Hejsan!

Jeg er i gang med at planlægge et garagebyggeri før et sommerhusbyggeri fremover og grubler lidt over, hvordan jeg skal gribe det an. Dette bliver mit første byggeprojekt, og jeg undrer mig derfor over, hvordan man nemmest får en forhøjet sokkel ved pladestøbning. Jeg har set kantelementer, der sælges, hvor en lille formplade stikker ud fra elementet for at skabe en sokkel. Dog virker disse en smule dyre, og et almindeligt L-element føles fornuftigt.

Jeg vedhæfter en tegning, hvor jeg tænker, at man støber soklen efter, at pladen er hærdet, men at man lader armeringen fortsætte op fra pladen (positionering og afstand for armeringen er ikke helt afklaret!).
Virker dette som en fornuftig løsning, eller vil bæreevnen ændres drastisk, når hele væggen og tagets belastning skal ligge ovenpå?
Og er det muligt at tætne indefra på en fornuftig og holdbar måde, forsegle grundigt og male? For at undgå fugtindtrængning, når man for eksempel har skyllet gulvet indeni.

Takker mange gange på forhånd

Mvh Hampus

• Tværsnitsdiagram af en garagefundamentløsning med betonplade, isolering og forhøjet sokkel, detaljeret med materialelag og dimensioner.
Ingen problem at støbe den klacken senere sådan som du skriver.
Jisses hvilken væg du har til en garage. Har du for mange penge til overs?

Okay skønt så slipper jeg gruble mere over det, tak for dit svar! Netop dette med støbning er jeg noget uerfaren i..
Det skal blive et energieffektivt mekgarage i Norrland, så det gælder om at klæde fyren i dobbelte sokker ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.