1,512 læst ·
8 svar
2k læst
8 svar
Støbt en bænkplade til udekøkkenet i finbeton. Kan skrabe overfladen med hånden?
Hej.
Har Bygget en form i formplyfa og fyldt med finbeton og armering selvfølgelig. Det er nu gået 3 dage, og den synlige overflade har jeg fugtet kontinuerligt. Nu er den tør, men det ser ud til, at jeg kan skrabe cementen af med min hånd. Dvs. det bliver som meget fint sand, omtrent som om man har slebet med fint sandpapir. Er dette normalt, og måske er det kun den yderste? Har ikke oplevet dette før.
Tankar?
Venlige hilsner
Johan
Har Bygget en form i formplyfa og fyldt med finbeton og armering selvfølgelig. Det er nu gået 3 dage, og den synlige overflade har jeg fugtet kontinuerligt. Nu er den tør, men det ser ud til, at jeg kan skrabe cementen af med min hånd. Dvs. det bliver som meget fint sand, omtrent som om man har slebet med fint sandpapir. Er dette normalt, og måske er det kun den yderste? Har ikke oplevet dette før.
Tankar?
Venlige hilsner
Johan
Jeg blandede cementen som jeg altid har gjort. Der var en beskrivelse på pakken, men jeg kunne ikke forstå den mængde vand, for det lignede slet ikke cement (alt for lidt vand). Så jeg blandede som jeg altid har gjort (så også med finbeton) og har aldrig oplevet problemet.Janus82 sagde:
Ville du sige, at noget er gået galt her?
Har man for meget vand, så falder styrken på betonen. Er der kun lidt for meget vand, gør det ingen praktisk forskel til hjemmebrug, men tager man alt for meget, så bliver det som du beskriver, at betonen kun bliver smuldrende.
Hvor meget mere vand end anbefalet havde du?
Hvor meget mere vand end anbefalet havde du?
Jeg kan ikke svare på, hvor meget vand jeg brugte desværre. Jeg gik efter min almindelige følelse, som aldrig har været noget oplevet problem tidligere. Beskrivelsen for Finja finbetong siger max 3 liter vand på 25 kg. Men med den vandmængde (dvs. kun 3 liter) så er det hele stadig bare "betonstøvet". Det bliver ikke håndterbart cement på lange veje med kun 3 liter vand til en sæk..Janus82 sagde:
Her er produktbladet for finbetonen: https://www.finja.se/storage/ma/eed...831A95D26B6CFC2FB46ED8/Finbetong_74_PB_sv.pdf
For min egen del har jeg flere gange oplevet, at byggemarkederne (i mit tilfælde Bauhaus) har haft brugsprodukter med overskredet opbevaringsdato på hylden. Resultatet kan være, at cementen i produktet har absorberet fugt og ikke fungerer som tilsigtet, måske er det dette, der er sket? Finjas poser er dog nu af plastik, hvilket har forlænget opbevaringstiden betydeligt fra dengang, man brugte papirposer (mener det var 6 måneder dengang).
Tak for svar. Uklart hvordan det er med netop disse poser. Men jeg skrabede lidt mere og det ser ud til kun at være det yderste lag nogen millimeter, som jeg kan få væk. Så er det hårdt. Så det er muligt, at det måske har været for vådt på den åbne side. Jeg har fulgt instruktioner på nettet om, at man skal holde overfladen fugtig osv. Måske er cementen blevet for udvandet netop der ved det yderste overfladelag. Jeg åbner formen på tirsdag, når jeg er hjemme igen, og ser hvordan de øvrige sider ser ud. 😊APR sagde:
For min egen del har jeg flere gange oplevet, at byggemarkedet (i mit tilfælde Bauhaus) har haft brugsprodukter med overskredet opbevaringsdato på hylden. Som følge heraf kan cementen i produktet have tiltrukket sig fugt og fungerer ikke som tænkt, måske er det dette, der er sket? Finjas poser er dog nu lavet af plast, hvilket har forlænget opbevaringstiden betydeligt fra dengang man brugte papirposer (tror det var 6 måneder dengang).
Har nu åbnet to af siderne, og alt ser godt ud. det var kun det øverste lag, der er nogen mm som "bösar". Tak alle for svar. 
Klik her for at svare