Jeg har en gammel garage med tynd plade og vil gerne bygge en bredere (på den ene langsiden) garage.
Hvordan er det passende/økonomisk at gøre? Kan man støbe en ny plade, der "opsuger" den gamle plade, og i så fald, hvor tykt skal man støbe over den gamle plade?

Tror du kommer få problemer, hvis du støber den nye plade delvist over den gamle. Da jorden under den nye del af pladen vil sætte sig en smule, vil pladen sprække over i samlingen ny/gammel plade. Dette kan løses ved at forstærke pladen, så den bliver selvbærende. Den forstærkning ville indebære både overkants- og underkantsarmering og en relativt tyk plade ca. 200mm.

200mm er mere end jeg vil hæve den gamle del af garagen. Jeg har asfalt udenfor og har allerede svært ved at køre ind med andet end jeeps uden rampe.

At der kommer en lille revne er ikke hele verden.

For at gøre det mere besværligt: Den gamle plade er ujævn i dag og skal jævnes ud, samtidig med at den tidligere ejer har forsøgt at udjævne det med et tyndt lag, som er krakeleret og nu ligger løst ovenpå.

Er der nogen måde, jeg kan kombinere ny/udvidelse af plade og få det gamle gulv jævnt? Det behøver ikke at blive helt perfekt, da det kun er et hobbygarage, men man vil jo gerne prøve at få det så godt som muligt, når man alligevel er i gang.

Jeg er begyndt at indse, at garagen skal være ret høj for at blive god.

Min eksisterende plade er 10 cm tyk og uisoleret. Jeg har læst, at jeg bør have 200 mm isolering i pladen, gælder det også plade på plade, eller kan jeg spare på den del, der ikke bliver "ny" plade? Hvis jeg vil have 200 mm isolering, hvor tyk skal jeg støbe?

Hvordan gør man trin-for-trin, når man støber plade på plade? Skal jeg behandle den gamle plade? Bore ind armering?

edit: Kan moderator flytte tråd til småhuse, garage, skur?

Jeg har støbt en garage i to plader. De sidder kant til kant med en 10mm celleplast imellem, derefter fyldte jeg op med flydespartel de sidste 20mm i samlingen. Efter en vinter blev der en hårfin revne imellem, som jeg næsten ikke kan se.

Den gamle ujævne plade kunne du også flydespartle, en af ulemperne er vel, at det er dyrt med flydespartel. Måske kan man finde et billigt mærke ved en udsalg, k-rauta har nogle gange visse billige mærker. Flydespartel kræver 10-20mm min.

Vedhæftningen (man primer betonen før) behøver man ikke bekymre sig om, det sidder som et bjerg.

Tusind tak for svaret. Det med cellplast imellem lyder som et rigtig godt tip.
Jeg overvejer nu at støbe på 200mm isolering + 100mm beton oven på den gamle plade og tage den nye del op til samme niveau.

Mikael_L
fulingbusen sagde:
Jeg er begyndt at indse, at garagen må blive ret høj for at blive god.

Min eksisterende plade er 10 cm tyk og uisoleret. Jeg har læst mig frem til, at jeg burde have 200 mm isolering i pladen, gælder det også plade på plade, eller kan jeg spare på den del, som ikke bliver "ny" plade?
Skal du have gulvvarme, så "skal" du have isolering under. Klart, du behøver ikke, men du bliver ruineret ellers.
Isolerer du mellem pladerne lidt (kan måske nøjes med de der 10 mm, som Benny skrev om), kunne du nok have gulvvarme, i hvert fald hvis du ikke skruer voldsomt op for varmen, men måske nøjes med 18 grader varmt gulv.
En uisoleret plade er selvfølgelig koldere, men også mere fugtig. En vis sådan kold fugtig betonlugt plejer der blive med kold uisoleret plade.

Ok så bliver det til at støbe 200mm isolering + 100mm beton (med vandbåren varmeslange) på både den nye del og over de eksisterende.

Er der nogen risiko for, at den gamle plade ikke har godt af at blive "indstøbt"?

vi har gjort præcis sådan, 100mm cellplast på den gamle plade, og 100mm ny plade med gulvvarme i denne, blev støbt sammen og samtidig med nye plader med 200mm cellplast. Anvendes som beboelsesrum 20-22gr varmt, har ikke oplevet nogen problemer.

• Gult hus under renovering med ny betongplade og isolering synlig. Byggearbejde med trærammer omkring pladen. Skov i baggrunden.
Tak for input, var den gamle plade isoleret i forvejen, eller mente I, at det var tilstrækkeligt med 100mm isolering/cellplast der?

Nej den var ikke isoleret siden tidligere. Det var loftshøjden som bestemte mængden af isolering, har jeg for mig. Vi har hævet huset med tre rækker leka men kunne ikke hæve mere uden at det ville se mærkeligt ud.

Har dog fungeret godt på alle måder så langt. Vi har klinker i hele kælderen på udstøbningen så evt. fugt kan ånde ud.

Ok, takker. Så måske nøjes jeg også med 100mm cellplast.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.