Markeringen i billedet viser en tænkt støttemur, som også skal bære den kommende terrasse. Tænkte først at støbe klodser/sål og mure med leca, men det er måske ikke den enkleste løsning...

Hvordan ville I have gjort det?

Billede af et skrånende terræn med markeret område for tænkt støttemur til en kommende altan ved siden af et hus.

Akahigi
Jeg støbte en grund og murede en støttemur med Leca. Det fungerede ret enkelt, bliver nok i hvert fald billigere/nemmere. Sørg for at have en rigtig Leca-båndsav (tigersav støver og bliver sløv). På den der ville jeg lave en solid kontrafor på midten. Ville nok også fastgøre grunden i stenen. Jeg skal lægge byggmax "platon"-måtte bagved som fugtbeskyttelse og pudse forsiden, måske kunne det være noget.

Tak for svar. Ja, kontrefor føles nødvendigt. Det føles ikke godt at forbinde muren med huset, så jeg lægger celleplast imellem. En kontrefor nærmest huset og en midt på føles godt. På modfyldingssiden lægger jeg et lag isodrän, da jeg alligevel skal have det mod huset.
Puds lyder som overkill, ender alligevel under altan? Jeg tænker, at slammning skal være nok?

Akahigi
Ja i så fald rækker det nok med slammelse. Skal jo bare ikke kunne regne ind i lecan. Men du skal nok have noget tæt på bagsiden, så der ikke ligger vandtryk mod muren. Isodrän er vel godt som dræningslag, men måske kan blive gennemvådt? Jeg blandede lidt frost- og vandsikringsmiddel i mørtlen og armerede alle lag undtagen det øverste. Skal nok være luftspalte mod huset. Drænrør under muren eller udsparing i første lag (ingen mørtel mellem et par blokke nederst) for at vandet skal kunne komme ud.

Måske overkill men det koster jo ikke så meget at fikse med de ting :)

Blev en støttemur i finja skalblok med kontrafor.

henkepenk sagde:
Det blev en støttemur i finja skalblock med kontrefor.
Hvordan lavede du kontreforen?

Det ville også være sjovt at se nogle billeder, både af arbejdet og resultatet.
Jeg skal selv bygge et antal støttemure inden for de nærmeste år, så jeg samler inspiration og viden.

Byggeområde med en halvbygget mur af betonblokke ved en skråning.
"Jeg" i dette tilfælde er hjælp fra håndværkere... Samme sten overalt.

• Synes
AndersT og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.