4,737 læst ·
21 svar
5k læst
21 svar
Støbe/isolere pizzaovn med perlit og...?
Hej,
Er i gang med, som så mange andre, at bygge en pizzaovn ved hjælp af en 85 cm pilatesbold og har brug for nogle gode input.
1. Planlægger at købe perlit nok til et 7 cm tykt lag (hydrofob perlit, så det tåler frost, kilde: https://norrlandseko.se/skillnaden-mellan-perlite-och-perlite/) og nu undrer jeg mig over, hvilken mørtel jeg skal blande med. Hvad jeg forstår, så kan almindelig portlandcement ikke modstå denne type høje temperaturer over lang tid uden at gå i stykker, og det vil jeg helst undgå. Samtidig vil jeg gerne have en rimelig styrke, hvilket ildfast mørtel (fx: https://shorturl.at/TLfff) ikke ser ud til at have på samme måde. Hvad bør jeg blande med? Mange forskellige råd online og i vejledninger. Der findes også ildfast cement, fx denne som ser ud til at holde bedre: https://shorturl.at/4WHjM. Tanker?
2. Jeg planlægger derefter at isolere kuplen med ca. 5 cm stenuld, for til sidst at lægge et par cm pudsmørtel på hønsenet. Hvad jeg har forstået fra flere, så anbefales egentlig keramisk isolering frem for stenuld til dette. Det er dog dyrere. Jeg har læst mig til, at stenulden i sig selv ikke skades af højere temperaturer, men at bindemidlet nedbrydes ved 200-250 grader, over tid. Jeg vil jo dog indmure stenulden, så jeg begriber ikke rigtig hvilken indvirkning dette har på stenuldens isoleringsevne? Risikeres noget andet? Er ikke kyndig på området.
Taknemlig for vejledning.
Er i gang med, som så mange andre, at bygge en pizzaovn ved hjælp af en 85 cm pilatesbold og har brug for nogle gode input.
1. Planlægger at købe perlit nok til et 7 cm tykt lag (hydrofob perlit, så det tåler frost, kilde: https://norrlandseko.se/skillnaden-mellan-perlite-och-perlite/) og nu undrer jeg mig over, hvilken mørtel jeg skal blande med. Hvad jeg forstår, så kan almindelig portlandcement ikke modstå denne type høje temperaturer over lang tid uden at gå i stykker, og det vil jeg helst undgå. Samtidig vil jeg gerne have en rimelig styrke, hvilket ildfast mørtel (fx: https://shorturl.at/TLfff) ikke ser ud til at have på samme måde. Hvad bør jeg blande med? Mange forskellige råd online og i vejledninger. Der findes også ildfast cement, fx denne som ser ud til at holde bedre: https://shorturl.at/4WHjM. Tanker?
2. Jeg planlægger derefter at isolere kuplen med ca. 5 cm stenuld, for til sidst at lægge et par cm pudsmørtel på hønsenet. Hvad jeg har forstået fra flere, så anbefales egentlig keramisk isolering frem for stenuld til dette. Det er dog dyrere. Jeg har læst mig til, at stenulden i sig selv ikke skades af højere temperaturer, men at bindemidlet nedbrydes ved 200-250 grader, over tid. Jeg vil jo dog indmure stenulden, så jeg begriber ikke rigtig hvilken indvirkning dette har på stenuldens isoleringsevne? Risikeres noget andet? Er ikke kyndig på området.
Taknemlig for vejledning.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 924 indlæg
https://community.fornobravo.com/fo...ass-homebrew-cob-experience-wanted#post466264
Typ samme spørgsmål, med godt svar.. 🙂
Hvad angår stenuld så mister den formen, når bindemidlet stopper med at eksistere... På sigt vil den falde sammen og isolere meget dårligt...
Typ samme spørgsmål, med godt svar.. 🙂
Hvad angår stenuld så mister den formen, når bindemidlet stopper med at eksistere... På sigt vil den falde sammen og isolere meget dårligt...
Toppen, tak!
Godt forum. Vil bruge homebrew som det inderste lag. Men, hvad oversættes "fire clay" til på svensk?
