Heste er jo voldsomme dyr og sparker gerne på vægge, derfor tænkte jeg på at støbe en cirka 1200 høj i.e. bredden på en krydsfinerplade. Resten af væggen bliver en trækonstruktion, altså en almindelig regelvæg. Pladen er 10 x 15 m og der skal være en 3m bred åbning på hver kortside. Pladen er cirka 3 år gammel, og jeg tænker at bore ned dubs af armeringsjern. I dubsene tænker jeg at fæstne 2 stk. 12 mm armeringsjern og bøje dem i hjørnerne. Så hvor meget armering skal jeg have? Hvor kraftige regler for at afstive krydsfineren? Jeg har tænkt at holde formen sammen med gevindstang, M8, hvor tæt skal jeg sætte dem? Hvor tæt skal der være mellem støtterne på ud- og indersiden af væggen? Hvor tyk bør muren være, er 150 mm nok eller bliver det for spinkelt? Andre tips og tricks modtages med stor taknemmelighed

L
Et stille spørgsmål inden du bygger betonvæggen/sokkelen, er det ikke dårligt for hestene, hvis de begynder at sparke på en væg, som gør, at deres hove tager skade? Er væggen stærk nok, vil hestene jo tage "stryg" indtil de har lært det, eller er af med vanen at sparke vil jeg sige. Dog har jeg dårlig kontrol over heste generelt kan jeg tilføje.

Det er intet problem, andre stall er af hånat en og det er ikke direkte blødt

Da jeg byggede stalden, lagde vi de første lag i væggene med H-blokke. (Tror jeg de hedder.)
Hule cementblokke, som jeg armerede og fyldte med cement. Derefter fortsatte vi med lecablokke ovenpå det.
Det blev godt. Væggene blev i hvert fald ikke sparket i stykker.
En af hestene var en, der sparkede, og det klarede væggene.
Hvis man vil, kan man jo altid hænge gummimåtter op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.