Hej. Jeg kan ikke finde et passende forum til at stille mit spørgsmål i, så jeg prøver her :)

Jeg vil lave en kopi af en profil med formen af en flyvinge. Den er ca. 55 cm lang, 25 cm bred, 1-1,5 cm tyk. Den er lidt profileret og svagt buet. Originalprofilen har en kerne af en form for skumplast og en tyndere overflade af noget som armeret polyester, hård og ret holdbar.
Min tanke er at forsøge at støbe en kopi i fx polyester. Jeg tænkte at gøre sådan her.
Bruge en kasse/form, der er lidt større end originalprofilen.
Placere originalprofilen på distancer (ca. 4 cm) i bunden af formen.
Hælde en type finkornet beton i, så ca. 2/3 af profilens tykkelse er dækket.
Lade betonen hærde, tørre.
Frigøre profilen fra betonen.
Lægge profilen tilbage og dække med noget som folieplast.
Fylde op med ca. 5 cm finkornet beton, der så kan hærde, tørre.
Så burde jeg have en støbeform. Bore, forme fyldehuller, 3 stk.
I den nederste del af formen (har størst aftryk efter profilen, 2/3 af tykkelsen) hælder jeg lidt polyester, lægger glasfiberarmering og fortsætter med at variere så meget som muligt. Lægger derefter den øvre del af formen på og fylder kun polyester i fyldehullerne.
Problemet er måske, at polyesteren binder sig fast i formen, hvilket gør den svær at få fra hinanden?
Vil det have nok styrke med måske kun et par lag armering, vingespidserne er ret tynde og skal kunne modstå nogle påvirkninger?
I stedet for at bruge finkornet beton til formen, er armeret gips måske bedre. Jeg er lidt bekymret for at støbe fast og skade min originalprofil i betonen.
Kom gerne med kommentarer, forslag osv.

I princippet ville din idé kunne bruges, men praktisk talt næppe.

Det er bedre at lave formen i glasfiberarmeret polyester i stedet, dvs på samme måde som man laver forme til både. Hvis du laver formen i beton, vil du dels få problemer med at fylde ordentligt ud omkring den nedsænkede vinge og den vil "flyde op" i betonen, medmindre du skruer den fast, men så ødelægger du originalen.

Hvis du mod forventning skulle lykkes, vil der være ret mange luftbobler, dvs hulrum i formen omkring vingen, da du skal vibrere betonen godt for at den skal fylde ud og blive glat omkring vingen, og hvis den ligger løst på et par afstandsstykker, kan det ikke lade sig gøre. At så spartle og slibe formen til perfekt støbeoverflade bliver ikke let med beton og skaber bare flere problemer.

At den sidder fast, behøver du ikke direkte bekymre dig om, hvis du bare bruger slipolie til betonen eller vokser, hvis du laver formen i polyester i stedet.

Mit råd efter et antal projekter med både polyester og beton er at lave to formhalvdele i polyester i stedet.

Her er princippet for at lave en form, lav to halvdele med flanger, som du kan boltes sammen i stedet.

https://www.youtube.com/watch?v=BOo8gxp3K3w

• Synes
pelleprognos og 1 anden
  • Laddar…
Lav formen i polyester!
Alt skal være superglat for ikke at sidde fast
- Sprøjtespartel
- Vådslibning
- Slipmiddel
- Voks
- Polyester/epoxy
- Glasfiber/kulfiber osv.

Fibermåtten skal være gennemvædet med polyester, så der ikke findes nogen bobler, ud over det så lidt "ekstra" polyester som muligt. Det bedste er nok at prøve på et grimt stykke først, så man får lidt erfaring.
Tænk også på, at hvis du skal have en kerne af celleplast, så tåler almindelig EPS ikke opløsningsmidlet polyester; man skal enten bruge Epoxy eller anvende andet skum (pu / balsa). Det er også muligt at vikle stoffet rundt om en celleplastkerne og slibe den fine overflade frem.

• Synes
pelleprognos og 1 anden
  • Laddar…
Tak for godt svar. Som jeg tidligere skrev, er profilen kun ca. 15 mm tyk. At det skulle være et problem med, at den flyder, kan jo justeres ved at fastgøre den i den rette højde, trykket ca. 10 mm ned i betonen, nederste formdel. Luftbobler har jeg også lidt svært ved at tro, at det bliver. En acceptabel overflade på den færdige afstøbning burde vel måske kunne poleres/slibes frem. Er gips måske bedre end beton i dette alternativ?
Polyesterform virker jo smart. Hvilket slipmiddel/voks bruger man mellem originalprofilen og polyesteren, og mellem polyesterformen og afstøbningen i polyester? Problemet bliver vel at forsøge at få med glasfiberarmering ved afstøbningen i formen?

Spar dig selv nogle hundrede timer at have det sjovt med, og køb en færdig vinge!

Så mange kroner kan den vel ikke koste :)

KnockOnWood sagde:
Spar dig selv nogle hundrede timer at have det sjovt på, og køb en færdig vinge!

Så mange kroner kan den ikke koste vel :)
Tja, 3-7000 kr synes jeg i hvert fald er ret mange kroner, en overpris. Holder desuden ikke supergodt. Synes det kunne være et sjovt projekt at forsøge at kopiere, men det virker ret tricky.

Det man normalt gør, når man bygger flyvinger i glasfiber-/carbonfiber-/kevlararmeret polyester, er at lave to forme, en til over- og en til undersiden.

