4,045 læst ·
8 svar
4k læst
8 svar
Støbe mur på klippe, rustbeskytte armering?
Hej.
Jeg har forsøgt at finde svar på mit spørgsmål uden at finde tidligere eksempler, så nu prøver jeg at oprette en egen tråd.
Jeg skal støbe en støttemur på en klippe, som et "U", så klippen, der skråner sammen med muren, danner en dam, som jeg kan have vand i.
Muren bliver vel ca. 15m lang og mellem 1m og 3m høj. Armeret med 12mm stående c/c 150 og 10mm liggende c/c 200.
Der bliver fyldt sand på ydersiden, så trykket fra vandet kompenseres vel en del af det.
Men det, jeg spekulerer over, er, om jeg behøver at rustbeskytte armeringen, som jeg tænkte at injicere med r-ker i klippen. Nogen sagde til mig, at jeg burde have rustfri armering, alternativt varmforzinke den jeg har, da der er risiko for, at klippen har vand i sig.
Jeg kunne uden problemer plaske lidt koldgalv/zinkmaling på enderne, der skal injiceres i klippen, men jeg er bekymret for, om det kan påvirke vedhæftningsevnen negativt. Og jeg er ikke så frygteligt interesseret i at transportere over 500kg armeringsjern til galvaniseringsfirmaet, hvis det ikke er absolut nødvendigt.
Jeg er relativt sikker på, at jeg kan holde vandet fra bassinet eller jorden væk fra armeringen. Det er altså eventuelle revner i klippen, der er problemet.
Så hvis nogen af jer har viden om, hvordan jeg skal gå til værks, ville jeg være meget taknemmelig, hvis I kunne dele den med mig.
Jeg har forsøgt at finde svar på mit spørgsmål uden at finde tidligere eksempler, så nu prøver jeg at oprette en egen tråd.
Jeg skal støbe en støttemur på en klippe, som et "U", så klippen, der skråner sammen med muren, danner en dam, som jeg kan have vand i.
Muren bliver vel ca. 15m lang og mellem 1m og 3m høj. Armeret med 12mm stående c/c 150 og 10mm liggende c/c 200.
Der bliver fyldt sand på ydersiden, så trykket fra vandet kompenseres vel en del af det.
Men det, jeg spekulerer over, er, om jeg behøver at rustbeskytte armeringen, som jeg tænkte at injicere med r-ker i klippen. Nogen sagde til mig, at jeg burde have rustfri armering, alternativt varmforzinke den jeg har, da der er risiko for, at klippen har vand i sig.
Jeg kunne uden problemer plaske lidt koldgalv/zinkmaling på enderne, der skal injiceres i klippen, men jeg er bekymret for, om det kan påvirke vedhæftningsevnen negativt. Og jeg er ikke så frygteligt interesseret i at transportere over 500kg armeringsjern til galvaniseringsfirmaet, hvis det ikke er absolut nødvendigt.
Jeg er relativt sikker på, at jeg kan holde vandet fra bassinet eller jorden væk fra armeringen. Det er altså eventuelle revner i klippen, der er problemet.
Så hvis nogen af jer har viden om, hvordan jeg skal gå til værks, ville jeg være meget taknemmelig, hvis I kunne dele den med mig.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Du kan anvende "vanlig" armering og bore et overdimensioneret hul og støbe fast dykkerne med ekspanderbeton. Så får jernet et dæklag af beton, der beskytter. De kan også "overdimensionere" jernet, så gør det ikke noget, hvis det skulle ruste lidt. I samlingen mellem mur og berg trækker du rundt om en protectorbinda. Ellers brug rustfrit. Jeg anbefaler at lægge lidt mere horisontal armering i nederkanten mod berget, da der opstår en tvang mod berget, når betonen krymper.
Tak for hurtigt svar. Så skrotter jeg limen og borer... 25mm hul burde vel være godt til 12mm jern? Ingen mening i at klatte med zink-farve da? Det bliver jo lidt vanskeligere, når den liggende armering skal ind i klippevæggen, men så måske det går at bore skråt ned, burde jo blive bedre sådan uanset. Protectorbinda, er det den pakningen som skal fastgøres til klippen, der udvider sig når den kommer i kontakt med vand?B bossespecial sagde:Du kan bruge "almindelig" armering og bore et overdimensioneret hul og støbe fast dubben med ekspanderbeton. Så får jernet et dæklag af beton, der beskytter. De kan også "overdimensionere" jernet så gør det ikke noget, hvis det skulle ruste lidt. I samlingen mellem muren og klippen trækker du rundt en protectorbinda. Ellers brug rustfrit stål. Jeg anbefaler at lægge lidt mere vandret armering i nederkant mod klippen, da der opstår et tvang mod klippen, når betonen krymper.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Den liggende armering behøver ikke ind i bjerget, men du lægger den bare parallelt med bjergfladen. Du trækker bindet rundt om jernet og “støber” ned halvdelen af højden af det, den anden del havner i muren. Dette for at beskytte jernet i snittet mellem bjerg og beton.
