Jeg skal begynde at bygge en støbeform til en trappe med i alt 3 trin,
1½ trin ender mod pudset fundament, og den øverste del kommer et stykke op på den nuværende panel. Selvfølgelig forstår jeg, at jeg ikke kan støbe mod træpanel. Så jeg har tænkt mig at save panelen ud efter trappens form +50mm margen. Så vil reglarne og vindpapp blive synlige, og dem kan jeg heller ikke støbe mod. Nu er spørgsmålet. Kan jeg sætte en fx mineritplade direkte mod vindpappen langs trappens form +5mm og støbe mod den. Derefter sætter jeg en plade, der går ind under panelen og et stykke ud på trappen for at modtage alt vand, der løber langs væggen ned. Jeg har tegnet en skitse, hvordan jeg har tænkt. Er jeg helt galt på den? Findes der en anden måde?

• Skiss af trappekonstruktion med mineritskive mod vindpapp, trappetrin og planlagt udskæring af træpanel 50mm over trin til stilslutning.
Tja, jeg er ingen ekspert men en mineritplade lyder vel som en god idé. Alternativt at du bare sætter olieret krydsfiner eller forskallingstræ op så det går lidt udenfor, og så du måske kan banke det løs bagefter (lidt svært at forstå hvor trængt det eventuelt er).

Det eneste jeg blev betænksom omkring, er om du har tænkt dig at støbe sammen med den pudsede grund. En fundering til en anden vil sandsynligvis bevæge sig imellem hinanden og dermed forårsage revner. Normalt prøver man vel at lægge en form for støbeformsfuge imellem, så der er mulighed for bevægelser uden revner.

Hej!
Jeg ville ikke have anbefalet at have kun en minerit, da mineriten er kapillarsuget ligesom betonen, hvilket gør, at det leder fugten ind i træstammen; derimod, hvis du har en afstand som syllpapp eller lignende mellem minerit og træ, går det fint ud fra det perspektiv.
Derefter bør du også tænke på, hvad der sker, hvis der bliver liggende sne mod væggen om vinteren; den vil smelte, og så kan det vand finde vej over kanten på din minerit og ind i konstruktionen.
Regnvand i kombination med vind vil også blive presset ind i konstruktionen med den løsning.

Det bedste ville være ikke at støbe trappen mod væggen, have lidt fri plads imellem, sig 50 mm, og så har du en plade, der dækker sprækken, så du ikke får sne og skidt liggende der.

//

• Synes
matte80
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.