Måske dumt spørgsmål, men hvilken retning anbefales det at sætte stolpeskoene, når man bygger plank (1.8m) og låge?
Højre-venstre ser jo pænere ud, men frem-tilbage er mere holdbart, hvis man ser på brydeffekt i vind.
Og gør man forskel på planket i sig selv og lågen, forudsat at man vil have maksimal bæreevne?
Samme spørgsmål kan jo anvendes på carport og tag til terrasse også, selvom jeg mest er interesseret i plank+låge for tiden.
Højre-venstre ser jo pænere ud, men frem-tilbage er mere holdbart, hvis man ser på brydeffekt i vind.
Og gør man forskel på planket i sig selv og lågen, forudsat at man vil have maksimal bæreevne?
Samme spørgsmål kan jo anvendes på carport og tag til terrasse også, selvom jeg mest er interesseret i plank+låge for tiden.
Husejer
· en bit söder om smygehuk
· 432 indlæg
Mit tip til plank eller grind baseret på surt erhvervet erfaring
er at du helt undgår stolpesko og kører hele pælen ned i hullet og støber den fast direkte i betonen. Stolpesko, hvis vi taler om modellen med et centralt punkt under med U-beslag ovenpå, er for blød, hvis den kun har støtte i én retning. Den kan klare lasten ovenfra godt, men ikke lige så godt sidelæns. Fungerer dog bedre, når du bygger med fire hjørner og afstiver imellem...som fx en carport.
Kan kun tilslutte mig den tidligere taler. Naboen har lige revet sin hæk og erstattet med et meget fint hegn. Dog er det støbt med stolpesko med kun en rund jern ned i cementen. Når man tager fat i gelænderet en meter oppe, svajer det rigtig meget. Føles meget usikkert. (Selvom det vil holde, føles det meget vaklende.)
Vil påstå, at det stadig er for svagt, hvis man skal bygge et tæt plankeværk. Specielt hvis du har en længere lige strækning.mexitegel sagde:
Har en børnehave i nærheden, hvor plankeværket har givet efter og i øjeblikket er understøttet med wirer.
Holder med Peter, støb stolperne fast.
Plintjern alle dage i ugen foran stolpesko, og lad dem gerne gå op mindst 15-20 cm på stolperne. Jeg har i hvert fald ikke set/brugt en model, der kan holde et plank ... Muligvis et hegn.. Derimod synes jeg ikke, du skal støbe stolperne fast, og i så fald lav en solid hulform omkring hver stolpe//
Du monterer jernene på ud og inderside så de hjælper med at tage last. Eksempel: http://www.staket.nu/staket_liggande_vittstaket.html
Klik her for at svare