Hej!

Jeg har været i kontakt med en lokal byggemarked, som via sine kontakter inden for limtræsbranchen skulle beregne, hvor stor nedbøjningen ville blive på en limtræsbjælke, når vi skulle lave et hul i ydervæggen. Byggemarkedet sagde, at virksomheden, som de handlede med, havde tilstrækkelig kompetence til at beregne opgaven.

I det første svar ville nedbøjningen på en 165x405x4000mm limtræsbjælke have en maksimal nedbøjning på 6mm. Jeg meddelte, at bjælken blev for høj og undrede mig over, hvor stor nedbøjningen ville blive, hvis jeg gik ned til en 165x360x4000mm bjælke. Efter næsten to uger og et par påmindelser fik jeg svaret, at den ville bøje 14mm.

Er det rimeligt, eller begyndte handleren bare at blive træt af mig og fandt på noget? Det er nogle år siden, jeg har regnet på dette i gymnasiet, så det begynder at blive lidt for diffust til, at jeg kan stole på min egen vurdering...
Derudover vidste handleren, at hullet i væggen kun vil være 3400mm, men jeg fik ovenstående mål på bjælkerne i det første svar. Det slog mig først nu, at det også burde gøre en vis forskel?

• Synes
NoOne2k og 1 anden
  • Laddar…
Den forskel i spændvidde gør en betydelig forskel, mere end ændringen af bjælke bredden.

Du er nødt til at beskrive mere, hvor meget tag og etagedæk bjælken bærer for at få hjælp her.

• Synes
nordlandarn og 1 anden
  • Laddar…
De to beregninger, du beskriver, kan ikke have samme inddata.

• Synes
nordlandarn og 1 anden
  • Laddar…
Jeg syntes selv, at der blev stor forskel.

Huset består af 175mm letbeton, 35mm luftspalte og facade tegl udenpå. Det er et 1,5 plans hus med en tilbygning på overetagen, der berører omtrent halvdelen af bjælkens længde. Huset er 8m bredt, og der er en bærende væg i midten. Mellemdækket består af 14cm armeret beton, cc 120mm på tagspærene, hvor der ikke er en udbygning.

Sendte også denne tegning til handlarn.
Bygningens plantegning og snit, viser en 1,5 plans konstruktion med mål og detaljer om bærende vægge, trapper og taget.

Vil gerne køre på limtræ, men hvis det passer som handlarn siger, så skal det blive stål. Ville bare dobbelttjekke, om det er mit eneste alternativ.

• Synes
hantverkare1
  • Laddar…
Hvis den eneste forskel er bjælkehøjden, 360 mm i stedet for 405, så bliver de 6 millimeter i stedet til 8,5 mm ved samme belastning.
Noget andet må også være ændret, hvis nedbøjningen er øget til 14 mm.

• Synes
nordlandarn og 1 anden
  • Laddar…
Omtrentlig så synes jeg, at belastningerne på bjælken virker ret overdrevne og dermed dens dimensioner. En mere rimelig dimension på en 3,4 meter lang limtræsbjælke kunne være 165x270. Med samme forudsætninger ville også 215x225 kunne fungere. Det er ikke muligt at zoome ind på din tegning, så man kan se målene, derfor bliver svaret lidt vagt.

• Synes
nordlandarn
  • Laddar…
Mange tak for jeres svar!

Jeg tog det en runde til med forhandleren, og ganske rigtigt havde de regnet på en 4m åbning. Hvordan det kunne blive en sådan stor forskel gad jeg ikke grave i nu, når den nye beregning opfylder kravene. Ny nedbøjning med 165x360 ville blive 8mm. I betragtning af, at der skal sidde en skydedørspart under, tager jeg gerne lidt ekstra nu, når der er plads.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.