Så læser jeg, at et lag perlit blandet med almindelig cement udenpå homebrew-laget burde fungere som isolering, da varmen for det meste bliver i homebrew-laget og derfor ikke bør stige op til 300, hvor almindelig cement fejler. Nogle meninger om, hvor tykt homebrew-laget skal være for at dette skal fungere? Eller tager jeg fejl? Det ville jo være rart at slippe for at købe aluminatfugemasse, som koster en formue til perlitlaget.
Godt forum. Vil bruge homebrew som det inderste lag. Men, hvad oversættes "fire clay" til på svensk?
Så læser jeg, at et lag perlit blandet med almindelig cement udenpå homebrew-laget burde fungere som isolering, da varmen for det meste bliver i homebrew-laget og derfor ikke bør stige op til 300, hvor almindelig cement fejler. Nogle meninger om, hvor tykt homebrew-laget skal være for at dette skal fungere? Eller tager jeg fejl? Det ville jo være rart at slippe for at købe aluminatfugemasse, som koster en formue til perlitlaget.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 924 indlæg
Lyder rimeligt, med forbehold for at jeg har bygget en brændeovn med ildfast sten..
Tykkelsen er altid en afvejning mellem varmeholdende evne og brændeforbrug... Jo mere masse der skal varmes op, desto længere tid tager det.
Skal du kun bage napolitansk pizza, behøves relativt lidt masse, da du alligevel skal fyre for at holde temperaturen.. skal du bage brød, behøves der mere masse... Du kan lave pizza med meget masse, men brød bliver svært med lidt...
Tykkelsen er altid en afvejning mellem varmeholdende evne og brændeforbrug... Jo mere masse der skal varmes op, desto længere tid tager det.
Skal du kun bage napolitansk pizza, behøves relativt lidt masse, da du alligevel skal fyre for at holde temperaturen.. skal du bage brød, behøves der mere masse... Du kan lave pizza med meget masse, men brød bliver svært med lidt...
Hej!N naaaf sagde:Toppen, tak!
Bra forum. Kommer køre på homebrew som innerlager. Men, hvad oversættes "fire clay" til på svensk?
Senere læser jeg mig til, at et lag perlit blandet med almindelig cement udenpå homebrew-laget burde fungere som isolering, da varmen forbliver mest i homebrew-laget og dermed ikke bør stige op til 300, hvor almindelig cement svigter. Nogle meninger om, hvor tykt homebrew-laget bør være for at dette skal fungere? Eller er jeg forkert på den? Det ville jo være rart at slippe for at købe alumina-brug, som koster en formue til perlit-laget.
Lidt sent ude her. Har du bygget din ovn, eller bliver det et projekt for 2026?
Jeg byggede selv en ovn i 2023 nogenlunde efter dine idéer, dog på sandkerne i stedet for pilatesbold. ~60 mm homebrew, ~60 mm stenuld og 10-20 mm puds. Har du spørgsmål, så fyr løs, men har du allerede bygget en, så er det jo ikke noget formål. 😀
Hej! Endnu senere på den her, men det stemmer, vi udskød det til denne sommer! Og jeg har også besluttet at bygge på sand i stedet for en bold for at undgå at skulle flytte kuplen, når den er klar.gazzton sagde:
Hej!
Lidt sent på den her. Har du bygget din ovn, eller bliver det et projekt for 2026?
Jeg byggede selv en ovn 2023 omtrent efter dine idéer, dog på sandkerne i stedet for pilatesbold. ~60 mm homebrew, ~60 mm stenuld og 10-20 mm puds. Har du spørgsmål, så fyr løs, men har du allerede bygget, så er det jo ikke nogen idé. 😀
Din ovn ser jo fantastisk ud! Har den fungeret godt? Noget du ville have gjort anderledes bagefter?
Nogle spørgsmål:
Hvad gjorde du for at sandet skulle holde sin form, når du støbte på det? Kun vand eller noget bindemiddel? Brugte du plastfolie eller noget andet mellem sandet og homebrew?
