For at beskytte originalen kan du dække den med tynd tape, for eksempel almindelig brun pakketejp. På den stryger du dit slipmiddel. Et andet tip er at have adgang til trykluft, når formen skal løsnes, det plejer at gøre underværker, når det ikke rigtigt vil slippe, bedre end at forsøge at binde formen fri.

Tog et kig på den der vinge, du skal kopiere. Som jeg ser det, er problemet ikke at lave en form, men hvordan du så skal lave selve kopien i formen. Har du to formhalvdele, må støbeteknikken blive noget i stil med at begynde at plastre i den ene formhalvdel, fylde op med væv og liiiite for meget polyester, lægge den anden formhalvdel på og så tvinge halvdelene sammen og dermed klemme overskydende polyester ud i samlingen? Tror det bliver virkelig svært at balancere opbygningen af væv og mængden af polyester for at fylde den anden formhalvdel nogenlunde optimalt. For at få maksimal styrke i den færdige vinge skal du i princippet have så meget glasfiber som muligt og så lidt polyester som muligt, da polyesteren i sig selv er skrøbelig, hvis den ikke armeres med væv. Især skal det yderste lag være polyester-gennemvævet væv og ikke et lag uarmeret polyester. Netop den detalje kan blive svær at få til med den teknik.
Havde jeg gjort dette, ville jeg have lagt et passende lag væv og polyester i den ene formhalvdel. Derefter lagt i et afstandsmateriale/kerne i form af vingen, men naturligvis nedsalleret. På den lagt yderligere væv og polyester og så klemt det sammen. Jeg ville også regne med at skulle gøre dette nogle gange, før jeg har fået den rette mængde væv og polyester.

Næste spørgsmålstegn: Bliver vingen stærk nok? Er polyesterplast det rette materiale? Vingen er 15 mm tyk, skriver du, den bør vel være en halv meter bred eller så, ikke? Jeg er ærligt talt lidt tvivlsom over, om den konstruktion i glasfiber vil kunne holde til, hvad jeg antager er rimeligt store belastninger. Men det er kun en gæt baseret på min lille erfaring med bådplastik.... Kulfiber, er det et alternativ? Der er jeg helt blank....

Held og lykke!
ToRy

Med de tykkelser du taler om (2 mm) så vil polyester og glasfiber ikke holde. Du skal bruge epoxy og kulfiber i stedet.

Nu ved jeg ikke præcis, hvor store delene er, men de ser ikke så frygtelig store ud, så jeg er ret sikker på, at man har brugt netop epoxy/kulfiber og som man ved hjælp af en form og såkaldt vakuuminfusion har bygget sin vinge.

Her er et eksempel på dette, og som du ser, er det ikke så specielt svært og kan gøres med ret enkle grejer. Dette er en almindelig måde at lave ting inden for bil- og bådindustri.

https://www.youtube.com/watch?v=VodfQcrXpxc

Lidt om teknikken til at lave en mere avanceret form

https://www.youtube.com/watch?v=keBwRhkfuOQ

https://www.youtube.com/watch?v=cQ1Q4XmItN0

Senest redigeret:
sinuslinus sagde:
Hvordan skal du få den rigtige profil og form på vingen med sløjdteknikken?
Johannes Carlssom foreslog den metode i begyndelsen af tråden.
Hvis du skal laminere på en kerne, bliver det nemmere at forme, hvis du bruger balsa eller pu skum i stedet for krydsfiner.
Ahh, forstod nok ikke Johannes' tips fuldt ud i tidligere indlæg. Pu skum virker jo let at arbejde med. Taknemmelig hvis nogen kan linke til, hvor man kan købe pu skum som virker og som tåler polyester, evt Epoxy.

Der findes noget, der hedder Divinycell, som er et PVC skum, fungerer godt (biltema har 20x600x1000). Eller Balsa træ, tag det du finder. Bådforretninger plejer at have et godt sortiment.

T
pelleprognos sagde:
Tjaa, 3-7000 kr synes iaf jeg er ganske mange kroner, en overpris. Holder desuden ikke særlig godt. Synes det kunne være et sjovt projekt at forsøge at kopiere, men det virker ret kringlet.
3-7000 kr vil du se som ret prisværdigt efter at du har brugt penge og tid på at forsøge at lave støbeforme i beton eller andet skrammel for at komme frem til et i sidste ende gennemuselt slutresultat. At støbe ting i glas-/kulfiber kræver meget håndelag, værktøj og rigtigt materiale, som kræver træning for at få godt.

At helt uden tidligere erfaring give sig i kast med at forsøge at kopiere en støbt ting, som findes færdigkøbt, bare fordi man synes den er dyr, vil meget sjældent give noget videre slutresultat. Derimod er det en helt anden ting at give sig i kast med det, fordi man synes, at fremstillingsteknikken er spændende og sjov, men da handler det ikke længere om at lave billige kopier, for billigt bliver det ikke.

Been there, done that.
Men det er klart, vi har jo alle forskellige opfattelser af, hvad der er tilstrækkeligt godt.

