Jeg har til hensigt at støbe nogle ildfaste sten til en brændefyr. Nu ønsker jeg lidt opklarende råd, hvis der er nogen kyndig sjæl derude. Har googlet en del, og der findes ildfast mørtel, støbemasse, gips mm. Jeg antager, at ildfast gips bliver ret skrøbeligt. Eller? Men kan man støbe en slags sten med mørtel? Støbemasse synes ikke at kunne købes "overalt" (altså hos almindelige byggemarkeder), hvilket ildfast mørtel kan. Noget støbemasse skal blandes med en tvangsblander ifølge sælgere. En almindelig betonblander er ikke tilstrækkelig. Heller ikke håndblanding. Men mørtel kan vel udmærket håndblandes/piskes?
Tanken er at bruge en støbeform.
Jeg ville være taknemmelig for lidt input fra dem, der ved mere.

• Synes
maggoten
  • Laddar…
Er det for at fore en brændefyr indvendigt, de er så forvitret i varmen, helt normalt. At gøre noget selv bliver svært, da original er sintrade (formpresset under højt tryk og vibreret), der er næsten ingen fugt tilbage i dem da. Forsøger du selv, vil der være fugt tilbage i måneder, selvom du tror de er tørre. Når du så sætter dem ind i fyret og begynder at fyre, vil fugten ekspandere (eksplodere) og sprække. Har prøvet at indsætte ildfast mursten af bedre slags, men de sprækkede også.

Jeg anbefaler at prøve vermeculitplader, hvis det er enkle former.
@Kalle B har prøvet at støbe og kan måske dele nogle erfaringer?

Det er bundsten i panden. Jeg har skiftet dem flere gange tidligere. De sidste jeg købte er bestemt støbte. Deraf ideen at prøve selv.

F fribygg sagde:
Jeg anbefaler at prøve vermeculit plader, hvis det er enkle former.
@Kalle B har prøvet at støbe og kan måske dele nogle erfaringer?
Jeg har støbt sidesten til min kamin, men der bliver jo ikke lige så varmt som i en moderne kedel. Men uanset, jeg støbte af almindelig beton, som jeg købte på byggmax, intet specielt varmeresistent. Nu har jeg fyret hele vinteren, og stenene ser stadig ud som nye. Absolut ingen forvitring eller nedbrænding, men jeg fyrede selvfølgelig forsigtigt første gang for at tørre det tilbageværende vand ud.

Jeg har brugt Höganäs ildfast støbemasse til at støbe nye sten til en forovn med fremragende resultat. Afhængig af størrelse kan man eftertørre i ovnen, hvor man gradvist øger varmen.

• Synes
BSOD og 1 anden
  • Laddar…
T Tia78 sagde:
Jeg har anvendt Höganäs ildfast støbemasse til at støbe nye sten til en forovn med fremragende resultat. Afhængig af størrelsen kan man eftertørre i ovnen, hvor man trinvis hæver varmen
Betonblok med hul i midten på et rod af værktøj inklusive skruenøgle og hammer på gulv. Hjemmelavet metalovn lavet med en betonblok som basismateriale og et orangerør som skorsten. Ovnen står på et snavset gulv i et værksted.

• Synes
BSOD og 2 andre
  • Laddar…
T Tia78 sagde:
[billede] [billede]
T Tia78 sagde:
Jeg har anvendt höganäs eldfast støbemasse til at støbe nye sten til en foroven med fremragende resultat. Afhængig af størrelse kan man eftertørre i ovnen, hvor man gradvist øger varmen
Købte du den via nettet eller findes den i nogen byggehandel? Brugte du tvangsblander?

Jeg købte den af gärdin og persson i östersund, men der er flere virksomheder, der sælger den, og jeg rørte det sammen i en spand med en træpind. Jeg har fyret i forovnen nogle år med nystøbte dele, så det ser ud til at fungere godt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.