Hej
Jeg skal bygge en Terrasse, så jeg skal støbe nogle stolper.
Jeg har købt en jordbor hos Jula, som er 150 i dia.
Jeg har ikke behov for at komme over jorden med stolpen, da jeg skal have stolper op til "bærelinjen".
Jorden er sand, da jeg bor på en sandbanke.
Er det fint at støbe direkte i hullet, eller bør man bruge rør med tanke på, om frosten kan tage fat i stolpen?
Er en dia på 150 mm nok?

/Johan

Senest redigeret:
Det går fint at støbe direkte i hullet. Vi må antage at sanden du bor på ikke er så løs at hullet falder sammen.
150 mm er nok til en terrasse.

Jeg har hørt, at man skulle behøve støbe en klump i bunden, så at ikke frost ikke kan løfte plinten, stemmer dette?
Behøver man have armeringsjern i plinten?

/Johan

Du bør lægge en form for plastikpose/sæk i hullet, før du støber, ellers bliver betonen svækket.
Det går måske godt uden?
Men det er en billig forsikring.

Hvorfor er der brug for en plastpose/synk i hullet, og hvad gør den for gavn?

Linda K M sagde:
Hvorfor er der brug for en plastikpose/sæk i hullet, hvad gavner den?
Den holder betonblandingen der, hvor den skal være, dvs. hvor der skal dannes en pæl.

anaitis sagde:
Den holder betongblandingen der den skal være, dvs hvor det skal dannes en plint.
Du mener, at ellers vil betonen sippra ud i jorden og forsvinde?

Dele af den i hvert fald, primært måske betonpastaen og cement/vand-blandingen

Er det ikke godt, hvis lidt beton løber ud til siderne, så det får bedre fæste?

Sandet risikerer at suge fugten ud af betonen, så betonen hærder for hurtigt og dermed bliver svækket.

Behøver man have armeringsjern i pillerne?

Det går nok godt alligevel, men det er ret lidt besvær at armering, så det synes jeg, du kan gøre for en sikkerheds skyld.

Brug plintrør, de koster ikke så meget....

Jeg ville i hvert fald smide lidt beton i bunden, derefter trykker du armeringsjernene og røret på plads og fikserer dem. Når det er hærdet færdigt, hælder du resten af betonen i til plinten.

Det blev plintrør 200 mm og 1.2 m ned i jorden med armeringsjern. Jeg har boret og gravet en del i dag 6 huller, så nu er der kun 7 huller tilbage at bore og grave, så det bliver støbning næste weekend.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.