Jeg planlægger at lave et klatretræ til katten ude på grunden. Jeg har nu fået fat i et afsavet egetræ (se billede) og overvejer, hvordan jeg skal fastgøre det i jorden. Træet er ca. 4 m højt og vejer ca. 500 kg. Hvilken løsning skal jeg bruge, og hvordan gør jeg det bedst? Jeg overvejer at støbe det i jorden, men først imprægnere den del, der går i jorden (ca. 1 m) med linolie for at undgå, at det rådner. Er det noget, der kan anbefales? Eller er der andre løsninger?
Fældet egetræ ligger på en græsplæne ved siden af et skur, klar til at blive brugt som klatretræ til en kat. Strukturen er robust og naturlig.

• Synes
Beniss
  • Laddar…
Tror det bliver svært at få det til at holde, selv med olie. Et alternativ, hvis du vil have fastgørelsen usynlig, ville være at støbe et stålrør ned i jorden, bore et hul i bunden af stammen og træ træet. Eller så støber du et gammeldags flagstangsfæste fast og bolter træet fast i det.

• Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
Hep Hep sagde:
Tror att det bliver svært at få det til at holde, selv med olie. Et alternativ, hvis du vil have beslaget usynligt, ville være at støbe et stålrør ned i jorden, bore et hul i bunden af stammen og træde træet på. Eller så støber du et gammeldags flagstangsfæste og bolter træet fast i det.
Tak for dit tip! Jeg vil overveje alternativet. Flagstangsfæste lyder fristende. Gætter på, at det skal være kraftigere end de almindelige, man ser.

Klip det nederste lag grene og grav stammen 70-100 cm ned i jorden. Katten har klatret færdig inden en eg rådner. Ønsker du at forlænge træets levetid forbi næste kat også, så kan du smøre stammen med tjære på den del, der kommer under jord.

Jeg har bygget adskillige klatreanordninger til børnene af fyrrestammer, som jeg har tjæret og gravet ned. Et eksempel her:
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-traedgard-idag.226977/page-355#post-4180909
Man kan ikke se jorden på billedet, men stolpen er omkring 4m høj over jorden og kan nemt bære en voksen, der klatrer i den uden at vælte.
I princippet er højspændingsmaster det samme, om end imprægnerede, men de står jo nemt i 50 år blot nedgravet.

• Synes
Taxture
  • Laddar…
PNO PNO sagde:
Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.
PNO PNO sagde:
Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.

Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
[link]
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.

I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.

Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
[link]
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.

I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.
PNO PNO sagde:

[link]

Tack för ditt råd! Visst menar du gjuta och inte bara gräva ner det 70-100cm? Jag läst om i en annan tråd att kila ner stolpe med stenar istället för gjuta för att vattenavrinningen ska underlätta och skydd mot röta.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.