Hej!

Jeg planlægger et badeværelse, der er beliggende i et hjørne af letbetonhuset på plan 2 (nybyggeri). Uden at vide, hvordan jeg bedst skal føre afløbet, tænker jeg, at man bør tilslutte til badeværelset nede på plan 1 og lave en stamme, der går ned gennem det badeværelse og ud af huset gennem fundamentet.

Dette betyder, at jeg i så fald ville skulle støbe ca. 6,5 meter afløbsrør ind i mellembjælkelaget. I betragtning af at man skal have 1 cm fald på 1 meter (ikke sandt?), så betyder det, at jeg nu overvejer, hvordan pladens tykkelse, udformning og pris bliver.

Jeg har overvejet at støbe bjælkelag med samvirkeplade. Hvor tykt et bjælkelag ville jeg så have brug for for at klare dette?

Jeg har også kigget på bjælkelagselementer fra fx Bauroc, men ved ikke helt, hvordan man løser afløbsindføringer i et sådant system. Nogle tips?

Skal man føre afløbsrør gennem vådrum, eller kan jeg uden problemer bygge en lille skakt et andet sted i huset, hvor jeg fører afløbet ned?

Hvis I stod over for dette problem, hvad ville jeres anbefalede løsning være?

Taknemmelig for hjælp!

Åsa Lund
Placer en afløbsstamme et andet sted i huset. Træk ikke så langt ledning i et bjælkelag, hvis du ikke behøver. Det kan give mange fremtidige stop.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.