Anna1984 sagde:
Hvis 4,8x75 er for svag skrue, hvad anbefaler I så?
90-100mm

Jeg går imod strømmen og påstår, at 75mm skruer til 45mm staketribber er tilstrækkeligt hver gang. Det er ingen konstruktion, der behøver at klare større belastninger, og skruen går ind 30-32mm i materialet, hvilket er 3mm mere end f.eks. almindelige 55mm terrasse skruer går ind, når man skruer terrassebrættet. Den gevindede del på almindelige terrasse skruer plejer at være halvdelen af skruelængden, og at trække dem længere end det har ingen effekt.

Personligt ville jeg stadig have valgt 6x80mm helt almindelige elforsinkede skruer, da det er tykkelsen og ikke længden, der føles som det svageste punkt i ts tilfælde. Men også 4,8x75 burde klare nogle staketribber uden problemer.

Jeg arbejder med skruer... dog ikke terrasse skruer, men der er bestemt forskel mellem leverandører, de som er gode holder ret ens trin med hinanden, men så er der jo altid en mængde producenter, der ikke laver andet end skidt, de fleste skruer er jo fremstillet i Asien, og de er ikke dårligere end det lille udbud der fremstilles i EU.

Der er meget forskel i hårdhed mellem rustfri og hærdede C4 skruer, de rustfri er bløde og tåler mere bevægelse, hærdede skruer er hårde og når de udsættes for træets bevægelse, følger de slet ikke med, og når der bliver belastninger, knækker de, når det bliver for meget. Jeg ville nok gætte på, at det til en vis grad bliver brintskørhed, når de udsættes for vand osv. i længere perioder, alt efter hvor hårdt de hærdede skruer er, vil det også påvirke, hvor mange der knækker. Min teori, ved ikke meget om træskruer, men arbejder mest med M10 og opad til tungere industri.

Pumba sagde:
Jeg arbejder med skruer... dog ikke terrasse-skruer, men der er forskel mellem leverandørerne, de som er gode holder ret jævn kvalitet, men så er der altid en mængde producenter der ikke fremstiller andet end skrammel, de fleste skruer er jo fremstillet ovre i Asien, og de er ikke ringere end det lille udvalg der fremstilles i EU.

Der er stor forskel i hårdhed mellem rustfri og hærdede C4 skruer, de rustfri er bløde og tåler mere bevægelse, hærdede skruer er hårde og når de udsættes for træets bevægelse, så følger de slet ikke med, og når der kommer belastninger, så knækker de, når det bliver for meget, jeg vil nok gætte på, at det til en vis grad bliver brintskørhed, når de udsættes for vand osv. over længere perioder, afhængigt af hvor hårdt hærdede skruerne er, vil det også påvirke hvor mange der knækker.
Min teori, ved ikke meget om træskruer men arbejder mest med M10 og opefter til tungere industri.
Hvad er din opfattelse af dimensionen. Er den for svag synes du?

Anna1984 sagde:
Hvad er din opfattelse af dimensionen. Er den for svag synes du?
Ville nok sige ja til det, det er forsvindende lidt penge at bruge på at købe en lidt længere skrue for at være på den sikre side.

Eller måske hellere en lidt grovere som Finndjävel skrev det ligger i linje med hvad jeg tror og lidt længere også for den sags skyld.

L-E sagde:
SPAX?

[link]

Om de er halvt så gode som de antyder... Ngn som har prøvet?
Den type skrue bruges vel mest til lidt mere eksklusive træsorter?

Spax er jo gode sager ellers, men føles overkurs til et stakit?

Grov skruv skaber større behov for forborring.

Terrasseskrue er jo traditionelt 4,2-4,8x55-75. Hvis man skal have grovere skruer, typ 5x100. Hvad skal man kigge på for skruer da?

Anna1984 sagde:
Terrasseskrue er jo traditionelt 4,2-4,8x55-75. Hvis man skal have grovere skrue, typ 5x100. Hvad skal man kigge efter for skrue da?
Jeg bruger mest essve til udendørs brug. Findes hos Beijer.

Anna1984 sagde:
Tralleskruer er jo traditionelt 4,2-4,8x55-75. Hvis man skal have grovere skruer, typ 5x100. Hvad skal man kigge på for skruer da?
Jeg bruger byggmax (Heco), man må jo støtte selskaber der ligger i ens nærhed, Heco er typ 2 mil her fra.

Har nu købt Essves udendørsskruer i dimensionen 5x100. Det bliver nok godt.

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
Anna1984 sagde:
Har nu købt Essves udendørsskrue i dimensionen 5x100. Det bliver nok godt.
Det tror jeg var et meget bedre valg end at bruge nogen terrasse skrue. :thumbup:

Dog anbefales det jo stadig tralleskruer i trykket træ netop fordi trykket træ er meget korroderende. Selv varmgalvaniseret søm siges jo nu om dage ikke at fungere i længden i trykimprægneret.

f91jsw sagde:
Dog anbefales terrassebolte til tryktræ, fordi tryktræ er meget korrosivt. Selv varmgalvaniserede søm siges jo ikke længere at holde i længden i trykimprægneret træ.
Ja, sådan er det, men det bliver jo lidt pest eller kolera, hvis man ikke vælger RF-skruer. Enten ruster den væk, eller også knækker den...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.