Vi har skiftet en gammel rusten støbejernsbrønd i kælderen. Vi har allerede støbt den bærende konstruktion igen med armeret finbeton. Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg bedst kan støbe de sidste 50-70 mm op til en færdig betongulvoverflade i niveau med det gamle gulv? Støbe videre med almindelig finbeton? Slipsats? Flydende spartelmasse?
Sådan ser det ud nu
Depotrum, med dør mod kælder med ny gulvbrønd:
Kælderrummet med ny gulvbrønd:
Omtrent tykkelse på eksisterende omkringliggende betongulv:
I det første rum er der ingen hældning. I rummet med gulvbrønden er der en vis hældning på det omkringliggende gulv.
Jeg havde brugt ekspanderbeton. Den flyder ud meget fint og fylder dit hul præcis til kanten, hvis du hælder i forsigtigt.
Man kan også lave opdelinger i hullet med modelgips, så du kan støbe i omgange.
Expanderbeton lyder interessant, har ikke arbejdet med den tidligere. I så fald har jeg helt klart brug for at opdele det i to dele, et til det flade gulv og et til der, hvor der skal være et vist fald. Gætter på at expanderbeton ikke er så godt, hvis man vil kunne arbejde frem et fald?
EPS-beton + flydebeton til den del, der ikke har fald. Så er flydespartel nemt + du kan justere det/skrab det, når det er halvhærdet.
For den del, der har fald, fungerer EPS-beton også, tjek minimumtykkelse, men jeg mener, det ofte er 30mm. Derefter flydebeton eller slidelag ovenpå det. Flydebeton med fald er svært, jeg har lejet netop det ud. Tjek "Onsalakorvens" tråd, hvor jeg mener, han bruger slidelag til faldstøbning.
Tak for tipsene. Udfordringen i den del, der skal have fald, er, at jeg skal forholde mig til det omkringliggende betongulv, som allerede har et fald mod gulvafløbet. Sandsynligvis kan jeg bruge et afretningsbræt mod det eksisterende gulv, men det kræver jo, at massen jeg bruger, ikke flyder for meget af sig selv. Ved ikke så meget om forskellige pudsemasser, men hvad jeg forstår, flyder de typisk ikke af sig selv.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.