Hej. Har skåret op gulv og trukket nyt afløb i kælderen. Tænkte afbryde juleferien med lidt herligt betonarbejde men blev lidt undrende over en ting. Rillerne er som max 15 cm brede ellers 10 cm, eksisterende plade 10 cm og ikke armeret hvad jeg har bemærket ved skæring. Bør jeg forsøge at få noget armering/net ned inden betonen tror I (lidt stramt at bore da det er så smalt) eller er det bare at vande det gamle, prime og støbe? Mvh Hans
Problemet bliver vel at få det til at fæste i den kappede overflade. Hvis det bevæger sig, så er risikoen, at de glider fra hinanden. Så forhindrer det forhåbentlig fra at glide op eller ned. Af den grund havde jeg sat i korte stykker, selvom jeg ikke tror, de tilføjer styrke.
Godt med nogle jern i hvert fald...
Uanset armering eller ej, vil der med stor sandsynlighed opstå en krympsprække.
Bevægelsen mellem de forskellige plader vil blive minimeret med dyvler i begge.
Spørgsmålet er lidt, hvilket krav eller rettere sagt hvilken slutfinish du skal have på gulvet?
Bare en sammenlappet betonplade uden krav til udseende, eller måske klinker?
Vælger du klinker, ser det ud til, at der er behov for en flydespartling for at få en glattere og nemmere reparérbar overflade.
Man bør også lægge et armeringsnet til flydespartling over renderne for at binde det sammen.
Hvis det er et kældergulv, der ikke er isoleret og derfor er risiko for tilskydende fugt, bør spartlen vælges ud fra disse forhold.
Hej L-O. Slut finishen behøver ikke blive 100, 99 er nok. Nå men har trukket nyt afløb i hele kælderen, så der er 2 rum mere, der ser ens ud. Har en finbetongare/murer, som jeg tænkte at hyre til finsparklingen, han ønskede at have 5-6 mm tilbage til det gamle gulv. Også han anbefalede nogle jern, da jeg talte med ham ved start. Skal bare gå over med gulvmaling bagefter.
Ok! så lyder det som om du er i gode hænder og kan få god hjælp!
For at mindske risikoen med svindrevner kan du bruge ekspanderbeton, den er meget dyr sammenlignet med fin/grovbeton men krymper ikke lige så meget.
Er enig med L-OFast
Der vil garanteret blive krympesprækker. Men det er muligt, at nogle jern (i gulvet ) forbedrer lidt.
Har lavet det samme arbejde selv og skiftet alle stammer i kældergulvet.
Nogle yderligere krympsprækker bliver der næppe, men derimod vil der komme en smule adskillelse mellem den eksisterende plade og støbningen af renden. Det vil aldrig alle jern i verden kunne undgå.
Som nævnt vil ekspanderbeton resultere i et bedre resultat, men på den anden side spiller det som sagt ingen rolle. Specielt ikke hvis du alligevel skal have andet overfladelag på gulvet senere.
Jeg har lavet lignende støbninger mange gange og hidtil ikke haft nogen problemer. Men jeg er ingen ekspert på området. Det er ikke så svært at gøre selv. Sørg for, at siderne er rene og prim disse, hvis du vil have bedre vedhæftning. Vil du have endnu bedre vedhæftning, så kan du lave små huller i overfladen, omtrent som når man hakker en overflade op, så bliver overfladen meget større. Det kan også fungere med en vinkelsliber med grov diamantskive. Begynd derefter at fylde kanalerne op med grovbeton færdigblandet. Og pak dette tæt nedad og mod siderne. Bemærk, at betonen skal være mere som smuldredej end som en flydende væske. Bland længe med maskine.
Når der er et par centimeter tilbage, så gør det samme med finbeton. Også denne skal være som smuldredej. Bliver det for tørt på overfladen, kan du nemt sprøjte lidt vand på. Arbejd på overfladen ved at skrabe frem og tilbage i alle retninger, indtil overfladen bliver glat og smøragtig. Og vent derefter, indtil den er stabil, og skrub overfladen med et værktøj, der ligner en rektangulær plade med håndtag, indtil den bliver glat og jævn langs kanterne. Dette er ikke svært, men kræver lidt tålmodighed. Det kan tage nogle timer, før du kan skrubbe overfladen rigtig fin.
Kan man starte med grovbeton i renden og så når der er 2-3 cm tilbage, bruge man med ekspanderbeton? Lade grovbetonen tørre en dag før man påfører ekspanderbetonen.
Eller er det bare at gøre det besværligt? Risiko for at ekspanderbetonen bare adskiller sig fra grovbetonen? Kan man lige så godt bruge grovbeton hele vejen og sørge for at det ikke tørrer for hurtigt? Har et grimt gammelt synligt gulv men vil ikke have revner på det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.