Hej!

Skal opføre et fritstående udestue 6x4m med glasdøre på tre sider. I alt seks stolper (115x115). Hvordan er det "bedst" at placere (fastgøre) stolpen?

Billede1: Fæstne stolpen direkte i pælen. Da jeg graver færdige pæle ned, bliver det meget svært at få pælene præcis, hvor de skal være.

Billede2: Fæstne bjælken (45x195) i pælen (pælene) og skrue stolpen fast på bjælken.

Diagram over montering af en stolpe i en plint, hvor stolpen er fastgjort direkte i den grå plint, del af en konstruktion til et fristående uterum.

Illustration af stolperamme til et fristående uterum, hvor træstolper er fastgjort til et betonfundament gennem en metalstøtte.
 
Jeg ville vælge alternativ 1. Det føles som det mest stabile valg, men afvent flere svar.
 
P
Variant tre: ligesom nr 1 men bjælkearbejdet fastgøres i plinten og derefter er det ret let at skrue stolpen direkte ovenpå..
Hvorfor jo plinterne havner sjældent præcist centreret i hjørnet og med denne metode får man stolpen i hjørnet og plinten direkte under som lastbærende..
 
  • Synes
rsa
  • Laddar…
Anonymiserad 405730 sagde:
Variant tre: ligesom nr 1 men bjælkelaget fastgøres i plinten og derefter er det ret nemt at skrue stolpen lige ovenpå..
Hvorfor jo plintene sjældent lander præcist centreret i hjørnet og med denne metode får man stolpen i hjørnet og plinten lige under som bærende..
Variant tre ville have været god. Dog meget sten i jorden og nogle steder kunne det ikke lade sig gøre at grave plinten direkte under stolpen. Det blev så tæt på hjørnet som muligt. For en sikkerheds skyld placerede jeg også en betonplade på jorden under stolpen med syllpapp imellem :-)

Træstolpe monteret på terrasse med betonplade og syllpapp nedenunder, omgivet af træværk og skruer.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.