Jeg skal støbe en trappe i EPS-beton. Ovenpå tænkte jeg at have varmeslanger til snesmeltning og et 30 mm finbetonlag. Nu er det jo desværre blevet vinter, så jeg undrer mig om der er nogen, der ved, om man kan have frostbeskyttelsesmiddel i EPS, som man har i almindelig beton? Jeg overvejer også, om det fungerer at have varmeslanger i almindeligt finbetonlag, eller om det skal fiberarmeres eller noget?
Taknemmelig for kommentarer!
Taknemmelig for kommentarer!
Mig bekendt findes der ikke noget frostbeskyttelsesmiddel til beton. Man kan tilsætte en accelerator, som gør, at cementreaktionerne starter lidt kraftigere, og så må man forsøge at dække konstruktionen, så den varme der dannes, forbliver. Man kan også bestille beton, der har en vis temperatur ved leveringen. Så plejer de at tilsætte opvarmet ballast eller varmt blandingsvand.
For at få betonen til at modstå frost- og tøcyklusser, når den først er hærdet, har man forskellige krav til bl.a. v/c-forhold afhængig af, hvilken eksponeringsklasse konstruktionen skal leve i. Man plejer også at tilsætte et luftporbindende tilsætningsmiddel, der skaber et poresystem med mikroskopiske bobler, hvori iskrystaller kan vokse uden at betonen revner.
Alt dette ved din betonleverandør, og det er oftest ikke noget, man behøver at bekymre sig om. Fortæl blot, hvad du skal støbe, og følg leverandørens instruktioner om dækning og eventuel tilsat varme.
For at få betonen til at modstå frost- og tøcyklusser, når den først er hærdet, har man forskellige krav til bl.a. v/c-forhold afhængig af, hvilken eksponeringsklasse konstruktionen skal leve i. Man plejer også at tilsætte et luftporbindende tilsætningsmiddel, der skaber et poresystem med mikroskopiske bobler, hvori iskrystaller kan vokse uden at betonen revner.
Alt dette ved din betonleverandør, og det er oftest ikke noget, man behøver at bekymre sig om. Fortæl blot, hvad du skal støbe, og følg leverandørens instruktioner om dækning og eventuel tilsat varme.
Klik her for at svare