Jeg har en carport, ca. 20 kvm, som står på støbte pæle (se vedhæftet billede). I carporten er der i dag grus, men jeg vil nu gerne støbe et betongulv i stedet.

Det jeg er lidt bekymret for, er hvad der sker med de støbte pæle, hvis jeg begynder at grave ud for at bygge form, lægge isolering og armering. Er der risiko for, at det sætter sig? Hvad skal jeg være opmærksom på? Skal jeg gøre det i etaper?

En træstolpe monteret på en betonstøtte med røde metalbeslag, omgivet af grus.

Forhåbentlig er plinten såpass lang, at du ikke blotter den særligt meget for dybden, du skal grave ud for pladen. Jeg ser ingen hindringer for det.

• Synes
princip
  • Laddar…
Skal du lave carporten om til garage?

Så burde du kunne gøre alt forarbejdet bortset fra lige ved fundamentet.
Støbe pladen (med udsparing til fundamenterne).
Begynd at lave ramme til væggen eller midlertidige støtte (så du kan fjerne stolperne og fundamenterne).
Derefter brække eller løfte fundamentet op og placere isolering og til sidst støbe i udsparingen.

Kan du ikke pille carporten ned, støbe en plade med fæster til stolperne og sætte taget tilbage. Så tænker jeg at gøre, hvis frosten skubber pladen, følger taget med

15 cm over- og underkantsarmeret plade uden kantforstivning har jeg støbt under, hvad jeg kan se, lignende forhold. På den plade stod en hjullæsser Caterpillar 930, og det holdt nok. I hvert fald i 12 år. Borede dupper ind i siderne på plinterne, den anden ende af dupperne sad i plasthylstre i pladen.
Derefter blev pladen fjernet til fordel for villabyggeri. (Stykke af det jordstykke, hvor garagen stod.)

Senest redigeret:
Tak for svaret.

JOW - carporten har i dag bagvæg samt væg på halve (indre) langsider. Jeg overvejer nok at lave en hel væg, en omgang leca og derefter regel op. Så burde der så ikke være nogen problemer med at fjerne stolperne og gøre som du foreslår.

nino - det lyder som meget arbejde for mig. Carporten har næsten 4m op til spær, og solide limtræsbjælker. Det ville kræve maskiner, som jeg ikke har, og koste ret meget at købe ind.

Ja, det går jo også at lave midlertidige støtte udenfor og indenfor den kommende væg.
Som via 2 søjler og 1 bjælke overtager stolpens arbejde. Du kan da fjerne stolpen og fundamentet.
Støbe en kantbjælke. Skifte over, så lasten bliver optaget af kantbjælken.
Derefter lave pladen indenfor.

Men jeg tror det er unødvendigt kompliceret.

Jeg gjorde som JOW foreslår, da jeg byggede min carport om til garage. Var ikke så avanceret. Løftet af taget, så jeg kunne udveksle, gjorde jeg med garagedomkraften og en regel.

Robert-san01 - du mener, at du først støbte gulvet, derefter satte en donkraft og skiftede af, for at kunne kappe de oprindelige stolper?

De oprindelige stolper skal man så kappe, så man præcis får leca og syll ind under, når man har fjernet den gamle sokkel, isoleret og støbt?

Nej, jeg fjernede stolpen i hjørnet, som bar mit tag helt, så jeg kunne lave en hel og isoleret plade uden kuldebroer eller risiko for skader.

Jeg tog en regel og lagde over hjørnet oppe i taget. Derefter en donkraft og en regel op mod reglen på tværs. Da jeg havde løftet taget lidt, satte jeg reglar i enderne på den tværgående, som jeg derefter satte taget ned på. Tog derefter stolpen og fundamentet væk.

Støbte derefter pladen, og når den var klar, reglede jeg væggen op og sænkede taget, så jeg kunne fjerne støtte og tværregel.

• Synes
princip
  • Laddar…
Robert-san01 sagde:
Her er tråden om min og vennens ombygning.

[link]
Det er nok dette billede som bedst viser hvordan jeg tror Robert-san01 mente at han gjorde for at kunne fjerne stolpen i hjørnet (sidste billede i indlæg #45).

Altså at stolperne som står på markstenen/betonpladerne bærer hjørnet med en regel som ligger under tagstolen/hammerbåndet, den diagonaler hjørnet (ville jeg tro, man ser jo ikke taget på billedet).
Men stolpen er i hvert fald væk på billedet.

Og på billedet i indlæg #44 kan du se diagonale regler som agerer stempel, som holder taget der.

Robert-san01 må rette mig hvis jeg har tolket forkert..

JOW sagde:
Det er nok dette billede som bedst viser, hvordan jeg tror Robert-san01 mente, at han gjorde for at kunne fjerne stolpen i hjørnet (sidste billede i indlæg #45).

Altså at stolperne, som står på fliserne/betonpladerne, bærer hjørnet med en lægte, der ligger under spærret/hanebåndet, den diagonaler hjørnet (ville jeg tro, man kan jo ikke se taget på billedet).
Men stolpen er i hvert fald væk på billedet.

Og på billedet i indlæg #44 kan du se diagonale lægter, der agerer stempel, som holder taget op der.

Robert-san01 må rette mig, hvis jeg har tolket forkert..
Du har tolket det helt korrekt!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.