Hvad har du for indre diameter?
Hvorfra købte du ildfast ler og slækket kalk til din homebrew, og cirka i hvilke mængder blev det for din tykkelse, husker du det?
Hvor længe holder ovnen varmen cirka?
Overvejer om det er en god idé at tilføje et lag perlite udover filten, så det bliver homebrew -> perlite -> filt -> puds. Nogle tanker der? Overkill? Kan jeg bruge enten keramisk filt (er nok inde på det i stedet for stenuld) eller perlit?
Har du støbt perlit som bund under/omkring chamottestenene?
Tusind spørgsmål
Stort tak på forhånd.
Senest redigeret:
Hej!
Så har du et både sjovt og tungt projekt foran dig. Mange aftener var jeg ganske øm...
12 cm perlit under biscottistenene, som hviler i en seng af sand. Betonpladen bliver ikke engang lun på undersiden. Læste inden byggeriet, at ildfast mursten nemt bliver for varm og brænder pizzabunden. Biscottisten er desværre ret dyr, men en drøm at bage på sammenlignet med keramisk sten, jeg har i min gasovn.
70 cm i diameter, mindre end det bør man nok ikke have. Måske burde jeg have valgt 80 cm i stedet? Byggede kuppelformen af betonsten, træstykker og passende vandet sand. Våde avispapirblade mellem homebrew og sand. Valgte en sfærisk form, da jeg også vil bage brød i ovnen. Hardcore Napoli-ovn skal have en lavere, fladere dome. Noter skruen, der markerer toppen af kuplen. På den placerede jeg en udsavet skabelon i krydsfiner og skrabede ligesom det overskydende sand væk rundt omkring. På den måde fik jeg en ret ensartet form.
Lerpulver var lidt tricky at finde. Kontaktede til sidst en murer, der lavede kakkelovne og fik lov at købe en sæk. Der gik dog yderligere en halv sæk. Der var jeg heldig og fandt nogle poser hos Beijers. Hydreret kalk blev købt på Granngården. Således to sække hver af cement, kalk og lerpulver (men alt blev ikke brugt). Plus 5-6 sække sand.
Det blev som det ses stenuldsisolering. Læste at det nedbrydes over tid, men det er jo svært at vide, hvordan det ser ud under pudsen. Under alle omstændigheder bliver toppen af ovnen omkring 40° på ydersiden ved 500° indeni efter to somres bagning. Desværre har jeg ikke rigtig styr på, hvor længe den er varm. Skal lave en isoleret låge, så man kan bage morgenbrød morgenen efter...
Havde jeg bygget ovnen i dag, havde jeg nok valgt Ø80 cm-gulv. 70 cm fungerer, men det kan blive lidt trangt mellem brænde og væg. Jeg savner også en "hylde" uden for åbningen, men det er vel en smagssag. Nogle synes måske, den bare ville være i vejen?
Så har du et både sjovt og tungt projekt foran dig. Mange aftener var jeg ganske øm...
12 cm perlit under biscottistenene, som hviler i en seng af sand. Betonpladen bliver ikke engang lun på undersiden. Læste inden byggeriet, at ildfast mursten nemt bliver for varm og brænder pizzabunden. Biscottisten er desværre ret dyr, men en drøm at bage på sammenlignet med keramisk sten, jeg har i min gasovn.
70 cm i diameter, mindre end det bør man nok ikke have. Måske burde jeg have valgt 80 cm i stedet? Byggede kuppelformen af betonsten, træstykker og passende vandet sand. Våde avispapirblade mellem homebrew og sand. Valgte en sfærisk form, da jeg også vil bage brød i ovnen. Hardcore Napoli-ovn skal have en lavere, fladere dome. Noter skruen, der markerer toppen af kuplen. På den placerede jeg en udsavet skabelon i krydsfiner og skrabede ligesom det overskydende sand væk rundt omkring. På den måde fik jeg en ret ensartet form.
