Ja det lyder jo sjovt! 😬

Men sådan er det, vi har vores hul boret til jordvarme lige uden for husets indgang. Og nu vil vi forlænge vores gang, hvilket ville resultere i, at vi kommer til at støbe en plade over!

Ikke optimalt på nogen måde, men hvad er alternativet? Spiller det nogen rolle? Hvad har man egentlig brug for adgang til borehullet til, og hvorfor? Findes der en smart løsning, støbe rundt og efterlade 1x1m åbent og sætte gulvregler der i stedet?

Eller bare støbe over skidtet og glemme det? 😂
 
...man kan jo have brug for at skifte slangen? Skylle hullet måske? Det virker trist at gøre i gangen.
 
Afhængigt af hvad VP skaber for temp ud på KB, kan det blive mange minusgrader, og forbindelser/svejsninger på slangerne kan fryse og der kan opstå lækager. Det er ikke første gang, det sker. Så en mulighed for at få adgang til alt ved borehullet er at anbefale, nede i hullet sker der intet, må man håbe, og det er sjældent.
 
D
C crazytok sagde:
Ja det lyder jo sjovt! 😬

Men sådan her er det, vi har vores hul boret til jordvarme lige uden for indgangen til huset. Og nu vil vi forlænge vores hall, hvilket ville få den følge, at vi vil støbe en plade over!

Ikke optimalt på nogen måde, men hvad er alternativet? Betyder det noget? Hvad har man egentlig brug for adgang til borehullet for, og hvorfor? Findes der nogen smart løsning, støbe rundt og lade 1x1m være åbent og sætte gulvregler der i stedet?

Eller bare støbe over skidtet og glemme det? 😂
År 2012 gjorde vi (næsten) som jer. Vores tilbygning kunne kun gå i én retning. Jordvarmehullet viste sig at ligge lige under den nye ydervæg, lige under lecablok og betonelementer. Hjælpeligt forsøgte vi at ordne adgang til hullet fra ydersiden med en betonbjælke i stedet for de almindelige elementer, men man kommer aldrig til hullet lige oppefra.

Jeg ville have forsøgt at ordne en form for adgang, men det afhænger selvfølgelig af, hvilken slags rum det bliver over hullet.
 
  • Synes
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Du kan vælge mellem to ting:
1. Støbe ovenfor borehullet. Hvis der opstår problemer med borehullet fremover, opgiver du det og borer et nyt et stykke væk.
2. Bor nyt et andet sted allerede nu.

Fordel 2: du kan vælge tidspunkt og undgå at vente på borefirmaet, når du har problemer, og du kan bore dybere end hvad du har i dag, hvis det tilfældigvis er for lavt.

Det er sandsynligvis også billigere at bore nyt nu end om 10 år.
 
  • Synes
Anderscurl
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
…..man kan jo have brug for at skifte slangen? Spule hullet måske? Det virker trist at gøre i hallen.
Synes det lyder bekvemt… 😝

Så… hvad er dit forslag i stedet da?
 
J jonaserik sagde:
Afhængigt af hvad VP skaber for temp på KB, bliver det mange minusgrader, kan forbindelser/svejs på slangerne ned fryse, og det kan blive læk. Ikke første gang det sker, så en mulighed for at få adgang til alt ved borehullet anbefales, nede i hullet sker intet, forhåbentlig og det er sjældent.
Hvad tænker du om at støbe rundt og have en almindelig gulvbjælkelag 1x1m, hvor hullet er? Trist/besværligt at have varmeslanger og klinker ovenpå, men hvad skal man ellers gøre? 🤷‍♂️ Det føles stadig lettere at fjerne X antal klinkerplader og skære af gulvvarmeslanger og skarv disse fremover, hvis man skal igennem for at nå hullet, end at jeg skal grave op og fjerne halve flisebelægningen/murer uden for huset for at få adgang til at grave en ny grøft til jordvarmeslangen.

Borehullet er desuden kun 8 år gammelt.
 
