Hej!

Er der nogen, der har en god idé til, hvordan man skal konstruere en genanvendelig støbeform til kvadratiske fundamentplinte (altså tværsnittet kvadratisk). De skal være 1500 mm høje og 200 x 200 mm.

Det bliver vel en del kræfter med tanke på, at plinten er så høj?

//fk
 
støb dem liggende
 
Lav 4 vægge af fx bådfiner, og fastgør dem med nogle skruer, så formen holder sammen.

Derefter tager du et eller flere spændebånd og vikler rundt om din konstruktion.

Det bliver båndene, der holder sammen din form, når du hælder betonen i.

/ATW
 
  • Synes
Astrakanvägen
  • Laddar…
1036 sagde:
støb dem liggende
For tungt at bakse på plads, desuden skal de have en plade i bunden.
 
ArneTW sagde:
Lav 4 vægge af fx bådplywood, og fastgør dem med nogle skruer så formen holdes sammen.

Så tager du en eller flere spændebånd og vikler rundt om din konstruktion.

Det bliver båndene, der holder din form sammen, når du hælder beton i.

/ATW
Jeg har overvejet det, det kunne måske fungere. Fandt et billede af sokler, der ser ud til at være ca. 1,5 meter høje, og der ser jo formen meget enkel ud (vedhæfter).

Det er måske ikke så mange kræfter, som jeg tror??
 
  • To mænd inspicerer høje træformede plintar, cirka 1,5 meter, under byggeri. Formen er simpel, omgivet af jord og små sten.
Eller sådan: formfiner med "rammer" rundt af 45 x 70 c/c 200. Klarer man sig uden vertikale regler?

Eller er hele ting overkill? Måske er det nok med c/c 400 el 600? Hvornår kalver det??
 
  • Skitse af en konstruktion med formplywood forstærket med trærammer, opstillet i flere niveauer, med dimensioner markeret.
  • Synes
karlmb
  • Laddar…
Enkelt er godt, på billedet ser de ud til at have brugt reglar for at holde det hele sammen... jeg kan godt lide spændebånd, så jeg ville sætte et for at være på den sikre side.

Hvis du skal støbe fritstående som på billedet, bør du overveje, hvordan du skal forhindre betonen i at løbe ud nedenunder... formen vil have en tendens til at flyde op, så der er en risiko for, at du får beton på fødderne.

/ATW
 
I princippet er det okay, men de tværgående regler bør være nogle decimeter længere, så kan man sætte en stående regel uden for de liggende regler. På den måde låser man de liggende regler, så de ikke kan glide udad på grund af trykket.

Der bliver et betydeligt tryk nederst i støbeformen, da beton er ret tung... typisk 2,4 ton pr. kubikmeter eller sådan...

EDIT: Her kommer et billede, der forklarer mine stående regler. Orkede ikke at tegne alle formlås, men I forstår sikkert princippet.
 
  • Diagram der viser en byggekonstruktion med lodrette og vandrette regler omkring en firkantet form. Reglerne er placeret for at forhindre bevægelse af formen.
Senest redigeret:
Mikael_L
Om betonstøbning og formbygning til ditto kan jeg nada ...

Men fysik, det kan jeg!

Så derfor kan jeg fortælle, at trykket nederst i din form bliver 1,5 * 9,81 * 2400 / 10000 = 0,35 kg/cm2. Dette uanset om du laver formen 100x100mm eller 2x2 meter!
(her har jeg taget Fasting65's tal på densitet, som virker rimelig).

Dette tryk virker både mod jorden og mod formens vægge nederst i formen.

Det er måske bedst at omdanne trykket til 35kg / kvadratdecimeter, så det bliver lidt mere forståeligt, hvilke kræfter vi skal tage hånd om.

Sætter du en tværstang ifølge billedet i indlæg #6 med cc400mm, så bliver altså kraften, der vil rive slån løs
2 * 4 * 35 = 280 kg.
Med cc200 = halvdelen = 140kg.
(approximativt, da kraften mindskes højere oppe...)

