Mikael_L
Hehe.
Jeg er så imponeret over forummet.
Der er altid nogen, der kan det, man undrer sig over eller ikke ved helt selv. :)

husbåt sagde:
jeg er dårlig til motorer, hvor mange hk har to 2-3l motorer? så kræves der jo meget kraft for at drive omkring 60 ton, især hvis man har betonpontoner, for de har meget større modstand sammenlignet med almindelige pontoner. jeg har tænkt mig at sejle 5 km i gennemsnit hver dag, hvor meget ville den bruge (diesel eller benzin).

obs jeg har kun tænkt mig at have påhængsmotor
5 km (ca. 2,7 nm) er knap nok en afstand at tale om. Så der går det nok godt med hvilken som helst motor. Også påhængsmotor.

Men du bør nok vælge to, en langt til bagbord og en på den anden side. Dette for at have noget manøvredygtighed at tale om. Mere om sådan noget kan du læse på forskellige marinefora. Der får du sikkert bedre svar, end hvad jeg kan give...

Tyresö
føles ærefuldt, at en gudfader bliver imponeret over ens erfaringer!

Mange tak!

Tyresö
Årsagen til, at jeg bliver så oprørt over Banverket og Vägverkets spild af skattepenge, er, at der findes betonopskrifter, som er så ekstremt saltvandstætte (jeg orker ikke forklare alle parametrene i en betonblanding, som ingen alligevel forstår), at det fungerer fremragende at bruge almindelige kulstålsarmeringsjern! Jo, betonen er nogle 100 kr dyrere/m3, men på hele den enkelte konstruktion skiller det sig ud med 100.000-tals kroner, som bare kastes væk, fordi konstruktøren er skrækslagen for at tage ansvar for alle konsekvenser, bortset fra de konstruktion-økonomiske! Der har han/hun fuld opbakning fra Joakim Von Ands pengetank, dvs: Alle os, der betaler skat!

Tyresö
Jeg indrømmer, at jeg bliver oprevet, når nogen nævner ordet "konstruktør", når det gælder byggeri og specielt når det gælder betonen i byggeriet! Jeg har fuld respekt, hvis en konstruktør siger til mig, at jeg skal levere en "specialbetonblanding" på grund af: at....
Når han eller hun forklarer hvorfor, så forstår jeg, og så er alle enige! Men jeg støder (meget ofte) på konstruktører, der ikke forstår forskellen på, om man blander luftporemiddel i betonen!!! Jer, der ved lidt om beton, I forstår sikkert min frustration over at have en så uvidende person til at styre betontyperne på, hvad jeg skal levere for beton! At ikke forstå forskellen, når man blander luftporemiddel i betonen, er omtrent som en tømrer, der ikke kan se forskel på et 3"-søm og en 3"-skrue! Ud fra det forstår de fleste nok, at jeg bliver oprevet, når det gælder bygningsingeniører på storbyggerier.

Jeg er ikke professor i beton, men jeg ved i det mindste, svarende til hvad man lærer i 1. klasse: Far er rar og mor ror......

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.