Hej forum, jeg har ledt efter opskrifter på beton, men det beskrives forskelligt afhængigt af, hvor man kigger. Nogle beskriver kg, andre L. Hvem vejer sand og grus? En god opskrift i liter ville være super!
Jeg vil blande med en tromle og vil gerne have, at betonen skal være af "god" kvalitet. Støttemuren vil fungere som modhold for en kommende pool, og således vil rummet inden for støttemuren blive fyldt op med makadam og derefter en betonsål på det.
Jeg vil bruge Finjas 250x400 blokke og montere armering i henhold til anvisningerne.
Jeg vil blande med en tromle og vil gerne have, at betonen skal være af "god" kvalitet. Støttemuren vil fungere som modhold for en kommende pool, og således vil rummet inden for støttemuren blive fyldt op med makadam og derefter en betonsål på det.
Jeg vil bruge Finjas 250x400 blokke og montere armering i henhold til anvisningerne.
1 del cement. 3 dele finsand bliver stærkt nok til muring. Så hvad du måler op i, har ingen betydning. Soklen ligeså, men med betonsten som er lidt grovere og kan med fordel have 1 del makadam i. Fylder mere ud da. Gennem soklen inden det er hærdet, slår du armeringsjern 12 eller 16 ca 40 - 50 cm i jorden og stikker op så meget som en sten er høj. Passende afstand imellem er ca 60 cm, eller som det passer med stenen. I første skift bores der 25 mm hul og stenen trækkes over, hullet fyldes med sluring (tynd beton) så vil muren stå fast og ikke bøje sig udad.
Jeg fik en opskrift fra betongleverandøren, vi brugte, da vi støbte vores fundament. Jeg har blandet i alt 3 kubik med samme opskrift nu. Det svarer til c25/30 med vct 0,66.
Opskriften var i kg, men jeg målte simpelthen op i 10-liters spande, hvilket giver dette:
4 spande betonggrus
2,5 spande makadam 8/16
20 kg cement
9,2 liter vand
0,12 liter flyde
Dette giver ca. 66 liter færdigblandet beton. Jeg har en stor tvangsblander, så jeg har kørt 4 sække cement ad gangen. Vandet har jeg ikke målt op, men tilsat efterhånden.
Opskriften var i kg, men jeg målte simpelthen op i 10-liters spande, hvilket giver dette:
4 spande betonggrus
2,5 spande makadam 8/16
20 kg cement
9,2 liter vand
0,12 liter flyde
Dette giver ca. 66 liter færdigblandet beton. Jeg har en stor tvangsblander, så jeg har kørt 4 sække cement ad gangen. Vandet har jeg ikke målt op, men tilsat efterhånden.
Klik her for at svare