Vi er i gang med et badeværelsesprojekt, og da det gamle gulv blev revet op til torpargrunden, viste det sig, at torpargrunden var ret lav i denne del af huset, hvor klippen stikker op nogle steder. I stedet for at lægge et tykkere bjælkelag overvejer jeg i stedet at fylde grunden op og støbe. Det føles som, det bliver lettere, da huset har "sat sig", og bjælkelaget ville blive ret besværligt.

Problemet er dog, at gulvreglarne af træ strækker sig ind i rummet ved siden af, så jeg kan ikke bare fjerne dem. Er der nogen, der ved, om man kan lade bjælkelaget være tilbage og simpelthen støbe det ind? Hvis ja, er der noget specielt, man skal overveje?

Sandsynligvis er det ingen god idé. Der er stor risiko for, at du får fugtvandring op gennem betonen, og at bjælkerne så rådner.

I 70'erne og et stykke ind i 80'erne (tror jeg?) var det ret almindeligt, at man støbte syllen ind i bundpladen. Ofte var det desuden trykimprægnerede bjælker. Dette giver nu store problemer med mugskader og rådne, ildelugtende trykimprægnerede bjælker. Disse udskiftes nu til ret høje omkostninger.

Tak for svaret, mistænkte næsten det. Må prøve at finde en god måde at skifte dem ud og fjerne dem, der ligger i vejen inden støbning. Må nok konsultere en tømrer på stedet, så hele huset ikke bare styrter sammen. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.