skal støbe en trappe på onsdag 750 mm høj ved øverste trin, 1000 mm bred og trappen kommer til at blive 1400 lang ca. hvor lang tid tror I, at tørretiden er, før man kan belaste trappen? tænkte støbe alting i beton, får fra betonindustri, vil være tilpasset efter vejrets forhold. men nogen der ved eller nogen der selv har lavet trappe?

Tyresö
Er det en åben trappeform, skal du anvende en S3-beton (letflydende på byggesprog), dvs. en betonkonsistens, der er klæbrig og ikke løber. Vælger du en 8-16 beton, bør den være reduceret for at være let at arbejde med. Du skal også have en vibratorstav. En god betonopskrift til en udsat udendørskonstruktion i november er: C 28/35 0-8 luft S3 (sætmål 120 - 140) tilpasset varme.

Er det over frysepunktet på støbedagen, ringer du til betonstationen, før de blander din last, og beder dem ændre til: "ingen varme i lasten". Bed dem også om at dobbelttjekke, at chaufføren har med sig flydemiddel, så konsistensen på lasten kan justeres på stedet.

Når du støber, begynder du med det nederste trappetrin og fylder det, indtil der mangler 5 cm, derefter fylder du næste trappetrin og vibrerer, indtil det nederste trappetrin er fuldt - og du gør det samme med alle trappetrin hele vejen op. Dernæst brættrækker du alle trappetrin.
Så er det bare at beskytte betonen med plast, når den er hærdet nok til, at du kan gå på den uden, at det efterlader mærker (samme aften eller tidligt næste morgen), du kan mærke efter med en finger. Sørg for, at betonen er sjaskvåd i mindst 10 døgn.

Så efter 10 døgn er det bare at rive formen ned og beundre mesterværket!

okay, men jeg skal hente på en trailer på stationen, føles overdrevet at tage bilen for det lille. men man slipper ikke uden en vibro stav da? kommer til at støbe sent onsdag, og de har lovet omkring nulpunktet da. så jeg må vel se, hvad de siger. men jeg takker mange gange for det lidt overkloge svar =)

Tyresö
Betonen til din trappe vil veje ca. 1200 - 1300 kg, da der vil gå ca. 0,5 - 0,6 m3. Jeg vil fraråde dig at hente betonen med trailer, fordi hvordan tror du din bil ser ud, hvis du bliver nødt til at hårdbremse for nogen i trafikken? Hvordan tror du traileren ser ud efter alt betonklister, som brænder fast? Og hvordan tror du trailerens hjulaksel har det med sådan en last? Hvad gør du, hvis konsistensen er for tyk under støbningen, uden en betonblander til at blande i flydemiddel?

Følg mit råd og undgå en katastrofestøbning ved at leje en vibratorstav og få betonen leveret med en betonbil. Du vil efter støbningen forstå, hvad jeg mener, og at de ekstra hundrede kroner er det værd at lægge ud. Med den konsistens på betonen, som du skal have, skal du have en vibrator! Vær ikke dumsnål, stol på min erfaring, jeg arbejder periodisk med dette 16 timer/døgn 5 - 6 dage/uge.

Er det 0 grader, bestiller du +20 - 22-graders beton.

Senest redigeret:
  • Synes
Fridzor
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.