Derefter, når man har lamineret over- og undersiden, bliver disse "limet" sammen med den samme plast + lidt væv. Derefter fylder man eventuelt med PU-skum.

Men jeg har aldrig bygget vinger i "plast", kun både, modelbåde og modelflyverumpen. Modelflyet (en Republic RC-3 Seabee) byggede jeg således i to halvdele, højre og venstre.
Et amfibiefly, Republic RC-3 Seabee, står på en landingsbane. Flyet har hvid og blå bemaling med en rød næse på vingen.

• Synes
pelleprognos
  • Laddar…
KnockOnWood sagde:
Det man normalt gør, når man bygger flyvinger i glasfiber-/kulfiber-/kevlararmeret polyester, er nok at lave to forme, en til over- og en til undersiden.

Derefter, når man har lamineret over- og undersiden, "limes" disse sammen med den samme plastik + lidt væv.
Derefter fylder man eventuelt med PU-skum.

Men jeg har aldrig bygget vinger i "plast", kun både, modelbåde og modeller af flykroppe.
Modelflyet (en Republic RC-3 Seabee) byggede jeg således i to halvdele, højre og venstre.
[billede]
Ah, det lyder rimeligt med to st formdele, en over og en under, som man fylder hver for sig og derefter limer/laminerer sammen. Hvad brugte du for materiale til at fremstille formdelene, polyester, gips? Brugte du slipmiddel, hvad i så fald?
Jeg fandt en side, hvor man lavede egne finner til surfbrætter på præcis samme måde som du beskriver, det ser ud til at fungere godt.

Det er et kæmpe arbejde at bygge, for der er tre trin:
1.
Bygge en plugg, dvs en model der er helt ens med hvad resultatet skal blive.
Pluggen bygger man fx i flamingo, som er let at forme.
Raspe, file slibe, male med farve som a) ikke opløser flamingoen og b) tåler polyester/styren.
Spartle, slibe mere spartle igen osv.
Derefter rubbe, polere og vokse og til sidst slipmiddel.

2.
Bygge formen af glecoat, polyester og glasfiber, samt eventuelt forstærkninger for at den rigtige form skal holdes.
Og så polere og justere formen så den er perfekt.

3.
Slipmiddel i formen, gelcoat og så laminere slutresultatet.

Her er en modelbåd.
En skala model af vores Wasa 30, som vi byggede i 1978.
Originalet var 11 m langt, modellen 1,65 m, dvs skala 0,15 : 1.
Modellen byggede jeg, da jeg skulle fylde 40. Sad en hel vinter og filede, spartlede, pudsede og laminerede.
En måde at komme igennem 40-årskrisen :)
Model af en skalenlig Wasa 30 båd på en træbænk foran store vinduer med udsigt til en mark. Båden er lavet til skala 0,15 : 1.

Slipmiddel er nok ganske standardiseret.
http://www.carbix.se/product.html/pva-slappmedel-05-l?category_id=21

Jeg tænkte på at bruge min vinge/profil til afstøbningen, så slipper jeg jo det første trin, hvilket nok sparer meget tid og arbejde. Det bør vel fungere, hvis jeg smører vingen med slipmiddel og ud fra denne laver formen. Overfladerne på vingen ser ud til at være af typen Polyester / Epoxi, så den burde jo tåle dette.
Tak for tips og god beskrivelse, har jo lidt sysleri i efterårsmørket nu :)
Meget smuk modelbåd, sjovt at se

pelleprognos sagde:
...
Meget smuk modelbåd, sjovt at se
Tak!
Den skulle jo have været på søen i år, men jeg fandt ikke opladeren til fjernkontrollen :confused:

Sønnen var ikke glad, da han begyndte at sejle optimistjolle,
og min lille "legetøjsbåd" sejlede i cirkler rundt om hans skib :)

Nogle gange sidder det fast, selvom man synes at have brugt godt med Slippemiddel, godt at være forberedt på at det går galt nogle gange.

Polyester, Slippemiddel og glasfibervæv kan man købe på f.eks. Biltema. Voks gerne overfladen inden for at fylde eventuelle porer.

Ghaa, svært det her. Har spekuleret frem og tilbage nu og set en masse tubeklip, er nok blevet mere i tvivl. Det føles ret risikabelt at bruge den originale profil som prop. Er bekymret for, at den sidder fast eller bliver kemisk påvirket, da jeg ikke er sikker på, hvilket materiale den er lavet af. Svært at lave en god formstøbning af begge sider, da den er buet i både bredde og dybde, er meget tynd i bagkanten og i vingespidserne (ca. 2 mm). Har set flere klip, hvor man laver finner til surfbrætter. Der udgår man fra en trækerne i rigtig profil og formgivning, som man beklæder med glasfiber og polyester på hver side. Kan det være en mulig og fungerende metode? Tænker, at jeg bruger fx 4 mm krydsfiner, saver profilformen ud efter originalen, beklæder med glasfiber og fastgør for at få den rette bue. Når den er tør, justerer jeg tykkelse, profil med plast og glasfiber, slibes, justeres og måske finjusteres med gelcoatspartel, farve??? Lænker et klip, hvor man former og fastgør vingen ca. 3 min ind i klippet https://www.youtube.com/watch?v=2uIWdEI1f2Y

S
Hvordan skal du få den rigtige profil og form på vingen med sløjdeteknikken?
Johannes Carlssom gav tips om den måde i begyndelsen af tråden.
Skal du laminere på en kerne, bliver det lettere at forme, hvis du bruger balsa eller pu skum i stedet for krydsfiner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.