Præcis som den tidligere skribent skriver, så er det Divinycell du skal bruge, hvis du skal have en kerne at plastre på.
Men dit problem bliver, at du ikke kan komme ned til 2 mm med metoden at bygge over en kerne, dvs en slags sandwichkonstruktion, for du skal have epoxy/polyester og væv på begge sider med kernen i midten, og det bliver langt mere end 2 mm. Og at bruge polyester og glasfibervæv alene i disse tynde lag vil med største sandsynlighed ikke holde, uden du, som jeg skrev tidligere, skal begynde at bruge kulfiber.
Men for at få fyld af epoxy i kulfibervævet kræves det, at du så vakuumsuger det hele, dvs "vacuum bagging".

Senest redigeret:
Ha ha, tak for alle svarene. Det ser ud til, at de fleste er tvivlsomme over, om polyester vil holde, og at det er epoxi og kulfiber, der i så fald skal bruges. Da jeg er uerfaren inden for dette område, men samtidig nysgerrig efter at forsøge at løse problemer, der dukker op, er det jo rigtig godt med fora som dette, da man kan spørge jer, som kan, ved og har erfaringen. Jeg har indtil videre ikke brugt en krone, men forsøgt at danne mig et indtryk af, om det overhovedet er gennemførligt for mig, tid og omkostninger, før jeg gør noget. Hvis jeg skal gøre det ordentligt og bruge kulfiber, epoxi og vacuum, kræves nok både meget tid, omkostninger og erfaring. Erfaringen mangler jeg, og risikoen er, at jeg dermed mister både meget tid og penge på et slutresultat, der ikke bliver godt. Måske forsøger jeg mig med at lave en polyesterplastning på en kerne, hvilket ikke koster så meget og ikke er nogen katastrofe, hvis det mislykkes. Tak for alle svar :)

Hvor meget vejer det færdige fly?

Færdigimprægneret kulfiber (prepreg) er nok smartest, hvis det er ydeevne man er ude efter, så kan man overveje, hvilken kerne man skal have. Det hele bliver let ret avanceret :/

schmakita sagde:
Hvor meget vejer det færdige fly?
Det er ikke et "fly", det er en finne til et surfbræt.

Altså egentlig et nonsensproblem desværre :p

Eller skal vi sige I-landsproblem?

KnockOnWood sagde:
Det er intet "plan", det er en finne til en surfbræt.

Altså egentlig et nonsensproblem desværre :p

Eller skal vi sige I-landsproblem?

Nja, ret i at det er en type finne på hvilken man kan plane, men det hele kan man jo se mere som en "plan" på et hobbyprojekt end et I-landsproblem ;) Har påbegyndt mit lille projekt nu og hvis det bliver noget brugbart af det så vender jeg måske tilbage med billede. Man kan måske blive en finne til dette, hvem ved :)

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
pelleprognos sagde:
Nja, ret i at det er en type finne, som man kan plane på, men det hele kan man jo se mere som en "plan" på et hobbyprojekt end et I-landsproblem ;) Har påbegyndt mit lille projekt nu, og hvis det bliver til noget brugbart, så vender jeg måske tilbage med billede. Man kan måske blive en finne på dette, hvem ved :)
En vældig held at vi endnu ikke har en planøkonomi da.
Under sådanne plejer der jo ikke at blive skabt noget fænomenalt :)

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Kan man ikke fræse en profil i divinycell eller balsa og derefter beklæde med polyester og glasfibervæv? Spartle, slibe, lakere for en fin overflade.
Bør vel få alle de egenskaber, som er interessante?
Alternativt 3D-printe, hvis man har en tilstrækkeligt stor 3D-printer (en gulerod for at bygge en måske?)?

schmakita sagde:
Kan man ikke fræse en profil ud i divinycell eller balsa og derefter beklæde med polyester og glasfibervæv? Spartle, slibe, lakere for en fin overflade. Burde vel få alle egenskaber, som er interessante? Alternativt 3d-printe, hvis man har en stor nok 3d-printer (en gulerod til at bygge en måske?)?
Jeg ville nok sige nej til spørgsmålet.....

Hvis du kigger i et af TS's første indlæg, er det en meget tynd vingprofil, som TS vil lave, og som TS skriver er ca. 2 mm i yderkanterne. Divinycell-kernen ville blive så tynd, at den ikke engang ville holde sammen, og så at lægge væv og plast på begge sider ville give en meget tykkere konstruktion, som ikke er tilstrækkelig holdbar.

• Synes
schmakita
  • Laddar…
Nu har jeg leget lidt med träkärna, glasfiber og polyester. Resultatet blev selvfølgelig ikke perfekt, men alligevel betydeligt bedre end hvad jeg turde håbe på og jeg tror faktisk det kan fungere. Fik til kontur, profil godt, velvningen blev ca. 5mm mere end originalen men det er nok ok. Vedhæfter lidt billeder :)
Fire sorte finner ligger på et hvidt tæppe, klar til montering, med teksten "Liquid Force" trykt på én af dem. Fire sorte glasfiberfinneprototyper placeret på en lys måtte på et trægulv. Selvlavet flyvevinge af trækerne, glasfiber og polyester vises foran et vindue med udsigt til have i baggrunden. Sort vinge lavet af trækerne og glasfiber, set indefra mod et vindue med haveudsigt. Vingen har flere runde metalbeslag.

• Synes
Rabbithole og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.