Hej, jeg er i planlægningsfasen for at bygge et ret langt hegn og har kigget rundt forskellige steder for at finde den bedste metode til at fastgøre stolperne. Købe fundamenter?, støbe egne fundamenter eller støbe stolpe direkte i jorden?. Har set, at den sidstnævnte metode virker meget populær i mange andre lande end Sverige, men hvorfor er teknikken så upopulær her? Som lægmand kan jeg forestille mig, at det burde blive meget stabilt, og at en trykket stolpe burde holde ret længe, før den ville rådne. Ret mig gerne :)

Slutagrav.se har en del youtube-film. Talte med en herhjemme, og de kommer gerne ud og laver prøveboring

Støb rigtigt i jorden, det gør vi, hvor jeg arbejder. Bliver klart mest stabilt, og med trykimprægneret træ står det længe.

• Synes
Hetman og 1 anden
  • Laddar…
Vi fikset et nyt hegn 95 cm højt til villaforeningens legeplads og brugte færdige fundamenter fra byggmax
Betonplint fra Byggmax med beslag, 500 mm høj, vejer 35 kg. Pris 70,95 kr/stk. Anvendes til hegnsprojekter på legepladser.
Og stolper 70x70, fastgjort med to franske i hver plint.

Jeg havde reserveret mig mod denne metode, jeg havde ønsket at støbe fundamenter i stedet, men jeg tog fejl. Det blev overraskende stabilt.

Det fungerer sikkert at støbe ned stolperne, men det føles som en mere tvivlsom metode, måske kortere levetid på stolperne og sværere at udskifte.

Metoden som sådan er ok til at sætte hegnet op. Det er når det er blevet overflødigt, at problemerne opstår for den ansvarlige og miljøbevidste ejer. Når trykimprægneret træ skal separeres fra beton.

Brug fundamentblokke. Købte eller gør ifølge metoden ovenfor og støb direkte i jorden, men sæt fundamentjern i, og vær ikke nærig med betonen. Ellers skal samtlige fundamentblokke graves op / udskiftes om ca. 25 år, når hegnet er udtjent og skal udskiftes. Måske ikke dit hovedpine, men den som ejer stedet der vil nok ikke have nogen pæne tanker om dig.

Jeg har støbt to hegnsfundamenter, (med fundamentjern), og sat en færdigkøbt. Den første blev støbt med en sæk færdigblandet beton (20-25kg). Den blev ikke tilstrækkelig stabil. Den anden blev støbt med 2 sække, det blev ok. Den med den færdigkøbte fundamentblok føles dog bedst, men det kan selvfølgelig skyldes, at den står i en anelse mere stabil jord. De to hjemmelavede står i lermuld, og den forvandles næsten til vand med nul bæring/stabilitet i vinterhalvåret.

• Synes
Hetman
  • Laddar…
  • Synes
Ljusbågsteknikern
  • Laddar…
Skulle jeg bygge hegn så ville jeg kigge på to hovedmetoder.

Enkelt, billigt hegn -> Jordborr og slå ned hegnspæle i jorden.
Dyrere plank/hegn -> Plinte for pælene. Gør det meget nemmere at vedligeholde.

Nu er ts sandsynligvis færdig, men jeg stødte på denne metode, da jeg sad og kiggede på Youtube
En 2-komponent polyurethan blanding, der erstatter betonen.
Ser meget praktisk ud, der er også videoer, hvor de sammenligner kraften, der kræves for at trække stolpen ud af jorden, skummet slår selvfølgelig betonen.
En træstolpe burde trives bedre i skummet end i beton, ingen fugt og isolerer godt mod kulde.

Er der nogen, der har set dette i Sverige tidligere? findes det til salg?
Sika har et produkt, der hedder "post fix", men det ser ud til ikke at være tilgængeligt her.

• Synes
hydrolift og 2 andre
  • Laddar…
B
Jeg byggede et lille hus til affaldsbeholderne i 2017.
Bare 4 stolper, dog 2 henholdsvis 1.8 høje.
Gravede 4 huller ca 60 cm.
Rettede stolperne og fyldte rundt om med almindeligt fugeskum fra Biltema.

Toppede med makadam.

Sidder som bjerget. Mere stabilt end jordanker.

• Synes
  • Wow
klaskarlsson og 6 andre
  • Laddar…
B byron v2 sagde:
Jeg byggede et lille hus til skraldespandene i 2017.
Bare 4 stolper, dog 2 henholdsvis 1.8 høje.
Gravede 4 huller ca. 60 cm.
Rettede stolperne og fyldte rundt omkring med almindelig fugeskum fra Biltema.

Toppede med makadam.

Sidder som klippe. Mere stabilt end jordanker.
Meget interessant.
Hvordan sidder det i dag efter vintre og sådan? :-)

B
Sophuset er om muligt endnu mere stabilt.
Helt stumt

Claes Sörmland
Beton konserverer jo det indstøbte træ gennem at det er basisk. Stolpen rådner der, hvor den stikker ud af betonklodsen og ikke i selve klodsen. Har støbt NTR-A-klassificerede stolper i beton i trærgården for ca. 15 år siden og endnu ingen rådangreb.

Undrer om det er det samme med uretanskum? Det er jo ikke basisk som beton.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Beton konserverer jo det indstøbte træ gennem dets basisk karakter. Stolpen rådner der, hvor den stikker ud af betonblokken og ikke i selve blokken. Har støbt NTR-A-klassificerede stolper ind i beton i haven for ca. 15 år siden, og der er stadig ingen tegn på råd.

Jeg spekulerer på, om det er det samme med uretanskum? Det er jo ikke basisk som beton.
Jeg ved det ikke, men som du siger, så konserverer beton. Derfor kan man støbe træ ind uden større problemer. Trykbehandlet eller ej. Fugeskum konserverer ikke. Men når jorden tørrer op (mere eller mindre) kan stolpen måske komme sig....måske.

Jeg tænker, at den dag træet rådner, er det nok lige meget egentlig.

• Synes
Peter2400
  • Laddar…
M Micro sagde:
Jeg har støbt jordankre ned, og det blev godt og stabilt.
Kapede lidt af længden i bunden og sørgede for, at de spredte udad, så støbte jeg dem i et gravet hul.
Ingen problemer med at udskifte stolpen, hvis der skulle ske noget.
[link]
Gammel tråd men jeg prøver :) Hvor stort hul gravede du? Og støbte du hele stolpen eller slog du den ned et stykke først?

maskeradeproggaren
H Hannes Tingfors sagde:
Gammel tråd men jeg prøver:) Hvor stort hul gravede du? Og støbte du hele stolpen eller slog du den ned et stykke først?
Også interesseret hvis nogen har gjort dette med godt resultat!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.