25,500 læst ·
22 svar
26k læst
22 svar
Støbeform til kvadratisk pæl?
om man alligevel havde din viden til at beregne sådan noget her....:wow:d^_^bd^_^bMikael_L sagde:Om betonstøbning og formbygning til samme kan jeg nada ...
Men fysik, det kan jeg!
Så derfor kan jeg fortælle, at trykket nederst i din form bliver 1,5 * 9,81 * 2400 / 10000 = 0,35 kg/cm2. Dette uanset om du laver formen 100x100mm eller 2x2 meter!
(jeg har taget Fasting65's tal på densitet, som virker rimelig).
Dette tryk virker både mod jorden og mod formens vægge nederst i formen.
Det er måske bedst at omregne trykket til 35 kg / kvadratdecimeter, så det bliver lidt mere forståeligt, hvilke kræfter vi skal tage hånd om.
Sætter du en tværslå jf. billede i indlæg #6 med cc400mm, så bliver kraften, der vil rive slåen løs altså
2 * 4 * 35 = 280 kg.
Med cc200 = halvdelen = 140 kg.
(approximativt, da kraften mindskes højere oppe...)
Laver du tværslåer af f.eks. stående 45x120-145 og fastgør dem til hinanden med to M12 boltesamlinger i hver knude, så holder det nok ret godt.
Men spørgsmålet består, hvor meget vil pladen bugte mellem hver tværslå, hvilken mindste cc gælder?
så er fastings billede han havde lavet helt korrekt med låsereglar.
det rækker med 40 cc på denne lille form, hvis du bruger låsereglar.
mvh
estwing
Vi støbte 10 runde punktfundamenter med en diameter på 600 og cirka 1 meter høje med en plade på 1x1 meter i bunden, tænkte også først at støbe i to omgange, men betonarbejderne pumpede (havde en betonpumpebil) først lidt "tykkere" i bunden af hver punktfundament, inden vi fyldte resten op, så slap vi for omkostningen ved at få dem derud igen. Det fungerede godt, meget lidt blev presset ud dernede, og det kan jo alligevel ikke ses.
Tænk på at afstive formen ordentligt i siden, da der kommer en ret høj tyngdepunkt på dem, det ville ikke være sjovt, hvis den vælter, og vær forsigtig med at vibrere for meget, betonarbejderne sagde, at det ofte er, når man vibrerer for meget og rammer formen, at de kan revne.
Tænk på at afstive formen ordentligt i siden, da der kommer en ret høj tyngdepunkt på dem, det ville ikke være sjovt, hvis den vælter, og vær forsigtig med at vibrere for meget, betonarbejderne sagde, at det ofte er, når man vibrerer for meget og rammer formen, at de kan revne.
Jeg kan med glæde meddele, at ovenstående kvadratiske forme fungerer fremragende (25x25 cm) 
Jeg støbte ca. 190 cm højt og havde ca. 25 cm c-c på tværsplankerne i bunden og op mod 45 cm længere oppe.
Supplerede kun med et par spændebånd i de to nederste fag.
Så ingen antydning til bukning eller lækage.
Snart kan jeg rive formene, det bliver spændende.
Jeg støbte ca. 190 cm højt og havde ca. 25 cm c-c på tværsplankerne i bunden og op mod 45 cm længere oppe.
Supplerede kun med et par spændebånd i de to nederste fag.
Så ingen antydning til bukning eller lækage.
Snart kan jeg rive formene, det bliver spændende.
Sjovt at det virker med disse konstruktioner. Hvor lang tid ville du sige, man bør vente, før man river/tager formene af?K karlmb sagde:Jeg kan med glæde meddele, at ovenstående kvadratiske forme fungerer fremragende (25x25 cm)
Jeg støbte ca. 190 cm højt og havde ca. 25 cm c-c på tværlisterne i bunden og op mod 45 cm længere op.
Supplerede kun med et par spændebånd i de to nederste rum.
Så ingen antydning til bugtning eller lækage.
Snart kan jeg rive formene af, bliver spændende..
Nogle billeder af slutresultatet?K karlmb sagde:Jeg kan glædeligt meddele, at ovenstående kvadratiske forme fungerer udmærket (25x25 cm)
Jeg støbte ca. 190 cm højt og havde ca. 25 cm c-c på tværstiverne i bunden og op mod 45 cm længere oppe.
Supplerede kun med et par spændebånd i de to nederste rum.
Så ingen tegn på bugtning eller lækage.
Snart kan jeg rive formene, det bliver spændende..
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bygga gjutform eller färdiga kantelement till garagegrund?
Grund & Markarbeten -
Støbeform indendørs uden mulighed for støtte
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Tätning mellan plastkanal tilluft och befintligt kvadratiskt hål?
Ventilation -
Støbeform til bordplade som buer
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Trekantslist till gjutform för stödmur?
Grund & Markarbeten