Rejäl sagde:
Det almindelige, når man friformer traditionelt, er med bræt eller krydsfiner..
45x95 i to lag, derefter beklædning 21x95 bræt alternativt formkrydsfiner..
Derefter støtter man den ene side, og den anden side holdes sammen med formstag..
Lidt billeder af en form på Berg med 21x95 brædder..
Tak @Rejäl

Forstår jeg det rigtigt, at formen ikke er fastgjort i klippen udover dubberne, der støbes over, og stagerne, der går lige igennem (og som igen holdes nede af armeringen)?

Hvordan tætnes formen i bunden?
Hvad er det for en type stag?

P
P pjop sagde:
Tak @Rejäl

Forstår jeg det ret, at formen ikke er fastgjort i bjerget udover dubningerne, der støbes over, og stængerne, der går lige igennem (og som igen holdes nede af armeringen)?

Hvordan tætnes formen i bunden?
Hvad er det for en type stang?
Jo på indersiden, hvor formen er stagget, og den side, som man begynder med, så er reglen 45x95 fastgjort i bjerget for at få formen lige, og at den ligger stille, når man begynder at arbejde...
Vi bruger ekspanderende søm, 8/110/150mm...
Har testet betonskruer, men det er svært i bjerg at få succes med dem...
Armeringen har intet med formningen at gøre, uden den sættes på, når den ene side af formen er klar...
Vi figursaver brædderne, så de er nogenlunde tætte mod bjerget med ca. 1-2mm præcision med stiksav...
Stang og plade ifølge billede, tænk på at stængerne er forskellige for krydsfiner 12mm og brædder 21mm samt tilpasset efter bredden på støbningen i vores tilfælde på billedet er væggen 150mm tyk færdig beton...

• Formstag med gul knopp og konus, anvendes til at fastgøre formspånplader. Ø8 diameter, passer til 45x95 reglar og 12 mm formplyfa.
  • Formkile med knop til formstag, brugt i byggeprojekter for stabilitet.
  • Synes
pjop og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja på indersiden hvor formen er afstivet og den side som man begynder med så er reglen 45x95 fastgjort i klippen for at få formen lige og at den ligger stille når man begynder at arbejde...
Beklager at det bliver mange spørgsmål, men så er det altså en liggende 45x95 som I fastgør med ekspansionssøm i klippen og derefter de stående regler i den?
Rejäl sagde:
Vi figursaver brædderne så de er ganske tætte mod klippen med ca 1-2mm præcision med stiksav...
Behøves der ingen mere tætning hvis det er indenfor de tolerancer?

Rejäl sagde:
Stag og plade ifølge billedet, husk at stængerne er forskellige for krydsfiner 12mm og brædder 21mm samt tilpasset efter bredden på støbningen, i vores tilfælde på billedet er væggen 150mm tyk færdig beton..
Ja lige præcis, en ting mere. På visse strækninger vil den nye fundamentmur blive støbt uden for en eksisterende. Findes der nogle sidde-fast stænger, som jeg kan bore ind i den eksisterende, trække igennem formen og ”møtrikke” eller svejse fast på ydersiden af formen? Skal de i så fald være rustfri?

P
P pjop sagde:
Beklager, at der bliver mange spørgsmål, men det er altså en liggende 45x95, som I fastgør med ekspansionssøm i klippen og derefter de stående regler i den?
Enten det eller småstykker indenfor den liggende regel, hvor man også sætter de diagonale støtter i, som jeg har indvendigt på billederne..
P pjop sagde:
Behøver det ikke mere tætning, hvis det er inden for de tolerancer?
Nej, det behøver ikke mere, det er ikke flydespartel du støber med..
Vigtigt at tænke på er et dæklag om 50mm rundt om armeringen..

P pjop sagde:
Ja lige det, en ting til. På visse strækninger vil den nye fundamentmur støbes uden for en eksisterende. Findes der noget blivende stag, som jeg kan bore ind i den eksisterende, trække gennem formen og ”møtrik” eller svejse fast på ydersiden af formen? Skal det i så fald være rustfrit?
Da kan du ikke bruge disse stag, der plejer vi at bruge gevindstænger, som man injekterer fast i den eksisterende mur og derefter låser med en stor skive og møtrik på ydersiden af formen..
Du kan sætte VP-rør rundt om gevindstængerne, så du kan trække dem ud eller klippe dem og reparere betonhullerne bagefter..

• Synes
pjop
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Du kan sætte VP-rør rundt om gevindstængerne, så du kan trække dem ud eller afkorte dem og reparere betonen efterfølgende.
Fantastisk!

Hvis de skal trækkes ud, hvordan fastgør jeg dem bedst? Er det slagankre, der gælder, eller er de for svage?

Hvis de skal blive siddende, skal de så være rustfri, da de ikke vil være dækket med 5 cm beton?

P
P pjop sagde:
Sejt!

Hvis de skal trækkes ud, hvordan fastgør jeg dem bedst? Er det slaganker, der gælder så, eller er de for spinkle?

Hvis de skal blive siddende, skal de være rustfri, da de ikke vil blive dækket med 5 cm beton?
Du kan sagtens bruge slaganker, vi brugte ankermasse.
Borede måske 80-100 mm dybt (afhænger af, hvor dyb din eksisterende væg er), og så når vi satte gevindstængerne i, satte vi dem maks 50 mm dybt med ankermassen.
Derefter, når vi fjernede formen, slog vi gevindstængerne ind, så de blev løse, så vi kunne trække dem ud.
Det bliver grimt at beholde gevindstængerne, selvom du bruger rustfri.

Rejäl sagde:
Borede måske 80-100mm dybt (afhænger af hvor dyb din eksisterende væg er) og så når vi satte i gevindstængerne, satte vi dem maks 50mm dybt med ankerlimen..
Derefter når vi rev formen, slog vi gevindstængerne ind, så de blev løse, så vi kunne trække dem ud..
Forstået.

Hvad gør man med VP-rørene, når gevindstangen er trukket ud? Bliver de synlige i overfladen som ringe, og man "betonspartler" bare i VP-rørets hul?

En ting, som jeg ikke kan se på dine ellers meget gode billeder, er om og i så fald hvordan plankerne er fastgjort i reglarne. Er det skrue fra siden udefra?

P
P pjop sagde:
Forstår.

Hvordan gør man med VP-rørene når gevindstangen er trukket ud? Bliver de synlige på overfladen som ringe, og "betonspartler" man blot i VP-rørets hul?
Du fjerner dem i hvert fald nogle cm ind, inden du betonlapper hullet.
P pjop sagde:
En ting jeg ikke kan se på dine ellers meget gode billeder er, om og i så fald hvordan plankerne fastgøres til reglarne. Er det skråskruer udefra?
Nogle brædder i starten skal man fastgøre i den liggende 45x95, og derefter plejer vi at skrue op brædderester på ydersiden med dobbeltgipsskruer – det fungerer sikkert også med spånpladeskruer.
Derefter har man brug for at fastgøre brædderne i de liggende reglar for at få det til at blive siddende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.