Lerpulver var lidt tricky at finde. Kontaktede til sidst en murer, der lavede kakkelovne og fik lov at købe en sæk. Der gik dog yderligere en halv sæk. Der var jeg heldig og fandt nogle poser hos Beijers. Hydreret kalk blev købt på Granngården. Således to sække hver af cement, kalk og lerpulver (men alt blev ikke brugt). Plus 5-6 sække sand.
Det blev som det ses stenuldsisolering. Læste at det nedbrydes over tid, men det er jo svært at vide, hvordan det ser ud under pudsen. Under alle omstændigheder bliver toppen af ovnen omkring 40° på ydersiden ved 500° indeni efter to somres bagning. Desværre har jeg ikke rigtig styr på, hvor længe den er varm. Skal lave en isoleret låge, så man kan bage morgenbrød morgenen efter...
Havde jeg bygget ovnen i dag, havde jeg nok valgt Ø80 cm-gulv. 70 cm fungerer, men det kan blive lidt trangt mellem brænde og væg. Jeg savner også en "hylde" uden for åbningen, men det er vel en smagssag. Nogle synes måske, den bare ville være i vejen?
Senest redigeret:
Toppen, tak for informationen og gode billeder! Mange gode små detaljer som jeg snapper op, vil spare mig for besvær og forhåbentlig føre til en bedre ovn! Jeg ender med at lave en perlitbund, omtrent så tyk som du gjorde. Så har jeg allerede købt 3 cm tykke chamottesten, som jeg vil bruge mellem perliten og pizzaerne, desværre ikke biscotti, men det skal vel fungere alligevel tænker jeg.
Jeg fandt dette, det ser ud til at være ildfast ovnlera, det burde jo fungere tænker jeg til min homebrew -> https://sl1nk.com/bmp27vq
Selve domen vil bestå af 6 cm homebrew, 2,5 cm keramisk filt, 3 cm perlit (jeg købte overilet en masse sidste år, da jeg tænkte at lave hele domen i perlit på en pilatesbold, så jeg tænker, at jeg lige så godt kan bruge det for lidt ekstra isolering, da filten er relativt tynd) og så afslutte med et par cm puds.
Jeg har også et meterhøjt Ø18cm røgrør, som jeg vil bruge som skorsten. I kraftigste laget måske, men nogle ser ud til at foretrække en lidt større diameter, så jeg håber, det bliver godt. Skal støbe en sokkel til det, som det hele står på.
Jeg ser i en tidligere tråd, du har skrevet i, at du købte 20 kg ler til din ovn, og at der blev lidt tilbage, blev der nok tilovers til at kunne lave et homebrewlager på 6 cm, hvis jeg i stedet laver ovnen Ø75cm, tror du?
Hvad er målene på din indgang? Bredde, højde, dybde?
Jeg fandt dette, det ser ud til at være ildfast ovnlera, det burde jo fungere tænker jeg til min homebrew -> https://sl1nk.com/bmp27vq
Selve domen vil bestå af 6 cm homebrew, 2,5 cm keramisk filt, 3 cm perlit (jeg købte overilet en masse sidste år, da jeg tænkte at lave hele domen i perlit på en pilatesbold, så jeg tænker, at jeg lige så godt kan bruge det for lidt ekstra isolering, da filten er relativt tynd) og så afslutte med et par cm puds.
Jeg har også et meterhøjt Ø18cm røgrør, som jeg vil bruge som skorsten. I kraftigste laget måske, men nogle ser ud til at foretrække en lidt større diameter, så jeg håber, det bliver godt. Skal støbe en sokkel til det, som det hele står på.
Jeg ser i en tidligere tråd, du har skrevet i, at du købte 20 kg ler til din ovn, og at der blev lidt tilbage, blev der nok tilovers til at kunne lave et homebrewlager på 6 cm, hvis jeg i stedet laver ovnen Ø75cm, tror du?
Hvad er målene på din indgang? Bredde, højde, dybde?
