En gammel muret portstolpe har sprækket, og vi har brug for at banke alt løst materiale af og fikse den. Vi har forsøgt at finde håndværkere til at gøre dette, men arbejdet synes at være for lille til at tiltrække nogen. Så vi er nødt til at løse det selv. Hvordan gør vi? Ved absolut intet om dette.
 
  • En gammel murstenssøjle med synlige revner og beskadiget hjørne. Søjlen står ved en grusvej og ved siden af et sort metalhegn.
  • En sprækket mursten på en gammel grindstolpe, hvor noget af materialet er faldet af. Stenen står på en asfaltvej med noget grus ved siden af.
Jeg havde banket alt løst væk og lavet en støbeform af to plader krydsfiner og fastgjort den til stolpen med spændebånd, derefter blandet finbeton og fyldt op.

Når det var hærdet, havde jeg slebet lidt let ved behov og derefter malet stolpen med en passende diffusionsåben maling. Silikatmaling skulle fungere fint. En repareret betonstolpe med en nyere betongoverflade og ujævn kant, omgivet af en metalramme, beliggende ved siden af en indkørsel.
 
  • Synes
Kattner68 og 1 anden
  • Laddar…
Fin stolpe og frem for alt fine porte!
 
  • Synes
Kattner68
  • Laddar…
Bank forsigtigt det løse væk, bor et hul og sæt et par rustfrie skruer i, så de stikker lidt ud, tag to plader og fastgør dem med en spændebånd rundt om stolpen, bland beton og hæld i hullet, slå med en hammer på pladerne, så eventuel luft slipper ud og formen bliver fyldt.
 
  • Synes
Kattner68 og 1 anden
  • Laddar…
Ja, skruer havde jeg også skruet i som topmount skriver.

De skal altså sidde i skaden for at præcisere. De fungerer som armering til den nye beton og gør, at den både fæstner og holder bedre.

Godt tip med hammeren også, da lægger betonen sig ret, og man får ud lidt luft.

Jævn den nye top på stolpen, så den bliver glat og fin, forsøg at undgå at få en fordybning, hvor vand kan blive stående.

Beton skal være fugtig, når den hærder. Så efter støbning og hærdning skal man eftervande betonen i nogle dage eller vikle toppen af stolpen ind i plast, for at holde vandet inde.

Formerne plejer at slippe godt, synes jeg, men er man nervøs, så kan man bruge et slipmiddel på indersiden af formen, så slipper den lettere. Et eksempel:

https://www.bauhaus.se/formolja-bio...xd_kwC8BbD1ddyE2SDmuL7f-Mtk#go-to-description

Enig med yonna også, flotte stolper og porte!
 
  • Synes
Kattner68
  • Laddar…
Overfladen ser snarere pudset/slammet ud end støbt, så hvis du vil have, at reparationen ikke skal være synlig, skal du snarere reparere det beskadigede med mørtel og derefter pudse - helst hele overfladen, men så skal du banke al puds væk på siderne med skader.
 
  • Synes
Kattner68 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg er enig, men ville trods alt have gjort som jeg beskrev tidligere. Af den grund at det er mere arbejde med at lægge mørtel og puds og mere tidskrævende. Samt større chance for ikke at få det godt, hvis man er uerfaren. At pudse er en kunst.

En støbning med efterfølgende let slibning om nødvendigt og derefter ommaling tror jeg vil give en næsten usynlig reparation med lav arbejdsindsats.
 
  • Synes
Kattner68
  • Laddar…
Tak for de hurtige svar. Det lyder ikke så svært, så vi vil gøre et forsøg. Et par spørgsmål.
1, Finbetong - er det type Finja som i dette link? https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/finbetong?id=5511005
2. Virker Plywood? Det behøver ikke at være de der brune plader (ved ikke hvad de hedder), som jeg har set at håndværkere har brugt når de har støbt fx fundament?
3. Armering/Skruer, er der nogen speciel type skruer, tykkelse? Skal den plugs eller behøves det ikke?

Tak for rosen om stolper og låge. Håber dette bliver godt nu.
 
1 ja
2 ja, men smørj den med olie (f.eks. fra køkkenet) så slipper den lettere.
3 brug rawlplug, valg af skrue påvirker ikke meget.
 
  • Synes
Kattner68
  • Laddar…
Tak👍
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.