12,658 læst ·
33 svar
13k læst
33 svar
Støbe indgangstrappe - hulrum/frigolit/EPS for lavere vægt?
Tak igen!Silver78 sagde:
Betyder det, at der skal være fuge med fugemasse på disse 3 steder, dvs dørtrin, mursten, og fundament/puds? Hvilken type fugemasse bør man bruge?
Hvordan så det ud før? Det ser ud til, at du har en luftspalte inden for murstensvæggen. Spørgsmålet er, om du ikke bare skal mure op med mursten til den rette højde og afslutte med et trin i stedet, hvis du vil bruge færdige trin. Jeg tror, det bliver lettere og mere æstetisk. Du kan også gøre, som du foreslog. Det er et spørgsmål om smag.
Jeg ville starte med pladen til trappen. Bygge trappen op. Bygge murstensvæggen op, så trappen flugter med væggen, hvor tærsklen er. Så er det bare at lægge trinene på. Husk, at trappen skal være mindre end trinene, hvis du planlægger at pudse. Ønsker man lidt fremspringende trin, hvilket de fleste gør, skal det også medregnes. Angående fugning, så fungerer almindelig byggemasse. MS eller SMP klarer også jobbet. Du kan også lade være med at fuge helt på undersiden, det er kosmetisk, men det er lettere at få en pæn kant, når du pudser, som ikke er lige så udsat for vejr og vind. Men der, hvor du viser på billedet, skal du fuge for at forhindre vandet i at gå den forkerte vej.
Jeg ville starte med pladen til trappen. Bygge trappen op. Bygge murstensvæggen op, så trappen flugter med væggen, hvor tærsklen er. Så er det bare at lægge trinene på. Husk, at trappen skal være mindre end trinene, hvis du planlægger at pudse. Ønsker man lidt fremspringende trin, hvilket de fleste gør, skal det også medregnes. Angående fugning, så fungerer almindelig byggemasse. MS eller SMP klarer også jobbet. Du kan også lade være med at fuge helt på undersiden, det er kosmetisk, men det er lettere at få en pæn kant, når du pudser, som ikke er lige så udsat for vejr og vind. Men der, hvor du viser på billedet, skal du fuge for at forhindre vandet i at gå den forkerte vej.
Det går langsomt fremad.. men på mandag støber jeg pladen.
tænkte dog at høre med jer angående at mure trappen op senere - tror I, at man kunne bygge en del af det inderste fundament i celleplast? Så mure med leca rundt/ovenpå dette? Tænkte for at spare tid, vægt, penge etc.
håber mit spørgsmål er nogenlunde tydeligt!
tænkte dog at høre med jer angående at mure trappen op senere - tror I, at man kunne bygge en del af det inderste fundament i celleplast? Så mure med leca rundt/ovenpå dette? Tænkte for at spare tid, vægt, penge etc.
håber mit spørgsmål er nogenlunde tydeligt!
Nu er pladen klar, og jeg er begyndt at skære til lecablokke. Lecablokkene er 19 cm brede, hvilket gør, at der er en åbning mellem trappetrinene (ca. 7-8 cm).
Hvis jeg skal pudse trappen senere, kan jeg så nu fylde disse åbninger med singel og grovbeton? Til kanten af lecablokken. For derefter at lægge nogle cm finbeton på trinene senere? Altså, fungerer det at støbe nogle cm finbeton på grovbetonen senere?
Hvis jeg skal pudse trappen senere, kan jeg så nu fylde disse åbninger med singel og grovbeton? Til kanten af lecablokken. For derefter at lægge nogle cm finbeton på trinene senere? Altså, fungerer det at støbe nogle cm finbeton på grovbetonen senere?
Sent svar... for sent? Men, at mure på cellplast føles bare forkert. Leca vejer vel omkring 300 kg/m3 eller så, bliver ikke meget til vægtbesparelse i hvert fald.
Mellemrummet mellem lecablokkene pakkede jeg med singel, 8-16 (det var det, jeg havde hjemme). Kompakterede så godt jeg kunne (pakkede med håndkraft med en 100x100 stolpe). Øverste 4 cm lagde jeg grovbeton i niveau med lecablocle plus ca. 0.5-1 cm. Regn skal jo løbe væk fra trappen, ikke blive liggende på trinnet.
Første trin ser højt ud, antager at der er lidt lecablokke, som skal dertil?
Ser lovende ud
Mellemrummet mellem lecablokkene pakkede jeg med singel, 8-16 (det var det, jeg havde hjemme). Kompakterede så godt jeg kunne (pakkede med håndkraft med en 100x100 stolpe). Øverste 4 cm lagde jeg grovbeton i niveau med lecablocle plus ca. 0.5-1 cm. Regn skal jo løbe væk fra trappen, ikke blive liggende på trinnet.
Første trin ser højt ud, antager at der er lidt lecablokke, som skal dertil?
Ser lovende ud
tak for svaret!B BSOD sagde:Sent svar... for sent? Men, mure på cellplast føles bare forkert. Leca vejer vel omkring 300kg/m3 eller deromkring, bliver ikke meget til vægtbesparelse i hvert fald.
Rummet mellem lecablokkene pakkede jeg ind med singel, 8-16 (var det jeg havde hjemme). Komprimerede så godt jeg kunne (pakkede for hånd med en 100x100 stolpe). Øverste 4cm lagde jeg grovbeton, i niveau med lecablokkene plus ca 0.5-1 cm. Regn skal jo løbe bort fra trappen, ikke blive liggende på trinnet.
Første trin ser højt ud, antager at det er lidt lecablokke som skal der?
Ser lovende ud
Bliver noget lignende for mig, har en bunke med (typ?) 2-5 mm grus på grunden som jeg tænkte fylde mellemrum med, derefter bliver det ca 5-8 cm grovbeton op til leca. Derefter får det hærde ordentligt nogle uger/nogle måned mens jeg beslutter om jeg skal pudse den eller beklæde den med klinker.
ja, der manglede et trin på billedet
Ser godt ud!
Planlægger at lave en lignende trappe til foråret, så dette er perfekt som inspiration, fortsæt gerne med at opdatere
Hvordan blev det med opbygningen af blokkene ind mod døren, svæver de delvist der ligesom på din skitse?
Har du armeringsjern mellem blokkene?
Planlægger at lave en lignende trappe til foråret, så dette er perfekt som inspiration, fortsæt gerne med at opdatere
Hvordan blev det med opbygningen af blokkene ind mod døren, svæver de delvist der ligesom på din skitse?
Har du armeringsjern mellem blokkene?