Hej!
Jeg overvejer at støbe en stolpe direkte på klippen, hvor det er ret ujævnt. Man kan måske ikke se det så godt på billederne, men der er en lille kant nærmest i billedet, som er cirka 15-20 cm fra bunden, markeret med rødt. Samt en højere kant til venstre for denne, markeret med grønt. Jeg overvejer at støbe stolpen inden for de røde og grønne kanter, markeret med gult. Det er som en lille fordybning i det gule område, der skal udjævnes for at kunne placere en stolpe der.

Mine muligheder er, går jeg ud fra:

1. Bore armeringsjern fast i bunden, der er 1,3 m høje, dvs. næsten hele længden af støberøret, og lægge en stor klat beton i bunden, der udjævner bunden og får den til at brænde. Derefter støber jeg støberøret på denne betonklump.

2. Bore som ovenfor, men fylde op med skærver, der udjævner, og støbe stolpen på skærverne sammen med armeringsjernet.

A. Kan lidt jord blive tilbage i ovenstående alternativer, eller skal det absolut være helt rent klippe, helt fri for jord?

Hvordan ville I have gjort det?

Jordområde med sten og markeret kant i gul, rød og grøn, der viser placering for planlagt støbning af en plint på ujævnt, stenet terræn.

Billede af jordudgravning på ujævn klippe, rød og grøn markering viser kanter; gul angiver område til støbning af pæl. Rødder og jordklumper ses tydeligt.

Ingen jord skal være tilbage.
Gør rent bjerget og dub så som du har tænkt, støb derefter først en klods, hvis du vil, ellers fungerer det godt at støbe det hele på én gang.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
larsbj larsbj sagde:
Ingen jord skal være tilbage.
Rens klippen og bolt som du har tænkt, støb derefter først en klods, hvis du vil, ellers fungerer det godt at støbe hele på én gang.
Tak for svaret!
Bare for at være helt tydelig:
Med klods mener du, at jeg gør som i alternativ 1, altså bolter og derefter støber en lille betonklump?

Med "støbe hele på én gang" mener du, at jeg bolter og derefter fylder jeg hullet med beton, stiller støberøret på betonklumpen som hullet er fyldt med, der endnu ikke er hærdet, og derefter hælder resten af betonen i støberøret og lader alt hærde samtidig...?

Jeg har aldrig støbt en sokkel før, så derfor vil jeg bare være sikker på alt =)

Hvordan får jeg klippen helt fri for jord på nemmeste måde? Støvsuger? =) Eller vand?

Med støbning på én gang mener jeg, at du passer formrøret mod bjerget, så betonen ikke lækker ud, og så er det bare at fylde med beton.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Nemast at gøre rent berget med vand.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.