Planlægger stolpeværksbyggeri. Da kan man fastgøre loftet oven på spær. Men hvordan skal man tænke derefter? Det skal være et hus der ånder og vægge isoleres med hamp og kalk. Tagets isolering kun med løs hamp.
Jeg overvejer en fugtspærre mod tagisoleringen. Jeg overvejer også storm og hvordan taget med isolering skal fastgøres for ikke at flyve af i stormene.
Vil ikke have synlige bolte og heller ikke gennemgående bolte som bliver kuldebroer.

Du får nok fortalt om dine planer. Hvorfor vil du have indersiden på ydersiden af konstruktionen? Hvad er det for funktion på bygningen? Skal den være opvarmet?

Mem stolpverk er sjovt, hvad bruger du for træ? Har du håndværkere? Det lyder som om, du skal tegne det selv, bygger du selv også?

A arkTecko sagde:
Du får nok fortalt om dine planer. Hvorfor vil du have loftet på ydersiden af strukturen? Hvad er funktionen på bygningen? Skal den være opvarmet?

Men stolpeværk er sjovt, hvad bruger du for tømmer? Har du håndværkere? Det lyder som om du skal designe det selv, bygger du også selv?
Strukturen, som er af eg, skal være synlig på indersiden, derfor kommer loftet udenpå strukturen.
Det skal være et bolighus til helårs beboelse.
Jeg har en snedker til hjælp, men skal også bygge lidt selv. Vil nu sparre og forstå forskellige tagløsninger.

Svært at løse et helisoleret tag så tror jeg. Du må lægte op på ydersiden af loftet i så fald, typ 220×45? I hvert fald hvis det skal være løsuld. Måske ville flamingo fungere godt for det, du er ude efter, men det lyder som noget, du absolut ikke vil. Måske hampkalkplader? Hvad skal det være for tagmateriale?

Du skal helt sikkert tegne sektioner op, så du kan overveje tagskægget, tror det kan blive tricky at løse.

Dampspærre mellem loftet og isoleringen ville jeg helt sikkert bruge (eller dampspær hvis du vil). Også et tag der ånder har svært ved at håndtere kondens. Måske kan du have en anden lufttæt løsning, som lerpuds? Hvis du ikke vil have dampspærre.

• Synes
Abyaby
  • Laddar…
A arkTecko sagde:
Svært at løse et helt isoleret tag, så tror jeg. Du må lægge et skelet op på ydersiden af loftet i så fald, typisk 220×45? I hvert fald hvis det skal være løsuld. Måske ville frigolit fungere godt for det, du er ude efter, men det virker som noget, du absolut ikke vil. Måske hampkalkplader? Hvad skal det være for et tagmateriale?

Du skal helt sikkert tegne sektioner op, så du kan tænke over tagfoden, tror den kan blive svær at løse.

Dampbremse mellem loftet og isoleringen ville jeg helt sikkert bruge (eller dampspærre hvis diu vil). Selv et tag, der ånder, har svært ved at håndtere kondens. Måske kan du have en anden lufttæt løsning, som lermørtel? Hvis du ikke vil have dampbremse.
måske skal man tænke ”et tag på taget” og så køre efter afprøvede konstruktioner.

Ved nybyggeri af en bygning skal en konstruktør udføre de nødvendige beregninger og konstruktionsløsninger. Dette er ikke noget, man som lægmand skal beskæftige sig med selv.

• Synes
FreQa og 1 anden
  • Laddar…
A Abyaby sagde:
Planerar stolpeværks bygning. Så kan man fastgøre indvendigt loft over tagspær. Men hvordan skal man tænke derefter? Det skal være et hus, der ånder, og vægge isoleres med hamp og kalk. Tagets isolering med kun løs hamp.
Jeg overvejer fugtspærre mod tagisoleringen. Jeg overvejer også storm og hvordan tag med isolering skal fastgøres for ikke at ryge af i stormene.
Vil ikke have synlige bolte og heller ikke gennemgående bolte, der bliver kuldebroer.
hvis du vil have synlige tagspær/bjælker, må du bygge et isoleret tag ovenpå. Måske, tagspær, gips/træbeklædning, fugtbremse, råspont, 20cm træfiberisolering mellem reglar, vindpapir, luftspalte, reglar, tagmateriale?

For at taget ikke skal blive for klodset kan man undvære isolering udenfor væggene og der trække ydervæggene op en 20 cm. Giver illusionen af et tyndt, let tag..

Kluget konstruktion :)

Biggle Biggle sagde:
om du vil have synlige spær/bjælker må du bygge et isoleret tag ovenpå. Måske, spær, gips/træbeklædning, fugtbremse, ru brædder, 20 cm træfiberisolering mellem regler, vindpap, luftspalte, regler, tagmateriale?

For at taget ikke skal blive for klodset, kan man undgå isoleringen uden for væggene og der trække ydervæggene op 20 cm. Giver illusionen af et tyndt let tag..

Kompliceret konstruktion :)
Det var meget gode tips. Tak for det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.