Halløjsa,
Finder ingen svar, der passer til mine forudsætninger, så jeg starter en ny tråd om emnet.

Jeg skal støbe en plade til mit kommende udekøkken, 4,2 x 6,5 meter. Pladen skal støbes nu i det sene efterår i Västerbotten. Formen vil jeg bygge med 195x45 reglar og isolere med 100 mm celleplast.

Prognoserne fremover er omkring 5 plusgrader om dagen og ned mod frysepunktet om natten. Man må nok tage højde for, at temperaturen kryber ned mod enkelte minusgrader, men ikke værre end det. Heldigvis ser vejret ud til at stabilisere sig, så jeg er forhåbningsfuld for, at vi kan ramme en dag, hvor det ikke regner.

Min overvejelse er, hvilke passende foranstaltninger der er mod kulden i dette konkrete scenario?

Betonstationen kan levere varm beton og så dækker du med dobbelte lag letvægts presenning.
Betonstationerne kan det her.

Protte

prototypen prototypen sagde:
Betonstationen kan levere varm beton og derefter dækker du med dobbelt lag letvægts pressening.
Betonstationerne kan dette.

Protte
Tak for svar. Det lyder jo rationelt. Hvor langt ned i temp ville du sige, at metoden er tilstrækkelig?

Lægger jeg bare presenningerne direkte på den våde beton? Er der ikke risiko for at man roder overfladen til da?

Du kan jo dække, når betonen er udlagt, og så rive og slibe, og da kan man gå på betonen, og der bliver der ingen mærker, hvis du forsigtigt trækker presenningen på igen.

Det virker som om du har dårlig styr på beton, håber du har nogen med viden, når man skal rive og slibe.

Protte

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Du kan jo dække, når betonen er lagt ud, og derefter rive og slibe, og så kan du gå på betonen, og der bliver ingen mærker, hvis du forsigtigt trækker presenningen på igen.

det virker som om du har dårlig styr på beton, håber du har nogen med viden, når man skal rive og slibe.

Protte
Det stemmer godt, at jeg ikke er ekspert på beton. Da jeg byggede huset, gjorde jeg alt forarbejdet med fundamentet, men tog en fyr ind, som hjalp mig med selve støbningen. Planen er samme tilgang denne gang.

Støbefyrenes kommentar, da jeg talte med ham, er at det ikke er værd at vente på, at pladen kan trædes på. Hans forslag er, at vi lægger ud betonen og fixer overfladen så godt, det kan gøres, mens betonen er våd. Han talte om en slags stål med skafte. Jeg gætter på, at det kombineres med sloda. Bliver vi ikke tilfredse med overfladen, får vi slibe den senere.

Måske er det en vanvittig tilgang, hvad ved jeg. Til sagen hører, at udendørskøkkenet skal grænse op til en sandstrand, og jeg forestiller mig, at den ret rå overflade ville fungere.

Jeg fulgte rådet (eller tipset) og ringede til betonstationen. De bekræftede rådet om straks at dække med en tynd presenning, og at det skulle være tilstrækkeligt, dvs. ingen isolering eller opvarmning er nødvendig ved så lidt kulde.

Desuden hævdede manden, at det skulle tage nogle timer for betonen at tage sig sammen, så den kan glittes eller rives. Så opstår spørgsmålet om, hvordan vi bør gøre med pladen, som vi skal have som gulv i udekøkkenet? Brædrive, håndglitte eller direkte køre med helikopter?

Jeg forstår, at det er et spørgsmål om smag, men måske er der nogen, der har en mening? Jeg har fuld tillid til betonmanden (pensioneret betonarbejder), men kommunikation er ikke hans stærke side. Nemmest at komme med et færdigt ønske.

• Synes
multix
  • Laddar…
Så var pladen støbt. Betonen skulle have været 20 grader, da den blev lagt ud. Dækkede med letvægtsovertræk direkte efter støbning, håndglattede om eftermiddagen og dækkede derefter igen, nu med dobbelte presenninger.

Presenningen ligger ikke mod betonen, men ca. 20 cm over på brædder, der holder den oppe. Dette fordi overfladen var lidt løs, selv efter glatningen. Jeg har kasted mange sten rundt omkring, så det ikke skal trække ind under.
Prognoserne de kommende dage er nogle plusgrader om dagen og omkring frysepunktet om natten.

Jeg overvejer, om mine foranstaltninger mod kulde er tilstrækkelige? Eller burde jeg sætte en ventilator under presenningen? Manden på betonstationen kunne ikke lide ventilatorer.

Så spekulerer jeg på, hvor lang tid det tager, før kritisk styrke, som kan tåle frysning, opnås? Jeg tænkte på at afdække og rive formen ned på lørdag (efter 4 døgn), hvis der er gået tilstrækkelig tid.

Ville være meget taknemmelig, hvis nogen kyndig kunne tage sig tid til at svare.

Kan tilføje, at jeg har et termometer, der måler temperaturen i midten af formen. Desværre ikke i betonen, men i luften under presenningen. Nu 10 timer efter støbning viser den 9 grader (er 2 grader udenfor). En rimelig antagelse bør være, at det er lidt varmere i betonen.

• Synes
multix
  • Laddar…
Viser termometern 9 grader under pressen og det er to ude, så burde pladen brænde(y) hvis du stikker hånden ind under presenning og føler på/præcis over betonen, føler du nogen varme? Har betonen kun lige begyndt at brænde, genererer den varme af sig selv. Du burde kunne rive formen ned på lørdag. Behøver jo ikke rive den ned med en slaghammer bare...

S Snickarkirre sagde:
Viser termometret 9 grader under pressen og det er to udenfor, så burde pladen brænde(y). Hvis du stikker hånden under presenningen og mærker på/lige over betonen, kan du mærke nogen varme? Har betonen kun lige begyndt at brænde, genererer den varme af sig selv. Du burde kunne rive formen lørdag. Behøver jo ikke rive den med en slædehammer bare...
Tak for svaret. Jeg fandt et diagram på nettet, der viser, hvor lang tid det tager for beton at nå den kritiske grænse på 5mpa. Hvis jeg tolker det korrekt, tager det cirka 2 døgn, hvis betonen holder 5 grader, og så kold ser betonen ikke ud til at blive under presseningen. Så på lørdag ryger både pressenning og form. Slædehammeren får blive i skuret.

• Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
Okay perfekt så er det jo roligt! Haha det lyder godt (y)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.