Hejsa!

Som projekt #2 (nummer ét var at støbe store portstolper) vil jeg nu rive en gammel mur ned og bygge en ny, der skal fungere som støtte for vores parkeringsplads, der ligger ~60 cm højere end den tilstødende græsplæne. Se nedenstående billede.

En bakgård med en mur af murblokke foran en biltrailer og et hvidt hus i baggrunden. Der er en stor træstamme i forgrunden.

I skrivende stund tænker jeg på to forskellige metoder til det kommende projekt.

Metode 1: Støbe en sokkel i beton og stable murblokke som nedenfor.

Et betonmurblok, egnet til opbygning af støttevægge, med grov overfladetekstur og to hulrum øverst. Blok bruges i diskussion om parkeringspladsprojekter.

Metode 2: Støbe en mur som nedenfor med engangs-støbematrise.

En stentrappe med mur på hver side leder op til en græsplæne. To potteplanter står på trappen, lamper ved murerne. En person går i baggrunden.

Betongform med reliefmønster stillet op mod en metalbænk i en værkstedslignende omgivelser.

Det, der taler for metode #2, er, at jeg kan bygge en form, der passer til den lille klippefremspring, der ligger til højre i billedet nedenfor. Jeg slipper dermed for at skære murblokke, og jeg kan også integrere LED-lys i muren ind mod parkeringen. Ja, og så kan jeg lide at arbejde med beton... ;-)

Rund stenmur adskiller græsområde fra en hævet indkørsel, baggrund med hvidt hus og grussti. Træ og planter i forgrunden. Tasker opbevaret under traileren.

Spørgsmålet er bare, hvor jeg kan finde disse engangsmatriser i celleplast? Jeg ved, at Sundolitt har to modeller, men der må da være flere leverandører af disse matriser?!?

Har nogen andre støbt mur med engangsmatriser, og hvad bør man i så fald tænke på udover det sædvanlige ved betonstøbning (dvs. stabil formsætning, armering og vibrering)?

Pas på jer selv, og ha' en rigtig god fortsættelse på fredagen!

Mvh Stefan :)

• Billede af en grusindkørsel med trailer og en mur langs en græsplæne, omgivet af et træ og en klippe. Huset og haveplanter er synlige i baggrunden.
Så at Ahlsell også har en form for engångs matiser til støbning.

Se link >> her

Matrise Kalksten nr. 53 vises, en plastskabelon til at skabe struktur på betongoverflader, monteret på en grøn støbeform.

Lidt feedback til mig selv og jer, der er interesserede i at støbe mure med mønstrede sider.

Nova Betonggolv tilbyder engangsmatricer (også matricer for mønstret beton til belægning, som genbruges) >> länk

HydraTec tilbyder også de samme matricer som Ahlsell (varemærket Valero, se post ovenfor). Disse matricer kan bruges flere gange under visse forudsætninger >> länk

//S

• Synes
Fadai
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.