Mit røgrør er Ø150 mm, og det fungerer godt. Røret har jo ikke samme funktion som en skorsten, i eksempelvis en åben pejs, som hjælper med at få træk i bålet. Her handler det udelukkende om ikke at få røg i ansigtet på kokken. I dette tilfælde tænker jeg snarere for stort end omvendt. 180 mm vil fungere udmærket.N naaaf sagde:Toppen, tak for informationen og gode billeder! Mange gode små detaljer som jeg snapper op, vil spare mig besvær og forhåbentlig lede til en bedre ovn! Jeg lander i at lave en perlitbund, omtrent så tykt som du gjorde. Så har jeg allerede købt 3cm tykke chamottesten, som jeg vil bruge mellem perliten og pizzaerne, desværre ikke biscotti, men det skal vel fungere alligevel tænker jeg.
Jeg fandt dette, ser ud til at være ildfast kakkelovnsler, det burde jo fungere tænker jeg til min homebrew -> [link]
Selve kuplen vil bestå af 6cm homebrew, 2,5cm keramisk filt, 3cm perlit (jeg købte overilet på mig masser sidste år, da jeg tænkte mig lave hele kuplen i perlit på en pilatesbold, så jeg tænker, at jeg lige så godt kan bruge det til lidt ekstra isolering, idet filten er relativt tynd) og derefter afslutte med et par cm puds.
Jeg har også et meterhøjt Ø18cm røgrør som jeg vil bruge som skorsten. Måske lidt i kraftigste laget, men nogle synes jo godt om lidt større diameter, så håber det bliver godt. Skal støbe en sokkel til det hele står på.
Jeg ser i en tidligere tråd du har skrevet i, at du købte 20kg ler til din ovn, og at der blev lidt til overs, blev der tilstrækkeligt tilovers til at kunne lave et homebrewlager på 6cm hvis jeg i stedet laver ovnen Ø75cm ville du tro?
Hvordan er målene på din indgang? Bredde, højde, dybde?
Har ingen erfaring med chamottesten. Du vil sikkert "lære" din ovn og finde temperaturer der fungerer for dig.
Jeg lykkedes med at knække stussen til røgrøret ikke mindre end to gange, så der gik lidt mere homebrew end planlagt. Jeg vil gætte på, at 20 kg rækker til en lidt større kuppel end min.
Netop. Åbningen er 48x21 cm. Altså ikke strengt halvcirkelformet men som et segment. Længden på tunnelen er 28 cm i bunden (se billede) og 32 cm i toppen.
Jeg læste et sted, at højden på tunneltaget skal være 60% af kuppelhøjden. Det ville betyde, at åbningen ville blive unødigt snæver, hvis jeg lavede den som en halvcirkel, så jeg udvidede den lidt.
Tænk på at lægge stenene i gulvet, så ingen af dem ender "på tværs". De sten, der uundgåeligt ender på tværs (grønmarkeret på billedet), skal du lægge et par millimeter lavere. Hvis spaden hænger fast, når du skal skubbe pizzaen ind, bliver det ingen hyggelig middag...
Jeg læste et sted, at højden på tunneltaget skal være 60% af kuppelhøjden. Det ville betyde, at åbningen ville blive unødigt snæver, hvis jeg lavede den som en halvcirkel, så jeg udvidede den lidt.
Tænk på at lægge stenene i gulvet, så ingen af dem ender "på tværs". De sten, der uundgåeligt ender på tværs (grønmarkeret på billedet), skal du lægge et par millimeter lavere. Hvis spaden hænger fast, når du skal skubbe pizzaen ind, bliver det ingen hyggelig middag...
Senest redigeret:
Top, tak! Ja, jeg læste også, at 60% cirka var en god højde på tunnelen. Sigter på at udvide den en smule, det gør det jo også lettere at manøvrere.gazzton sagde:
Præcis. Åbningen er 48x21 cm. Altså ikke strengt halvcirkelformet men som et segment. Længden på tunnelen er 28 cm i bunden (se billede) og 32 cm i toppen.
Læste et sted, at højden på tunneltaget skal være 60% af kuppelens højde. Det betød, at åbningen ville blive unødigt snæver, hvis jeg gjorde den til en halvcirkel, så jeg udvidede den lidt.
