Jeg er i gang med at bygge en hobbygarage, hvor jeg planlægger at have en nedfældet sakselift (Jema JA601S blev valget), har fået hjælp med byggetilladelse- og K-tegninger, og dette har ligget lidt, men nu har jeg fået startbesked og er klar til at begynde. Dog er jeg begyndt at overveje lidt mit valg af løsning, og tænkte egentlig bare overveje her for at få lidt input og perspektiv på sagen.
Lidt baggrundsinfo om liften, som er værd at tage med i diskussionen:
Minimums indbygningsdybde er 115mm, maksimal løftehøjde er 1800mm og angivet beton tykkelse er >270mm (-115mm) dvs > 155mm.
Vi starter med originalkonstruktionen:
Jeg er ingen ekspert og kan ikke svare på præcise detaljer om hvorfor det er gjort som det er gjort, men jeg GÆTTER på, at ideen med at støbe indtaget i pap er at fugtsikre, da betonen ligger i makadamen og under dræningsdybden. Jeg GÆTTER også på, at LECA-blokkene er valgt delvist for at lave en "blød overgang" fra uisoleret beton til isoleret beton. Tanker omkring dette?
Jeg har lavet nogle modificerede forslag, som jeg mener kan blive mere praktiske for min løsning eller som måske har nogle fordele i netop mit tilfælde. Jeg kan dog have tænkt helt forkert, så konstruktiv kritik er velkommen!
Vi gennemgår de forskellige forslag.
Rev 2:
Rev 3:
Rev 4:
Hvad jeg primært har sigtet på er at reducere udskæringen i højden for ikke at påvirke maksimal løftehøjde på liften. Jeg er 1,85 høj, og man kan regne med, at man løfter i tærsklerne med løftepuder imellem, og man vil naturligvis kunne gå under liften uden at risikere at slå hovedet i nedhængende detaljer som kanter fra udstødningsrør og lignende.
På en vens opfordring har jeg leget med ideen om at isolere al beton, at øge betontykkelsen (hans opfattelse er, at man altid sætter en lift på 200mm beton), han mener også, at man burde støbe alt i en plade osv. Jeg selv kan ikke afgøre præcis, hvor stor bygningsteknisk indflydelse de forskellige forslag har, men jeg ønsker naturligvis ikke at skabe problemer med fugt, kuldebroer, mulig fremtidig revnedannelse, risiko for, at liften kollapser med mig under osv. Nogle tekniske spørgsmål, der dukker op, er:
1. Ønsker man helst at støbe alt i et?
2. Hvordan skal man tænke med makadam og dræningsdybde? Ønsker man at tilpasse det lidt, eller kan man anse, at et par relativt små indtag midt under pladen er lige meget?
3. Hvis man ændrer betonen fra 150 til 200 mm, bør man ændre underkantarmeringen i så fald? Tænker tykkere beton, større moment, mere trækstyrke i underkantarmeringen helt logisk?
4. Tagpap kontra celleplast i makadamen under dræningsdybden, fordele og ulemper?
5. Hvis man hellere vil støbe alt i en plade, hvordan bør man dimensionere armering?
6. Minimumshøjde på makadam under indtaget? Mindst 100mm bør vel være passende?
7. Celleplast under indtaget? Bælte og seler? EPS200? XPS200?
Overtænker jeg? Er det bare at hælde i betonen og køre?