Hej,

Tænkte tage et større trappehul til L-form (lige i dag) og overvejer om man kan løse det med en stolpe i trappens sving for at støtte den afskårne gulvbjælke. Men kan man stille en stolpe på eksisterende plade?... 10cm betonplade med gulvvarme.

Bare du ikke monterer den på en gulvvarmesløjfe så...

ricebridge ricebridge sagde:
Bara du inte monterar den på en gulvvarmeslynge så...
ricebridge ricebridge sagde:
Bara du inte monterar den på en gulvvarmeslynge så...
Det er jo vandbåren varmegulv i pladen, så da må jeg prøve at lokale den slynge. Dumt spørgsmål måske, men hvad er faren ved at stolpen skulle komme til at sidde på en slynge? Er pladen svagere der mener du?

D Dejvan sagde:
Det er jo vandbåren gulvvarme i pladen, så jeg må forsøge at lokalisere den slangen. Dumt spørgsmål måske, men hvad er faren ved at stolpen skulle ende på en slange? Er pladen svagere der mener du?
Der er jo stor risiko for, at stolpen trykker hul på slangen, eller at du gør det under monteringen.
Styrken er sandsynligvis dårligere der, men hvad der er værre, får du en lokal opvarmning på stolpens materiale netop der, og det er sjældent godt.

Afhænger helt af, hvor meget belastning stolpen vil bære. Så er det måske heller ikke optimalt at have gulvvarmeslanger under en bærende stolpe.

Har svært ved at forestille mig, at det spiller nogen større rolle, om der går en sløjfe under eller ej, at belastningen skulle blive så stor fra en stolpe, der støtter en gulvbjælke, at det ødelægger gulvvarmeslangerne føles som en utroligt lille risiko.

• Synes
RoBo
  • Laddar…
Jeg synes det er en fornuftig løsning at placere en stolpe som støtte for den afkapede bjælken. Jeg enig i, at det er passende at undgå varmeslangerne for at undgå unødig opvarmning af stolpen. Noget styrkemæssigt problem er det næppe. Standardbeton med 30 MPa trykstyrke (godt 300 kg/cm2) tåler meget. En 90x90 mm stolpe kan belastes med 24 ton for at nå betongens grænse, hvis nu stolpen og pladens underlag kan tåle det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.