Well, bjerget har en L-form, og muren ligesom en U-form. Så muren går fra en bjergside til en anden og står samtidig på klippe. Resultatet bliver således en dæmning med 3 beton-sider og en klippe-side samt bjergets bund. Så må den liggende armering vel også forankres i bjerget i begyndelsen og slutningen af muren, så at sige.B bossespecial sagde:
Aha, Protectorbinda er det samme som densotape. Nu forstår jeg. Genial løsning. Så kan jeg måske skippe den der ekspanderende pakning, som en eller anden markfirma ville have, at jeg skulle montere i bunden af muren udenfor armeringen. Jeg havde tænkt mig at støbe med beton, der er beregnet til vand og eventuelt beklæde siderne med dammlærred og lade det gå 2-3dm ud på bunden for en sikkerheds skyld. Men hvis det viser sig at være totalt unødvendigt, så kan det være, jeg skiper det trin. Et ordentligt lag af protectorbinda burde jo gøre det.
Tusind tak for hjælpen, og hav en vidunderlig dag.
Jeg ville gætte på at den ekspanderende pakning er baseret på bentonitler og en god ide at have på murens vand-side eller måske ved midten hvis du vil undgå at vandet lækker ud, dels for at få vandet tilbage i dammen dels måske for at reducere korrosionsangreb (men rustbeskyttelsesbinda og indstøbning gør nok mest) og frostsprængning,V Vadvadetjagsa sagde:Well, bjerget har en L-form, og muren ligesom en U-form. Så muren går fra en bjergside til en anden og står samtidig på bjerg. Resultatet bliver således en dæmning med 3 beton-sider og en bjergside samt bjerg bund. Da må vel den liggende armering også forankres i bjerget i begyndelsen og slutningen af muren så at sige.
Aha, Protectorbinda er det samme som densotape. Nu fatter jeg det. Genial løsning. Så måske kan jeg skippe den der ekspanderende pakning som nogen markfirma ville4 at jeg skulle montere i bunden af muren, udenfor armeringen. Jeg havde tænkt mig at støbe med beton som er beregnet til vand, samt eventuelt beklæde siderne med damdug og lade den gå 2-3dm ud på bunden for en sikkerheds skyld. Men hvis det viser sig at være totalt unødvendigt så måske springer jeg over det trin. Et ordentligt lag protectorbinda burde jo gøre tricket.
Tak så meget for hjælpen, og ha' en vidunderlig dag.
Ja, måske lige så godt at tage alle kneb i brug, svært at ændre sig senere. Tak skal du have.F FGLIN sagde:Jeg ville gætte på, at den ekspanderende pakning er baseret på bentonitler og en god idé at have på murens vandside eller måske i midten, hvis du vil undgå, at vandet lækker ud, dels for at beholde vandet i dammen dels måske for at reducere korrosionsangreb (men rustbeskyttelse og indstøbning gør nok mest) og frostspængning,
På arbejdet har vi kørt vp-rør på armeringen som dubbes fast ca. 10cm ned i klippen og 10cm op i muren. Så er det også godt at bore større og lade betonvæggen flyde ned i hullet eller injicere fast jernet.
Interessant, hvordan mener du så? At samme pjuck, som man støber væggen med, også skal fæste jernene i klippen? Altså ikke først støbe med ekspanderbeton? Så skal man vel bore ret store huller eller støbe med ret meget flydeevne for at sikre, at det ikke bare bliver en stor luftboble i hullet? Jeg tænkte at bore ca. 27 mm og støbe fast jernene med ekspanderbeton, derefter bygge form og binde op. Det ville jo være dejligt at slippe for at klatte med det, men det lyder lidt skræmmende at gøre, som du foreslår, hvis jeg forstår rigtigt. Hvor store huller borede I så til hvor store jern?S sixten88 sagde:
Og så bruge vp-rør i stedet for protectorbinda formoder jeg? Ja, det burde jo også fungere. Sikkert billigere desuden. Men så ville jeg nok stadig gerne tape enderne på røret, så der ikke kan komme vand ind, og så vp-røret bliver siddende i position. Gjorde I også det?
Klik her for at svare