
Ser ud som en form for spånplade. Finspartel som nævnes i #2 går absolut. Skal du male/tapetsere kan du med fordel bruge recover dug/spartel på rulle for at jævne yderligere.

• Synes
Davide Borghi
  • Laddar…
Jeg synes mere, det ser ud som om, pudset har sluppet fra betonen, som #3 skrev. Puds ville jeg anbefale. Fugt overfladen let inden påføring, så kaster du mørtelen på med en mureske, for så at udjævne med en spartel. Lad det hærde en time, og så igen, og "glit" med en pudsebrædt.
Hvis det skal skjules af et skab eller noget, ville jeg lade det være.

Held og lykke!:)

• Synes
Davide Borghi
  • Laddar…
Hej!
Tak for alle svar og hjælp!
Jeg er glad for at læse, at jeg kan bruge let spartelmasse, det letter arbejdet meget!
Jeg vil bare male på væggen derefter, men som Doozer siger, skal jeg overveje en møbel som beskyttelse derefter.
Et andet spørgsmål jeg har, er om jeg skal bruge den lette spartelmasse, jeg købte færdigblandet som den er, eller om jeg skal hælde lidt vand i for at gøre den mindre tyk?
Jeg har også købt glasfibernet, synes I, at det kan hjælpe med at holde fast på spartelmassen?

Tak og hav en god dag! :)

Spartel må ikke fortyndes. Børst grundigt ren, inden du spartler, så du fjerner alt løst materiale.
Påfør ikke for tykt lag hver gang og lad det tørre ordentligt mellem lagene. Det er muligt, at lidt glasfiber innan sidste lag mindsker risikoen for sprækker, men ellers er det ikke nødvendigt.

D -Doozer- sagde:
Jeg synes mere, det ser ud som om pudset har sluppet fra betonen, som #3 skrev. Puds anbefaler jeg. Fugt overfladen let inden påføring, så kaster du på pudset med en murske, for derefter at jævne det ud med en spartel. Lad det hærde i en time og så på det igen og "glatte" med et pudsebræt.
Hvis det skal skjules af et skab eller noget, ville jeg lade det være.

Held og lykke!:)
Puds er ikke det samme som færdigblandet let spartel, går jeg ud fra?
Kan man købe det færdigblandet, eller skal man blande selv?
Tak!

Hvis du har lidt kakelfix til overs, eller alligevel har tænkt dig at købe det, så fungerer det også. Det er en form for cementmørtel, så det er egentlig bedre end enklere spartelmasse.

Du kan sætte gipsbruk ellers. Er lidt mere behageligt at arbejde med end cementbrug. Både cementbrug og gipsbrug kan du lægge tykkere end spartel uden at det synker ind eller tager superlang tid om at tørre. Jeg ville have brugt gipsbruk til at bygge op og så spartel yderst.

Pudsemørtel købes i sæk, ublandet. Men jeg tror desværre ikke, at det findes i mindre end 20 kg sække. Som Useless skrev fungerer flisefix også godt. En anden passende produkt, der findes, er Husfix, og den fås i 2 kg pakke.
Almindelig letspartel ville jeg ikke anbefale. Hvis du gør det, skal du lægge flere 1 mm lag, indtil alt er dækket, mange lag=lang tid. Hvis man lægger et for tykt lag, vil det synke og revne, og det bliver simpelthen ikke et godt slutresultat.
Men hvis du derimod tager flisefix eller husfix, kan du lægge det hele på en gang.

Held og lykke med projektet, det bliver sikkert rigtig godt, når alt er færdigt :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.