Jeg skal bygge en portal med en 140 cm bred låge. Jeg havde tænkt mig at købe 95 stolper, men de er udsolgt overalt, så det blev til 2 stk 45x95, skruet og limet sammen.
Jeg havde allerede købt justerbare stolpesko til 95 stolperne, som I kan se på billede 1, men jeg spekulerer nu på, om det bliver stabilt, hvis jeg bruger plintjern i stedet, da de går højere op?
Hvordan får man plintjernene i vater i plinten, når man ikke har noget at hænge dem på?
Hvis jeg skal bruge plintjern, bør de sidde overfor hinanden, dvs skruet i den samme regel, eller skal de sidde skråt mod hinanden, skruet i hver sin regel?
Vi har haft både espalier og hegn via plinter med justerbare stolpesko.
Dem til espalieret skiftede jeg ret hurtigt til plinter med plintjern, årsagen var at gevindstangen bøjede sig så snart det blæste lidt.
Selv gevindstænger til hegnet bøjede sig af vinden, selvom hegnet kun var 90 cm højt samt maks 50% dækket.
Vi har haft både espalier og hegn via fundament med justerbare stolpesko.
Dem til espalieret skiftede jeg ret hurtigt til fundamenter med fundamentjern, årsagen var, at gevindstålet bøjede sig så snart det blæste lidt.
Selv gevindstænger til hegnet bøjede sig af vinden, selvom hegnet kun var 90 cm højt og maksimalt 50% dækket.
Lyder som om det skal være fundamentjern i stedet.
Hvordan får man dem lige, når man støber fundamentet?
Skru dem i en bjælke og juster højden før støbningen.
Ok, så jeg skruer begge fast i 2 bjælker præcis som de skal sidde når de er færdige, så hænger jeg dem på 2 små træstykker som ligger paprøret?
Eftersom det er to 45x95 som er skruet sammen, skal jeg sætte et jern på hver side altså hver bjælke har ”bare” 1 plintjern, men hver stolpe har to, håber du forstår.
Det er enklere, hvis du har noget af samme tykkelse som stolpen og støtter uden for støbningen. F.eks. skrue to stykker lægter sammen eller bruge stolperne, du har lavet; i det sidste tilfælde, så placer skruehullerne, så de skjules af stolpejernene.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.