Laver du tværstænger af fx stående 45x120-145 og fastgør dem mod hinanden med to M12 boltforbindelser i hver knude, så holder det nok ret godt.

Men spørgsmålet består, hvor meget vil pladen bule mellem hver tværstang, og hvad er den mindste cc?
 
Senest redigeret:
  • Synes
Sandvern
  • Laddar…
Mikael_L
Da kraften mindskes lineært med højden på formen for at blive 0 ved formens overkant, kan du sprede tværslåernes cc længere oppe.
 
Glemte en ting når det gælder støbeforme. For at formplywooden ikke skal begynde at gabe og blive bølget, plejer man at lave formen sådan her.
 
  • Gjutform med stödstruktur for at forhindre, at formplyfa bliver bølget.
  • Synes
karlmb
  • Laddar…
OK, tak!

Jeg tænkte, at man kunne snyde lidt her, at støbningen bliver lidt bølget på grund af at krydsfineret bugter sig, kan jeg leve med. Det ville dog være yderst kedeligt, hvis hele formen kollapser... altså ingen genveje.

Reglarne er 45 x 70. De horisontale støtter sidder med c/c 300 i bunden og c/c 400 i toppen og er skruet i hinanden med skrue og møtrik (M10?).

De vertikale reglar er skruet i krydsfineren og de horisontale reglar.

De horisontale reglar ville vel egentlig være stærkere, hvis man drejede dem 90°, men jeg tænkte, at det er godt, at de får stor flade mod krydsfineret.

Dette toppes med et par spændebånd.

Planen er først at støbe en plade med et opstående armeringsjern i den lille form 500 x 500 x 195 mm. Derefter placere den store form på den lille, justere den og skrue den fast i den lille plades form.

Burde fungere? For kompliceret?

For resten; hvordan beregner man trykket på et helt sidestykke? Nogle integral eller??

//o
 
  • Trærammekonstruktion med flere horisontale tværstykker og en separat firkantet ramme ved siden. Mulig skitsering af byggeprojekt.
  • 3D-tegning af en stablet træform til betonstøbning med en indre firkantet kasse, styrket med horisontale og vertikale bjælker.
  • Synes
karlmb og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
Fetkubrick sagde:
Forresten; hvordan beregner man trykket på et helt sidestykke? En eller anden integral eller??
Integraler er vel overkill for et helt lineært forhold.
Trykket i bunden/2 * arealet = (35kg /2) * 15 * 2 = 525 kg.

Din vedlagte skitse føles jo ret robust mildest talt. :)
Jeg tvivler på, at noget giver sig med den form.

Fetkubrick sagde:
De horisontale regler ville vel egentlig være stærkere, hvis man vendte dem 90°, men jeg tænkte, at det er godt, at de får stor flade mod krydsfineren.

Dette toppes med et par spændebånd.
Jeg tror ikke, fladen 45mm hhv. 70mm spiller nogen rolle her.

Spændebånd føles som overkill.
 
Senest redigeret:
Mikael_L
Fetkubrick sagde:
Reglarna är 45 x 70. De horisontale støtte sidder med c/c 300 i bunden og c/c 400 i toppen og er skruet i hinanden med skrue og møtrik (M10?).
Gør de horisontale tværstænger nogle cm længere, så søm og skrue ikke kommer så tæt på endetræet, det er tilstrækkeligt med 4 cm længere, dvs 2 cm pbs.

Søm derefter to af hjørnerne sammen med 4 stk 4" søm, 100mm x 3,4 (eller tilsvarende skruedimension), de to andre hjørner forbinder du med 1 stk M10 bolt + møtrik. Du behøver jo kun at åbne en side.

Hvert søm klarer mindst 70 kg.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=720&contextPage=1458
 
Senest redigeret:
  • Synes
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L sagde:
Gør de horisontale tværstykker nogle cm længere, så søm og skrue ikke kommer så tæt på endetræet, det er bestemt nok med 4 cm længere, altså 2 cm pbs.
OK, tak! Det vil jeg gøre! Det "snapper" så fint i sketchup, så man gør jo alt jævnt og fint...
 
  • Synes
Botomasek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.