Moderator
· Stockholm
· 57 795 indlæg
Jeg har et lavt hegn mod gaden med et antal lave stolper. Mellem disse hænger en grov kæde.
Stolperne har uregelmæssige afrundede sten i størrelsesordenen 70 - 100 mm. Derefter tror jeg, at kernen er i beton. stolperne er bygget oven på en meget lav mur. stolperne er firkantede ca. 30 cm på siden og 70 cm høje. Dette er lavet ca. 1970.
En af disse stolper er blevet forvitret, så dels er nogle sten faldet af, dels er hele stolpen løsnet fra fundamentet.
Jeg overvejer at lave hele stolpen om.
Men hvordan laver man sådan en? Jeg overvejer at mure med lignende sten inde i en form af træ, og så fylde beton i midten.
Stolperne har uregelmæssige afrundede sten i størrelsesordenen 70 - 100 mm. Derefter tror jeg, at kernen er i beton. stolperne er bygget oven på en meget lav mur. stolperne er firkantede ca. 30 cm på siden og 70 cm høje. Dette er lavet ca. 1970.
En af disse stolper er blevet forvitret, så dels er nogle sten faldet af, dels er hele stolpen løsnet fra fundamentet.
Jeg overvejer at lave hele stolpen om.
Men hvordan laver man sådan en? Jeg overvejer at mure med lignende sten inde i en form af træ, og så fylde beton i midten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Dette er noget jeg ikke kan, men jeg har svært ved at forestille mig, at det kan løses godt uden en slags armering, som binder hele stolpen sammen til en enhed.
Og så vil jeg komme med en advarsel (håber jeg ikke bliver advaret for off topic igen):
Stenpiller der står passende tæt på hinanden, med eller uden kæde imellem, er indbydende for børn at gynge ved.
Enten på kæden, eller på et reb spændt op mellem stolperne.
Jeg havde en fætter der gyngede på et reb spændt op mellem to lågestolper uden for familiens villa i Huddinge.
Svante blev kun syv år, en af stolperne væltede og så var det slut
Så sørg for at dine stolper er godt forankret i jorden!
Og så vil jeg komme med en advarsel (håber jeg ikke bliver advaret for off topic igen):
Stenpiller der står passende tæt på hinanden, med eller uden kæde imellem, er indbydende for børn at gynge ved.
Enten på kæden, eller på et reb spændt op mellem stolperne.
Jeg havde en fætter der gyngede på et reb spændt op mellem to lågestolper uden for familiens villa i Huddinge.
Svante blev kun syv år, en af stolperne væltede og så var det slut
Så sørg for at dine stolper er godt forankret i jorden!
Moderator
· Stockholm
· 57 795 indlæg
Jo, de er godt forankrede, bortset fra den som nu skal udbedres.
Den er dog såpass kort, at jeg tror risikoen er lille for en ulykke.
Tak for advarslen.
Den er dog såpass kort, at jeg tror risikoen er lille for en ulykke.
Tak for advarslen.
Klik her for at svare