Hej!
Jeg kunne bruge nogle tips til støbningen af stolperne til en dobbeltport ved sommerhuset.
Dobbeltporten er ca. 2,5 m bred i alt og skal tjene som indgang for både person og bil. Passagen er lidt trang på grund af omkringliggende sten/træer, men det har fungeret hidtil, og rummet indenfor porten udvides betydeligt.
Nåvel, angående konstruktionen; den gamle og forfaldne trækonstruktion skal erstattes, som det er tænkt, med to solide cementpiller, som jeg støber selv. – Højde over jorden ca. 1,40 m. Jeg har hentet inspirationen fra den engelsksprogede billedguide nedenfor
http://www.buildeazy.com/house_property_makeover/concrete_gate_post_3_07_page1.html

og har egentlig følgende spørgsmål:
Er det nok at lade portstolpen gå ned 0,7 m under jorden og hvile på en bredere klump af sammenstøbte stenblokke (med forbindelse til vertikale armeringsjern, selvfølgelig). Jeg skal tilføje, at stedet er uden for Ystad og temmelig tæt lerjord, så det er ret svært at grave.

Kan man støbe en portstolpe i målene 20cm x 20 cm, eller bliver det for tyndt med hensyn til holdbarhed?

Hvordan laver jeg fastgørelserne til ophængningen af porten på den bedste måde? Jeg går ud fra, at der findes færdige beslag til hængsler at købe, som er lavet til at blive sat ind i støbeformen fra hver side, eller? For det er vel ikke meningen, at man skal bore hængselsbeslagene fast i den færdige cement?

Er der i øvrigt nogle do and don'ts, som I kan oplyse mig om?

Mange tak på forhånd
Jørgen

Senest redigeret:
  • Synes
TCG
  • Laddar…
Fasicken, er støberispørgsmål virkelig så keeedelige, at ingen vil svare :).
Taknemmelig for tips som sagt......

Synes det burde fungere. Pap rør som man støber i er ca. 20 cm og kan blive 2 meter høje.

Støber du fast i sten i bunden så burde det ikke vælte.

• Synes
kinshasa
  • Laddar…
Jeg havde taget et kraftigere jernrør i midten af portstolperne og havde allerede svejset beslag for hængsler på det. Så støbte jeg rundt om dette jernrør, så det bliver en støbt stolpe.

• Synes
kinshasa og 1 anden
  • Laddar…
Glem sten i bunden.
Bred FLAD bund skal det være.
Kan du tåle stolper i jernrør, vælg det.
Forstår at du vil grave minimalt, men porten vil hænge der og forsøge at tippe stolpen i al fremtid.
Så........... grav ordentligt, og som sagt en bred flad bund.

• Synes
kinshasa
  • Laddar…
Tak for svarene - jeg tager imod tipsene - må se, hvordan jeg gør med fæstningen. Men det er slet ikke nogen dum idé at køre med en metalstolpe i midten og så bruge svejste beslag, der kan stikke ud af støbeformen. Sukk ja, det går ikke at komme uden om gravningen i dette tilfælde. Men jeg ser det som en god investering, da lågen forhåbentlig skal stå der i lang tid.

Venlig hilsen
Jörgen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.