Tænk på at lægge stenene i gulvet, så ingen af dem ender "på tværs". De sten, der uundgåeligt ender på tværs (grønmarkeret på billedet), lægger du et par millimeter lavere. Hvis spaden hænger fast, når du skal skubbe pizzaen ind, bliver det ikke en hyggelig middag...
Godt tip med højdeforskellen, endnu en detalje der er utroligt kedelig at opdage, når alt er på plads
Skal kaste mig over at støbe perlitbunden i weekenden, hvis jeg når det. Vi får se, om jeg får taget et godt billede!
Det blev till att gjuta perlitbotten i helgen ändå! 10cm tjockt, 5:1 perlit:cement, ungefär. Den ligger och härdar nu på betongfundamentet (se bild) som vi gjöt, murade och putsade för ett par somrar sedan för att ha som grund för ett utekök. Pizzaugnen kommer att stå längst ut till höger.
Landade till slut i / ritade på en innerdiameter på 75cm. Totalt blir ugnen ungefär en meter i diameter då vi siktar på 12cm tjocka väggar.
Kommer försöka bli klar i sommar med bygget, men det blir till att jobba mellan varven med småbarn, semesterbestyr och livet i övrigt, så får se hur frekvent det uppdateras här
.
Landade till slut i / ritade på en innerdiameter på 75cm. Totalt blir ugnen ungefär en meter i diameter då vi siktar på 12cm tjocka väggar.
Kommer försöka bli klar i sommar med bygget, men det blir till att jobba mellan varven med småbarn, semesterbestyr och livet i övrigt, så får se hur frekvent det uppdateras här
Förresten @gazzton, har du möjligen någon guide att peka på kring hur homebrew-bruket bäst bör blandas och hanteras? Eller bara några fler goda råd?
Har alla komponenter nu och tänker försöka få den delen gjord inom ett par veckor.
Om du också har lite mer detaljer kring hur du gjorde med skorstenen och stos till den så vore det toppen!
Tack på förhand!
Om du också har lite mer detaljer kring hur du gjorde med skorstenen och stos till den så vore det toppen!
Tack på förhand!
Senest redigeret:
Jag får leta lite i minnet nu, det är trots allt tre år sedan...N naaaf sagde:
Jag blandade sand, cement, lerpulver och kalk enligt 3:1:1:1 per volym. Sedan mixade jag allt med lagom mycket vatten. Konsistensen skall vara relativt hård. Jag plockade sedan upp "mockor" med näven och placerade på sandformen, använd gärna diskhandskar. Först ett skift längst ner och jobbade mig därefter uppåt. När jag portionerat ut allt jämnade jag till så gott det gick med blöta handskar.
När gjutningen utfördes visade det sig att jag använt för snävt utrymme mellan rör och stos. Röret satt fast och jag fick helt enkelt knäcka loss det med stos och allt.
Jag gjöt sedan en separat stos med generösare utrymme till röret. Denna slipades till och formades efter bästa förmåga och "limmades" på plats med ny homebrew. Det blev bra men det bästa är nog att få till stosen ihop med kupolen i en och samma gjutning.
Förstår detgazzton sagde:
Jag får leta lite i minnet nu, det är trots allt tre år sedan...
Jag blandade sand, cement, lerpulver och kalk enligt 3:1:1:1 per volym. Sedan mixade jag allt med lagom mycket vatten. Konsistensen skall vara relativt hård. Jag plockade sedan upp "mockor" med näven och placerade på sandformen, använd gärna diskhandskar. Först ett skift längst ner och jobbade mig därefter uppåt. När jag portionerat ut allt jämnade jag till så gott det gick med blöta handskar.
När gjutningen utfördes visade det sig att jag använt för snävt utrymme mellan rör och stos. Röret satt fast och jag fick helt enkelt knäcka loss det med stos och allt.
Jag gjöt sedan en separat stos med generösare utrymme till röret. Denna slipades till och formades efter bästa förmåga och "limmades" på plats med ny homebrew. Det blev bra men det bästa är nog att få till stosen ihop med kupolen i en och samma gjutning.
Senest redigeret: