Hej,

jeg støbte en bordplade for ca. 1,5 uge siden med Finja ekspanderbeton fin, som vi skal have til udekøkkenet. Formen var af krydsfiner og 45x45 reglar på siderne, galvaniseret armering. Da jeg fjernede formen og vendte pladen, kan jeg se, at den er plettet. Man kan se, hvor jeg har hældt betonen i. Det er blevet lidt bedre efter håndslibning, men stadig ikke godt.

Er der nogen, der ved, hvad dette kan skyldes, og om det kan slibes ned, hvis man bruger diamant-slibemaskine fx.

• Flammet betonbænkskive med ujævnheder, lavet til udekøkken, ses på et bord med sort trævæg i baggrunden.
  • Betonbordplade med flammemønster på bord, udendørs, ved træterrasse. Formen er af krydsfiner, og der ses et cirkulært udskæringshul i midten.
Ser ikke ud som du har vibreret den tilstrækkeligt eller banket tilstrækkeligt, så den er flydt ud ordentligt. Min erfaring er, at man skal vibrere / banke rigtig meget for at få overfladen god.

• Synes
ErAr
  • Laddar…
Ja, så kan det være. Kørte iof næsten 60 min med gummi kølle men det havde nok været nødvendigt med noget kraftigere.

Jeg tror du havde behøvet at lave en større sats første hældning - du bør dække hele bunden med nogle centimeter for ikke at få overlap. Og ekspanderbeton behøver ikke vibreres overhovedet/meget. Med forbehold for at jeg kun har støbt et bord - men det blev godt. :-)

• Synes
ErAr
  • Laddar…
Forskellige mængder vand i de forskellige blandinger?
Lang tid mellem blandingerne, så den første blanding når at stivne lidt?

Måske forsvinder mere, når den tørrer/hærder mere!

• Synes
ErAr
  • Laddar…
M mkristensson sagde:
Jeg tror du havde behøvet at lave en større sats første hældning - du bør dække hele bunden med nogle centimeter for ikke at få en samling. Og ekspanderbeton behøver ikke vibreres overhovedet/meget. Med forbehold for at jeg kun har støbt et bord - men det blev godt. :)

M mkristensson sagde:
Jeg tror du havde behøvet at lave en større sats første hældning - du bør dække hele bunden med nogle centimeter for ikke at få en samling. Og ekspanderbeton behøver ikke vibreres overhovedet/meget. Med forbehold for at jeg kun har støbt et bord - men det blev godt. :)
Tak for alle svar. Sikker på, at det er en kombination af for lille første sats, og at jeg tilsatte 2 dl vand til den anden. Den får klare sig i år, så må jeg se, om jeg støber en ny næste år.

Nu er den i hvert fald på plads på stommen

• Udekøkken med bordplade på træramme under en overdækket terrasse.
  • Synes
Smoothie og 6 andre
  • Laddar…
Skal den ligge ude sådan kommer det til at forsvinde af sig selv, eller i hvert fald blive så mange andre mærker så du ikke tænker på det længere.
Har lige støbt to plader (240x39x4 og 60x39x4) de blev ikke helt ens i farven trods samme vandmængde, vibrering osv. Men det er jo også lidt det, der er charmen med beton, det skal jo ikke være helt perfekt!

• Synes
ErAr
  • Laddar…
Præcis, sådan er det!

Og jeg kan synes hele tanken med støbt bord udendørs er, at det skal være lidt ”rough”!

Men; har du forseglet overfladen? Jeg kørte med Heydi Top på.

• Synes
ErAr
  • Laddar…
Er enig, forskel hvis du skal have pladen inde i køkkenet fx kan jeg synes.

Skal forsegle i ugen/helgen. Har kigget på den jeg med eller Stenfix 100+, har hørt at den skal være god.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.