Hej forum!

Jeg har brug for at støbe et indsteg til en dagligstue i et gammelt stenhus. Selve trinnet kommer til at ligge i et halvt spiralformet trappehus og støbes direkte på et gammelt klinkergulv.

Jeg kan selvfølgelig ikke slå støtter i gulvet, og udformningen af trappehuset gør det svært at lave nogle fornuftige modhold som alternativ. Hvordan stabiliserer man så bedst en støbeform under støbningen?

Formen bliver kun ca. 12 cm høj, 25 cm dyb og måske en meter bred, er det muligt at dimensionere sig rundt om problemet ved at have kraftigere tømmer i formen? Eller hvordan ville I have gjort det?

Tak på forhånd!
 
Kan det lade sig gøre at transportere grus, betonsække, trægrådssten eller noget andet tungt, som du kan bruge til at skabe modhold mod formen?
 
P
S slerker sagde:
Hej forumet!

Jeg har brug for at støbe en indgang til en stue i et gammelt stenhushus. Selve trinet ender i et halvt spiralformet trappehus og støbes direkte på et gammelt klinkergulv.

Jeg kan ikke banke støtter ned i gulvet naturligvis, og udformningen af trappehuset gør det svært at få nogen ordentlige mothold som alternativ. Hvordan stabiliserer man så bedst en støbeform under støbningen?

Formen bliver kun ca. 12cm høj, 25cm dyb og måske en meter bred, kan man dimensionere sig rundt om problemet ved at have kraftigere tømmer i formen? Eller hvordan ville I have gjort det?

Tak på forhånd!
Ja vægte er altid godt og stabiliserende så formen ikke flyder op og bevæger sig…
 
Vis os et billede eller skitse af, hvordan stedet ser ud, så kan vi mandeforslå bedre.
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Kan det gå at sætte øjer på væggen og spænde en spændebånd rundt om formen måske.
 
Et billede ville hjælpe for at forstå problemet, men generelt er dobbeltklæbende tape af bedre kvalitet en effektiv måde at fastgøre ting midlertidigt på glatte overflader. Eftersom højden kun er 12 cm, burde det fungere, synes jeg. Måske kan man tape nogle 45x95-reglar vinkelret mod formen sarg som støtte? Indser, at det ikke lyder så professionelt, når jeg skriver det, men det bliver overraskende stærkt.
 
AXS
Køb en tykkere skive frigolit, som du skærer til, så den passer præcist. En smule lim på bunden kan være fornuftigt, afhængigt af hvor tæt du får resten til at sidde.
 
fatsug fatsug sagde:
Et billede ville hjælpe til at forstå problemet, men rent generelt så er dobbeltklæbende tape, af bedre kvalitet, en effektiv måde at fastgøre ting midlertidigt på glatte overflader. Eftersom højden kun er 12 cm, burde det fungere, synes jeg. Måske kan man tape nogle 45x95-lægter vinkelret mod formens kant som støtte? Indser, at det ikke lyder så professionelt, når jeg skriver det, men det bliver overraskende stærkt.
S slerker sagde:
Hej forum!

Jeg har brug for at støbe en indgang til en stue i et gammelt stenhuset. Selve trappetrinnet ender i et halvt spiralformet trappehus og støbes direkte på et gammelt klinkergulv.

Jeg kan selvfølgelig ikke slå støtter i gulvet, og udformningen af trappehuset gør det svært at lave nogle fornuftige modhold som alternativ. Hvordan stabiliserer man bedst en støbeform under støbningen?

Formen bliver kun ca. 12 cm høj, 25 cm dyb og måske en meter bred, kan det lade sig gøre at
AXS AXS sagde:
Køb en tykkere plade flamingo, som du skærer til, så den passer præcist. Lidt lim mod bunden kan være fornuftigt afhængigt af, hvor tæt du får resten til.
Tak for gode tanker alle! 🙏🏻

Jeg er for langt væk fra byggeriet lige nu til at få billeder desværre, det varer et par uger mere.

Hvis jeg regner rigtigt, burde vægten af selve betonen ikke blive mere end lidt over 70 kg, så nogle betonposer som modhold måske rækker? Ideen med dobbeltklæbende taped lægter var også interessant, det vil jeg undersøge.

AXS - jeg er ikke helt med på, hvad du mener med ”hvor tæt du får resten til”? For du mente at bruge limet flamingo som formmateriale, ikke? Hvad er så ”resten”? :)
 
AXS
Jo mere tight du får formen, desto mindre vigtigt er det med limning. Dobbeltklæbende tape kan også fungere til frigolit!

Frigolit er kun fordi det er let at arbejde med, bare skære med en kniv. Det er selvfølgelig muligt at gøre det samme med træ.
 
P
Spring frigolit og lim mm.. brug træramme og vægte…
 
Jeg gjorde noget lignende for ca. 25 år siden, da jeg blev nødt til at støbe to små sokler til min kedel, fordi mureren havde lavet røgkanalens hul i den forkerte højde.

Jeg fremstillede to træforme, som jeg skruede sammen (nemmere at tage fra hinanden ved formnedrivning) og placerede dem på betongulvet. Markerede på gulvet, hvor støbningen skulle ende, og gjorde betonoverfladen ru for bedre vedhæftning af den støbte sokkel. Formen blev derefter placeret ud og holdt på plads ved hjælp af nogle tunge ting. Kan ikke huske, om jeg brugte nogle betonsække eller sten, men det har mindre betydning, hvad det er, bare det er tungt for at forhindre bevægelser under støbningen og hærdningen. Et tip er at forsyne formen med en slags hylde eller lignende, så det er let at lægge vægt på den for at holde den på plads - vægten skal ligge på formen, så den slutter tæt mod underlaget. Derefter støbte jeg i formene og dækkede støbningen med plast og holdt alt fugtigt under hærdningen. Efter en uge fjernede jeg min form, og disse sokler har endnu ikke sluppet fra betongulvet.
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.