Jeg har til hensigt at støbe nogle ildfaste sten til en brændefyr. Nu ønsker jeg lidt opklarende råd, hvis der er nogen kyndig sjæl derude. Har googlet en del, og der findes ildfast mørtel, støbemasse, gips mm. Jeg antager, at ildfast gips bliver ret skrøbeligt. Eller? Men kan man støbe en slags sten med mørtel? Støbemasse synes ikke at kunne købes "overalt" (altså hos almindelige byggemarkeder), hvilket ildfast mørtel kan. Noget støbemasse skal blandes med en tvangsblander ifølge sælgere. En almindelig betonblander er ikke tilstrækkelig. Heller ikke håndblanding. Men mørtel kan vel udmærket håndblandes/piskes?
Tanken er at bruge en støbeform.
Jeg ville være taknemmelig for lidt input fra dem, der ved mere.
Tanken er at bruge en støbeform.
Jeg ville være taknemmelig for lidt input fra dem, der ved mere.
Er det for at fore en brændefyr indvendigt, de er så forvitret i varmen, helt normalt. At gøre noget selv bliver svært, da original er sintrade (formpresset under højt tryk og vibreret), der er næsten ingen fugt tilbage i dem da. Forsøger du selv, vil der være fugt tilbage i måneder, selvom du tror de er tørre. Når du så sætter dem ind i fyret og begynder at fyre, vil fugten ekspandere (eksplodere) og sprække. Har prøvet at indsætte ildfast mursten af bedre slags, men de sprækkede også.
Jeg har støbt sidesten til min kamin, men der bliver jo ikke lige så varmt som i en moderne kedel. Men uanset, jeg støbte af almindelig beton, som jeg købte på byggmax, intet specielt varmeresistent. Nu har jeg fyret hele vinteren, og stenene ser stadig ud som nye. Absolut ingen forvitring eller nedbrænding, men jeg fyrede selvfølgelig forsigtigt første gang for at tørre det tilbageværende vand ud.F fribygg sagde:
T Tia78 sagde:
Købte du den via nettet eller findes den i nogen byggehandel? Brugte du tvangsblander?T Tia78 sagde:
Klik her for at svare