Hej!
Er i gang med et flerårigt delprojekt i et hus fra 1920'erne i Lund (2,5 plan + kælder). I et af opbevaringsrummene er jeg begyndt at fjerne gammel loftpuds og har ryddet alt skrot og korn væk. Tilbage er bjælkerne, hvorpå et undergulv hviler (jeg antager, at der er et stykke op til det rigtige gulv på indgangsplanet).

Jeg ville have mere rum og volumen i kælderen og begyndte med at fylde mellemrummene (ca. 60 cm bredde) med stenuld og skrue gipsplader op nedenunder. Gipspladerne sidder ca. 3 cm _over_ bjælkerne. Bjælkerne er altså blotlagte, og jeg tænkte på at male dem hvide.

I det store hele er jeg tilfreds, men jeg ville gerne have lidt mere lydisolering, og så skal loftmaterialet jo være tungt. Så kom jeg på tanken at fjerne gipspladerne og i stedet mure mellemrummene mellem bjælkerne, men stadig have dem lidt synlige som i dag. Jeg tænkte at sømme ruplankt op for at holde mørtelen, så der bliver lidt aftryk fra træet i betonen. Det burde vel gøre tricket?!

Mine spørgsmål til dette i alt eminent forum er følgende:
1. Er det overhovedet en god idé? :confused:
2. Hvor tykt bør jeg støbe, og hvordan fastgør jeg armeringen (og hvordan skal den se ud)?
3. Er der risiko for revnedannelser (det kommer til at være rimelig jævn temperatur omkring 18-19 grader og tørt)?
4. Har I nogle andre tanker, som jeg ikke har tænkt?

Taknemmelig for lidt ekspertkommentarer!

/Johan

Senest redigeret:
Jeg er lidt tøvende...
Beton er ganske vist tungt, men samtidig har det høj E-modul og får en rimelig høj overfladeinertimoment - de to sidste er ugunstige faktorer for lydisolering.
Hvis dit hovedformål netop er lydisolering, får du sikkert bedre udbytte af at sætte flere lag gips op. Eventuelt også på den øverste etage, på gulvet.
En ulempe ved din konstruktion er de frilagte bjælker nede i kælderen. Hvis du sætter de tilkomne gipslag (gerne to lag!) under bjælkerne, får du bedre isolering.

Hej anaitis og tak for input!
Men hvad er og indebærer E-modul og yttröghetsmoment?!
Har faktisk overvejet flere gipslag. Så må jeg godt nok hæve den første plade et par centimeter, men det er sikkert mindre arbejde end at støbe...

Netop - udover lydisolering er det overfladefinishen og overfladebestandigheden, jeg gik efter.

/Johan

E-modulet beskriver hvordan et mtrl reagerer, når det belastes. Hvor meget det forlænges hhv. trykkes sammen ved en given spænding. Forenklet kan man sige, at et lavt E-modul giver et eftergivende mtrl.

Tværsnitsmomentet anvendes for at forstå, hvordan det geometriske tværsnit hos et bærelement påvirker dets nedbøjning og belastning.

Produktet af disse to parametre giver bærelementets stivhed.

En lav stivhed er fordelagtig i forbindelse med lydisolering.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.