D datja sagde:
År 2012 gjorde vi (nästan) som ni. Vår udvidelse kunne kun gå i én retning. Bergvärmehålet viste sig at ligge lige under den nye ydervæg, lige under leca-blokke og betonelementer. Vi forsøgte hjælpsomt at skabe adgang til hullet udefra med en betonbjælke i stedet for de sædvanlige elementer, men man kan aldrig få adgang til hullet lige oppefra.

Jeg ville have forsøgt at skabe en form for adgang, men det afhænger selvfølgelig af, hvilken slags rum det bliver oven over hullet.
Bliver et entrégulv lige oven over! Så måske at støbe rundt og have en almindelig gulvbjælkelag 1x1m ved borehullet kan jo være en løsning. Selv om det bliver besværligt at fjerne klinker og alt undergulv for at få adgang… 😬
 
T Thomas_Blekinge sagde:
Du kan vælge mellem to ting:
1. Støbe oven på borehullet. Hvis der bliver problemer med borehullet fremover, opgiver du borehullet og borer et nyt et stykke væk.
2. Bore nyt et andet sted allerede nu.

Fordel 2: du kan vælge tid og slippe for at vente på borefirmaet, når du har problemer, og du kan bore dybere end det du har i dag, hvis det viser sig at være for lavt.

Det er sandsynligvis også billigere at bore nyt nu end om 10 år.
Hvis man vælger nr. 1, hvordan kommer man så til og leder den nye sløjfe ind til pumpen under gulvet?
 
Vi har støbt over energibrønden for udvidelsen. Hørte med min varmepumpeinstallatør, hvor mange job han har været på, hvor man har været nødt til at lave nogen service i brønden. Aldrig med svejsede koblinger sagde han.
Nogle sprukne PRK har han været på, men han siger, at det ikke er seriøst med PRK.
 
C crazytok sagde:
Hvad tror du om at støbe rundt og have et almindeligt gulvbjælkelag 1x1m hvor hullet er?
Træls/besværligt at have varmeslanger og klinker ovenpå men hvad skal man ellers gøre? 🤷‍♂️ Det føles jo stadig lettere at fjerne X antal klinkerfliser og skære varmeslangerne over og sammensætte dem senere, hvis man skal igennem for at nå hullet, end at jeg skal grave op og fjerne halvdelen af fliserne/mure ydersiden af huset for at nå og grave en ny grøft til jordvarmeslange.

Borehullet er desuden kun 8 år gammelt.
Skal I have klinker og GV så er det nok bare at støbe over, tjek først om det er svejsede vinkler eller koblinger, de sidste er af ondt.
 
  • Synes
kioskdavid og 1 anden
  • Laddar…
C crazytok sagde:
Synes det lyder bekvemt… 😝

Så… hvad er dit forslag i stedet da?
Du må jo i det mindste bygge en stor inspektionslem. Det virker bare for dumt at støbe tingene ind.
 
D
C crazytok sagde:
Hvad tror du om at støbe omkring og have en almindelig gulvbjælkelag 1x1m, hvor hullet er? Kedeligt/jobbet at have varmeslanger og klinker ovenpå, men hvad skal man gøre? 🤷‍♂️ Det føles stadig lettere at fjerne X antal klinkerplader og skære varmeslanger over og skarve dem fremover, hvis man skal komme igennem for at nå hullet, end at jeg skal grave op og fjerne halvdel af belægningen/murer uden for huset for at kunne grave en ny rende til jordvarmeslange.

Borehullet er desuden kun 8 år gammelt.
Jeg ville have efterladt en 1x1 m stor defekt i pladen præcis over hullet og fyldt det med skum (tænk som en ekstremt minimeret krybekælder med meget tykke vægge). Den radonbeskyttende plast gennem hulrummet. Udskæring i hullets overkant til aftagelige betonbjælker, hvorpå du kan lægge gulvspån.
 
Kommer jo lidt an på hvor stor udbygning du har tænkt, og hvordan grunden ser ud
En løsning kunne måske være at grave 50-100 cm ovenfor hullet og på siden af.
Støbe kantbjælker, mure op og lave et træbjælkelag, samt en luge ned, eller en mindre dør fra ydersiden.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.