Vi klurer videre på vores carport og med min tanke om at have en terrasse ovenpå carporten. Så kom jeg på ideen at måske støbe en carport i ét stykke? Med et fladt tag hvor man kan plante ting? Bortset fra byggetilladelsesproblemer, er dette noget man kan gøre selv? Eller skal man hyre professionelle til sådan noget?

Styrkemæssigt kan alt løses med dimensionering, men hvordan ser I på beplantningsareal ovenpå carporten? Ideen er at have et fladt tag med en passende "kant" rundt for at holde jord, sand og sten på plads til at plante hårdføre små planter, med et areal hvor man selv kan være sammen med venner og bekendte. Afløb af vand ordnes med afløbshuller/dræn.

Jeg antager her, at man skal bruge en speciel type cement for at betonen bliver mere tæt, så armeringen ikke begynder at ruste?

Noget mere man bør tænke på? Tanker?

Beton bliver aldrig helt tæt, så du har brug for noget ovenpå, der er tæt, samt en passende dræning. Bliver det tilstrækkeligt vådt, får du jo en pool ellers.

JO selvfølgelig skal der sørges for dræning ved kanterne, så der ikke samler sig vand der. Men jeg tænkte mere på bekymringen over, at armeringen ruster og sprænger beton. Men så burde husfundamenters armering vel også ruste, antager jeg.

Der findes specielle tagduge, som man lægger under sten/jord/grus, når man vil dyrke på tag. Søg på grønne tage, så finder du nok en del.

du bør også lægge en drænering midt på taget et sted. Kanterne kan være kolde og frosne, og i midten er det varmt og godt om foråret

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.