Hej alle.

Jeg skal til at bygge en låge mellem parkeringspladsen og huset. Jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg skal støbe stolperne fast, så lågerne ikke slår sig.
Ordentlige lågestolper er tanken, helst i muret tegl eller alternativt i træ.
Jeg sender en skitse med, hvordan tanken er.
Ydermål fra stolpe til stolpe er ca. 4 meter.

Mvh
En håndtegnet skitse af en port med tre søjler og træelementer imellem. Søjlerne er tænkt i mursten eller træ.

Senest redigeret:
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Sørg for, at det bliver stabilt!
[link]
Læste tråden, frygteligt forfærdeligt.
Spørgsmålet er bare, hvordan man gør det så stabilt som muligt uden at rokke ved grindstolparne?

Fulkemisten
Jeg ville have gjort sådan, at jeg havde støbt en armeret bundbjælke, som gik mellem portstolpernes fundament under jorden. På den måde kan de ikke bevæge sig indbyrdes. Forslagsvis lader man derefter armeringsjern stikke op, hvor stolperne skal stå, og støber stolperne eller alternativt murer rundt om disse jern. For portstolper i træ anbefales solide indstøbte plintjern og ikke almindelige stolpesko. Det bliver for svagt.

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Jeg ville have gjort således, at jeg havde støbt en armeret bundbjælke, der gik mellem portstolpernes fundamenter under jorden. På den måde kan de ikke bevæge sig indbyrdes. Forslagsvis lader man derefter armeringsjern stikke op, hvor stolperne skal stå, og støber stolperne alternativt murer rundt om disse jern. For portstolper i træ anbefales solide indstøbte stolpesko og ikke almindelige stolpesko. Det bliver for svagt.
Tak for svar.
Her fik jeg lidt nye idéer. :D
M.a.o blande en pokkers masse beton i trillebøren :cool::crysmile:

Hvis man støber en bundbjælke og støber med 3 stk. paprør til stolperne, som går op ca. 1m fra jorden. Så murer man rundt om dette. Når man er færdig med at mure, så kan man jo fylde med beton mellem paprør/tegl.
Tror I det ville fungere, eller er jeg helt ude at cykle?

Men jeg begriber ikke rigtig.
Hvorfor to porte ved siden af hinanden?
Er det ikke nok med én? For de er vel kun for fodgængere alligevel?

Fulkemisten
Skal du mure stolperne, kan du vel køre hvert lag med 4 sten, så du får en halvstenskanal i midten, hvor armeringsjernene stikker op? Denne kanal kan efter afsluttet muring fyldes med beton. Paprør ser jeg ingen grund til? Ret praktisk også at fastgøre skivestablerne til hængslerne gennemgående ind i betonen under muring og inden støbning.

Men jeg begriber ikke rigtigt.
Hvorfor to porte ved siden af hinanden?
Rækker det ikke med én? For de er vel kun til fodgængere alligevel?
Stämmer! Men det skal blive lidt pænere, så derfor vil vi have 2.:D

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Skal du mure stolperne, så kan du vel køre hver omgang med 4 sten, så du får en halvstenskanal i midten, hvor armeringsjernene stikker op? Denne kanal kan efter afsluttet muring fyldes med beton. Papprør ser jeg ingen grund til? Ret smart også at fastgøre pladestablerne til hængslerne gennemgående ind i betonen under muring og inden støbning.
Smart. Nej, paprørene gør jo ingen nytte m.a.o., men at sende op med armeringsjern fungerer jo.
Hvor langt under jorden bør den armerede, liggende bjælke gå?

P Pappa1986 sagde:
Stämmer! Men det ska bli lite snyggare så därför vill vi ha 2.:D
Aha, det skal se slottsagtigt og storslået ud :)
P Pappa1986 sagde:
Hvor langt under jord bør den armerede liggende bjælke gå?
Under muldlaget bare ville jeg sige.

Aha, det skal se slottsagtigt og pompøst ud :)

Under muldlaget bare ville jeg sige.
Ja, lidt i den retning :)

Perfekt! Tak for alle svar :D

Senest redigeret:
Fulkemisten
Balken eller hvad vi skal kalde den, behøver præcis som KOW siger ikke at gå så himla dybt. Har selv støbt en sådan konstruktion, og den ligger bare under trædestenen ovenfor. Men du har brug for tre kraftige sokler til dine tunge stolper, også i midten, så du vil snarere få to bjælker. Ned i frostfri dybde, i med kapillarbrydende og derefter beton direkte i hullet, som gerne må være næsten lige så bred som stolperne i diameter. Porte er tunge og giver store momentkræfter. Bjælken i sig behøver ikke at være så tyk, 15-20 cm er nok. Grav to grøfter mellem hullerne og i med armering bare.
Det er tid til at leje en cementblander eller i det mindste få en blandervispt, da dette elendighed nok lander på mellem 200 og 350 liter beton, vil jeg sige.

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Nu bliver det i stedet en stor pergola som vil afsluttes med en port.
Der vil blive plantet vildvin/humle, som kravler langs pergolaen.
Skulle jo bare blive et lille projekt, men sædvanligvis løber det løbsk.
Skyldes det varmen mon?:crysmile::crysmile:

Fulkemisten
Nej. Det er bare sådan. Vi er mange her på forummet som burde overveje vores forhold til begrænsninger. Kør på bare!

• Synes
karlmb og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.